måndag 27 mars 2023

Hoppas slippa....

Snart har ännu en månad passerat och mars är förpassad till historien. Vi växlade om till den förhatliga (i mina ögon) sommartiden igår. Jag blir bara mer och mer irriterad för varje år när vi ska behöva hoppa fram och tillbaka i tiden. Det är inte det minsta naturligt. Ett påhitt som aldrig borde fått genomslag och jag har inte forskat i bakgrunden till att det en gång i tiden drevs igenom. Men jag har inte träffat en enda person som tycker det är bra. Bort med skiten!

Mars månad har snart, när Cibus och Axfood levererat utdelningar, gett mig 4932kr att återinvestera. Jag tänker att jag fortsätter på min inslagna bana och köper lite XACT och så blir det faktiskt lite Cibus till. Efter Cibus meddelande om att de sänker utdelningen något och priset därmed sjönk rejält så tänker jag köpa på mig så pass många så min planerade utdelning för 2023 kvarstår. Det är bara några få dagar kvar av mars sedan blir det april och med råge den för mig bästa utdelningsmånaden. Jag har redan planen lagd och vet vad jag ska handla men det berättar jag om i kommande inlägg.

I november började jag lite smått att spara ihop till en ny cykel avsedd för långfärder. Jag har varit i olika butiker och klämt o känt på ett flertal olika men fastnade till slut för en som jag gillade. Den hade rätt proportioner, breda däck och kändes stabil. Nu i mars hade jag skralat ihop tillräckligt med pengar för att köpa både cykeln och all extra utrustning som jag saknade. Men jag vet ju hur jag funkar och vis av erfarenhet så blev det en del detaljer som byttes ut direkt. Andra trampor (bredare och utan gummi för bättre grepp) ett nytt styre, en frampakethållare och en ny sadel. Det kan tyckas konstigt att behöva byta ut grejer som aldrig är använda men jag vet vad jag behöver och vill ha. Dessutom så fick min gamla cykel ta över alla nya prylar som skruvats av den nya. Så nu har jag två svinbra cyklar som jag kommer att ha så långe jag kan cykla. Ok, priset då. Ja i mina ögon så blev det till slut ändå ett ganska moderat pris, 15 600kr. Då är allt med vattentäta packväskor och all extra utrustning plus reservslang och verktyg inräknade. Jag var ju ett tag inne på att skaffa mig elcykel men efter god input från bloggläsare så avskrev jag det. En analog cykel passade mig och min livsstil just nu bäst. 

Förra helgen kopplade jag på takavvattningen till mina två tuseliters-tankar uppe i stugan. under veckan som gick fick jag ihop 500L. Det kan bli minusgrader även här i södra Sverige men ingen risk att det bottenfryser och jag vill verkligen ha två kubik vatten när odlingssäsongen sätter igång. förra året var skit och det regnade så lite så jag hade bara en tank full vid några tillfällen men Gurka, majs, potatis och jordgubbar kräver mycket vatten. Liten changsning men någon gång ska man väl ha lite medgång i livet :-)


Nu börjar jag spara ihop till nästa projekt som är en kanot/kanadensare. Jag vill ha min egen så jag kan dra ut när jag vill. Det blir på intet sätt billigare än att hyra de gånger jag ska ut men friheten att slippa boka och använda andras grejer gör det i mina ögon värt det. Nu kommer man till dilemmat som jag alltid ställs inför, vilken nivå ska jag lägga mig på? Det finns begagnade kanoter med lite småfix för 3000-4000kr. Men ser ofta äldre svenska av bra kvalitet, Trapper, Incas osv. Stabila glasfiberkanoter som håller i generationer. Problemet är bara vikten. Jag vet redan nu att många av gångerna kommer jag att padla solo. Jag har inte så många kompisar som är intresserade av att vara ute mer än för dagen. Själv vill jag vara ute och leva vildmarksliv i dagar/veckor i sträck. Så att ta sig förbi hinder och transportsträckor är tungt när man är själv. Det är stor skillnad på att bära en kanot som väger 25kg och en som väger 40kg. Som nästan all annan friluftsutrustning, ju lättare det är desto dyrare blir det. Det finns undantag men de är ovanliga och oftast brister det i kvalitet om det är både lätt och billigt. Så att hitta en kanadensare som inte väger bly och har ett rimligt pris är målet jag har i sikte. Det finns fantastiska kanoter på andra sidan atlanten och de som importerar dessa till Sverige vet hur man tar betalt. 35 000 - 55 000kr, Helt galet, då får jag fan bo i kanoten från april till oktober om det ska vara värt det och ha kanot som enda intresse. Nu är visserligen Nova Craft kanoter riktigt bra grejer och de har många olika modeller med lättvikts material som är otroligt starka. Min smala lycka hade varit att komma över en begagnad sådan men den chansen är väl lika liten som att frigolit smakar lika gott som Leif Mannerströms egengjorda kalvfärsbiffar!


Är det någon som INTE längtar till vårvärmen?


Mvh // PP



7 kommentarer:

  1. Underbart med paddling, så rofyllt!
    Får se om vi lyckas ta oss ut med våran kanot snart.
    Blev lite full i skratt när jag läste om allt du bytt på din cykel, och då var det ändå en cykel du gillade i affären. Men det lät som ett bra pris trots allt.
    Håll ut, snart är värmen här!
    /Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.
      Ja konoting (heter det så?) är en fantastisk hobby! Att komma ut på vatten och känna frihet och äventyr runt varje udde är underbart. Man smyger fram i sjöar och åar och får uppleva trevliga möten med både människor och djur. Ja se till att komma ut i vart fall till sommaren.
      Det var samma visa när jag köpte MC, jag bytte ut flera saker så att de skulle bli mer funktionellt, Det kostar att köpa men då får jag det som jag vill ha det.
      Ja våren får gärna komma nästa vecka!

      Mvh // PP

      Radera
  2. Min mamma, tycker att sommar/vintertid är bra. Det finns ingenting vi kan göra åt det.

    SvaraRadera
  3. Eh...jag ÄLSKAR när vi byter till sommartid! Jag ler hela dagen och skålar i champagne, sedan börjar mitt liv igen efter att jag legat i dvala under hela den mörka delen. Utan sommartid hade jag gått under! Däremot kan vi skippa den förbannade vintertiden tycker jag!! :)

    SvaraRadera
  4. Ja alla är vi olika. Jag är inte så förtjust i det här med att ställa om klockan fram och tillbaka. Det var jag kanske otydlig med? Att vi har olika årstider däremot gillar jag skarpt. Undrar hur det hade varit för en nordbo att leva vid ekvatorn där det, i princip, är samma väder hela året?

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  5. Kul med paddling. Har du lite tid över så är att bygga själv ett kul projekt. Ett bygge med tunna träribbor blir som regel lätt. Slå en span på Björn Thomasson sida.
    Själv tycker jag kajak är roligare än kanadensare men både har såklart sin tjusning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Jo tanken slog mig faktiskt någon gång för länge sedan men det kommer aldrig att bli av att bygga egen kanot. jag har sett flera som byggt sina egna kanoter och jag är imponerad av allt jobb de lägger ner. Troligen hade jag knappt vågat använda den för mina färder..
      Ja smaken är som baken, jag provade kajak på den lokala klubben några gången men Kanadensare är det jag gillar bäst.

      Tack för din kommentar.

      Mvh // PP

      Radera