torsdag 25 maj 2023

Mentala modeller

Så landade den äntligen, boken jag sett fram emot att få läsa. Mentala modeller av Cristofer Andersson. Nu kanske ni förväntar er en fullständig recension av boken men så blir det inte. Jag gör som jag brukar göra, skriver en sammanfattning av min upplevelse.

Till att börja med så är boken lika välskriven som övriga böcker av denna författaren. Det lämnas väldigt lite utrymme för misstolkningar vilket jag gillar. Därmed inte sagt att boken är lättläst. Jag tror nog man ska ha lite kött på benen innan man försöker svälja boken för den bjuder på tuggmotstånd. Jag gör som jag brukar göra med bra böcker. Jag läser om dem igen efter ett tag. De mentala modeller som gås igenom i boken är användbara inte bara i investeringssyfte utan kan appliceras i vardagen vilket är ett plus. 

Det är inget fel på boken, snarare mitt eget huvud och minne. Just det där med att bli medveten om fallgropar och att kunna använda sig av och bruka modellerna det är där skon klämmer i mitt fall. Trots att jag snart har läst alla investerarböcker/börspsykologiska böcker som finns så gör jag ibland tankevurpor och psykologiska misstag. MEN, jag har ändå blivit bra mycket bättre på att undvika misstagen tack vare dessa böcker. Ego sum qui sum, jag är den jag är. Jag har svårt för att ändra mitt beteende och ju äldre jag blir desto svårare är det. Jag får anstränga mig till det yttersta om jag vill ha en förändring. 


Men det går. Ingenting är omöjligt och de framsteg jag gör gläds jag åt. Jag ser att jag har blivit mindre aktiv eller snarare så agerar jag väldigt sällan impulsivt. Min rädsla för att förlora kapital har minskat, jag har lärt mig att börsen är en berg och dalbana. Jag är medveten om att jag kan påverkas av olika saker men har blivit bättre på att göra egna analyser och inte lyssna på förståsigpåare. Jag är medveten om att jag har minst 10 olika psykologiska brister. Eftersom jag vet att jag inte kan hålla alla dessa "fallgropar i minnet" så undviker jag saker som att följa stömmen eller köpa ett företag jag inte förstår. Jag vet att jag ofta är allt för optimistisk men det tillhör min personlighet på något vis. Glad och positiv i minst 300 dagar om året.

Som vanligt, varje gång jag läser en bok så får jag en liten pusselbit som jag inte hade innan. Själv hade jag mest behållning av Herculesmodellen. Vad det är? Läs själva så fattar ni.

Lägger även in denna under bokfliken av lästa böcker.


Mvh // PP


2 kommentarer:

  1. Hej PP och tack för dels ditt köp, dels att du läst samt skrivit om boken!

    Du har sannerligen utvecklats (av det jag läst och följt) och för mig är det inget annat än beundransvärt, ty det är enligt mig syftet med "allt" - att förstå, utvecklas och ständigt förädla varje ny kunskapssten man överkommer.

    Hoppas att du fortsätter vara din egen Herkules"

    Med hopp om fortsatta läsvärda inlägg!

    Därtill önskar jag dig, såklart, en underbar sommar!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack.
      Jag fortsätter allt jämt att läsa din blogg även om det är bökigare att kommentera dina texter sedan du bytte (heter det gränssnitt?)
      Jag kan bara återgälda önskan att du får en minst lika fin sommar :-)

      Mvh // PP

      Radera