tisdag 1 november 2022

Bra början

Den förste november, en månad kan knappast börja bättre än med en utdelning. Alltså, dag ett i ett ruskvädersnovember som börjar med solsken i forma av utdelning. Så skulle alla månade året runt vara. Det är Telia som delar ut en skvätt. En bit över 3600kr för min del som jag återinvesterar. Telia kan man säga mycket om och jag tror nog att allt redan är sagt. Jag tänker mest på deras frånvaro av utveckling, det känns inte som att det händer speciellt mycket där. Återköpsprogrammet verkar ju inte heller ge någon positiv effekt på aktiepriset eller utdelningarna. Det skulle rimligen hända någonting när man återköper aktier för många miljarder men......nej. Tvärt om så har aktiepriset nu i kristider och allmän nedgång ramlat ner på låga nivåer jag aldrig sett innan. Telia är en bjässe men den bjässen har fått cementfötter! Två olika gånger de senaste två åren har jag funderat på att avyttra men inte kommit till skott. Jag har någonstans ändå gått och hoppats att deras mastinnehav skulle värderas upp ungefär som man värderade upp skog för Holmen och SCA men nej, så blev det inte. För ett tag sedan så sålde man till och med ett antal master till utländska intressenter för runt 8 miljarder tror jag det var. Det vet jag inte vad jag ska tycka om. Bra eller anus? Det är sällan Telias rapporter överraskar. De tuffar liksom på men det är totalt osexigt och som sagt överraskar sällan. Stabila i så motto att de har hyggliga kassaflöden men innovationen verkar vara noll. Finns Telia kvar om 10-20år? Ja troligtvis, Det ska nog mycket till för att de ska kånka men någon kurs eller utdelningsraket lär de aldrig bli. Skulle Telia mot förmodan någon gång passera 40kr ska jag ta mig en alvarlig funderare på att sälja dem men det lär nog dröja innan, om någonsin, de når de höjderna igen.

Jag köper lustigt nog Tele2 för utdelningen från Telia. Jag tycker T2 visar på en bättre framåtanda och både rapporter och estimat ser helt ok ut år efter år. T2 köpte jag första gången hösten 2016 och sedan dess fyllt på med ojämna mellanrum. Däremot har jag aldrig sålt en enda aktie så mitt innehav blir därmed denna sista skvätt fullproppat! Nu måste andra innehav i portföljen komma ifatt innan det blir fråga om fler påfyllningar i T2.





Mvh // PP



4 kommentarer:

  1. Tele2 är mitt 2a största individuella innehav (Abbvie är störst) och Telia ligger på 4e plats (Axfood är före) så de är stora innehav i min pensionsfond. Har ännu inte beslutat mig för vad det blir för inköp för utdelningen i Telia. Kanske lite storbank som ligger längre ner på listan eller så sprider jag ut i flera olika innehav (som vanligt)...

    SvaraRadera
  2. Hej.
    På ett vis så känns det bra att vara fullinvesterad i ett bolag, det gör det lite enklare att placera i de innehaven som är mindre i portföljen. Axfood är inte riktigt toppad ännu men nu har ju priset varit galet så där har jag inte velat köpa fler men så fort priset kommer ner lite så är Axfood ett innehav jag lätt kan tänka mig att bli mitt största. Storbank köpte jag i omgångar i somras fram till nyligen men nu börjar även de komma upp i pris så lite avvaktande där är jag.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  3. Vad ser ni i Telia? Telia är för mig en "kissa-i-byxorna-aktie" - först är det varmt och skönt men sedan blir det kallt och äckligt.

    Det sköna är så klart de relativt stora och stadig utdelningarna, men det räcker ju inte när värdeutvecklingen är så kass. Jag tror jag brukar nämna just Telia som exempel på dålig Totalavkastning (återinvesterade utdelningar + värdeutveckling).

    Japp PP jag ser att du nämner frånvaro av utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Det finns många kissa i byxan aktier. Nej jag är verkligen inte nöjd med deras prestation eller utveckling och som jag skrev, klättrar de någonsin upp mot 40:-strecket igen så är det sälj som gäller OM det inte är något verkligt radikalt positivt som händer men jag har svårt för att se vad det skulle vara? Telia är en kupong men totalavkastningen är usel!

      Mvh // PP

      Radera