torsdag 20 oktober 2022

Rapportfloden

Q3 Rapporterna sköljer över oss och man får gotta ner sig så fort det finns tid. Jag tycker ändå att av de bolagen jag äger Castellum, Tele2 och Volvo Lastvagnar som rapporterade idag så ser det stabilt ut. Helt ärligt så hade jag inte heller förväntat mig några gigantiska övervinster. Jag köpte dessa aktier för stabilitetens skull inte för att jag förväntade mig några kursrusningar. Jag vill äga bra stabila bolag över lång tid. Att resultatet blir vad snittestimaten förutsäger, några kronor hit eller dit spelar mindre roll. Kommer det in under så brukar aktien backa lite eller vice versa. Det viktiga är att man inte ser en nedgång år från år, då gäller det att tänka om! Så att två av mina största innehav Tele2 och Castellum rapporterat enligt plan gör mig glad och är ett kvitt på att företaget mår bra och att affärsidén fungerar. Lite raljant kan man säga att jag vänder mig på sofflocket och somnar om till omvärldens brus....



Men som utdelningsinvesterare så är det ju utdelningarna man vill åt. Om bolagen går bra så brukar det också resultera i utdelningar. Det är inte säkert att utdelningarna alla år höjs men man vill ju i vart fall inte se sänkningar. Om ett bolag någon gång sänker sin utdelning så måste de ha ett synnerligen bra skäl till det annars är det stor risk att det får lämna portföljen. 2/3 av oktober månad har passerat och det har varit fina utdelningar hittils. Nu är det bara Cibus kvar som ska hjälpa till i slutet av månaden och är jag inte helt ute o cyklar så blir det den 31:a oktober. 
Just Cibus har olikt många andra expanderat under det sista halvåret. Man har köpt fastigheter i både Danmark, Norge och Finland. Det är djärvt kan man tycka när flera andra fastighetbolag haft det rejält motigt. Ja de spänner verkligen bågen och vi får väl hoppas att Sverker Källgården vet vad han gör? Som i all annan investering, Time will tell......


Mvh // PP



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar