lördag 15 oktober 2022

Allt är solklart! Eller inte...

Nej det blir inget inlägg om investeringar i Solartech eller andra valfria solcellsföretag. Det här inlägget kommer att filosofera kring hur jag tänker om min kommande långledighet. Ja långledig livet ut alltså. Alla har vi våra mål och mitt senkomna var att sluta tidigare från jobbet. Den allra första influensen fick jag för över 40år sedan av min egen far. Han luftade tankar många gånger om att han ville sluta jobba redan som 55åring. Han tänkte dra in lite kosing vid sidan om på sitt slöjdande. Tyvärr så var han samtidigt en drömmare och skapade aldrig några förutsättningar, dvs ekonomiska muskler, för att förverkliga sin dröm och alltså blev det ingen 55 års exit. Han hade tur ändå och vid 60 så fick han ett erbjudande från företaget där han varit anställd i 40år, om att gå hem med avtal. Han högg som en Gädda på det erbjudandet! 

Själv så började det för mer än tio år sedan då en kompis flera gånger och för döva öron (mina) predikade att man nog borde ha en slant undanstoppad till pensionen eftersom vi inte skulle få någon vidare bra sådan. Jag funderade inte vidare på det förrän en annan person på jobbet satt o skröt om hur han o frun åkte på semester flera gånger om året och det var sannerligen inga sniksemestrar på mallis utan det var fyrstjärnigt i Dubai. Jag blev mest förbannad och frågade hur de kunde ha råd med sådant på en vanlig arbetarlön? Svaret kom lika snabbt som självklart. -Ja det är aktierna som betalar det, annars hade vi inte haft råd. Jag var ju inte sen att hänga på och i det ögonblicket så klockade min andra kompis ord in att man nog borde ha lite sparat. Jag fick en snabb inblick i dagens lätta handel på Nordnet och Avanza. 

Jag susade ner till biblan och lånade böcker om investeringar och två veckor senare gjorde jag mina första köp i fonder. Jag hittade till bloggvärden och senare samma år började jag själv för att ha det som ett uppföljningsverktyg och moraliskt stöd, jag hade ju historiskt sett varit rent usel på att spara, milt sagt en katastrof, precis som min far..

Nåväl om en inte allt för avlägsen framtid är det dags att kliva av och jag tycker fortfarande att det är kul att spara och att blogga. Men nu har jag mer fokus på att ha alla saker på plats innan jag tar klivet ut i "oändligheten". Tyvärr så är det flera faktorer man inte kan styra över och jag förstår folk som drabbas av one more year syndrome. Man vill ju vara säker på att klara sig men det behöver i mitt fall inte vara något överflöd. Jag började min resa för sent och hade för kort tid på för att få till en "krösus-portfölj" så jag får helt enkelt rätta mun efter massäck. Jag tänker mig inte en exit i sus o dus utan jag är mer jordnära. Jag vill naturligtvis kunna unna mig lyx när jag känner för det och jag tänker då tusan inte leva på barkbröd.

Alltså, det svåra är ju att veta och räkna ut vad jag kommer att kosta i månaden? Hur ser mina utgifter ut om två, fem eller tio år? Och hur mycket kapital behöver jag då för att klara mig? Jag tänker att jag vill nog försöka ha ungefär samma levnadsstandard som idag. Jag har försökt att göra en uppställning eller överslagsräkning om du så vill. När jag nedan skriver min andel inom parentes så betalar sambon sin andel. Vi är alltså två som delar på dessa räkningar.

Jag börjar med att titta på vilka fasta månadsutgifter har jag idag.  (~ ungerfär)

Torpet: lån, elnät, elförbrukning, försäkring  ~ 2400kr

Huset: drift + lån+ tv/intenet  ~ 2800kr  (min andel)

Bilen: gas/bensin, service och försäkring ~ 1600kr (min andel)

Mat: Willys, Lidl, luncher på jobbet ~2400kr

Övrigt: varierar kraftigt. Jag har ex inget specifikt klädkonto utan köper när jag behöver. Svårt att beräkna man sliter ju inte kläder på samma vis som när man var yngre. Men jag tippar på att jag lägger 3000kr/år och får då en månadskostnad på 250kr.

Snus: Jag har noll incitament för att sluta, inte ens det ekonomiska. ~550kr 

Hobby: Här har jag inga fasta kostnader utan det blir det jag jag känner för. Detta året har jag köpt en cykel och två andra leksaker för totalt 9000kr. Utslaget per månad 750kr.

Resor och äventyr. Hittils i år har jag lagt ca: 15 000kr och utslaget ~1250kr/mån

Hälsa: Jag råkade bli sjuk och sådant kan man aldrig bestämma över. Totalt fick jag lägga 1920kr på medicin, läkarbesök, sjukhusvistelse + resor ~160/mån (jag vet inte om det är rättvist att räkna denna post, man blir ju förhoppningsvis inte inlagd på sjukhus varje år)

Telefon: För tillfället har jag jobbmob och har ingen månadsavgift. Jag räknar med att ha ett billigt abonneman den dagen jag måste betala den själv. 150kr/mån känns som rimligt om ett par år.

Om jag nu slår ihop detta (tel ej inräknad) så hamnar jag på en månadskostnad om 12 160kr jag avrundar till 12 000kr eftersom jag inte ligger på sjukhus varje år.

Under sommaren avslutade jag både Netflix och Spotify så där sparade jag några kronor varje månad. Denna summa äts ändå upp av ökade elpriser och jag märker att jag klarar mig utmärkt ändå och det kanske är Netflix jag saknar ibland men å andra sidan så kan jag koppla på det om abstinensen skulle bli för stor.

Så, utgångsläget är alltså att jag i dagsläget kostar ca: 12 000kr i månaden. Tittar man på en verklig månadskostnad så är vissa månader nere på runt 9000kr medan andra ligger på 15 000kr. Vad kommer att förändras den dagen jag slutar jobba? Ja det första är ju att inkomsten varje månad sjunker drastiskt. Jag har ingen tanke på att ha något  jobb vid sidan om eller försöka hitta någon extrainkomst. Jag vill vara helt fri. Så jag måste klara mig på det som jag har investerat + min tjänstepension de fyra första åren. därefter så kickar allmänpensionen in men det blir bara högre inkomst ett par år sedan sjunker det tillbaka till samma nivå som innan. Med buffert och fonder att sälja av vid behov så räknar jag med att klara livhanken även om jag skulle råka på de oförutsedda utgifterna som alltid kommer. 

Vad är det jag inte tänker på? Just det, livet kan förändras i ett enda ögonblick! Jag måste ha en plan B. Vem vet om frugan helt plötsligt tycker att vi ska gå skilda vägar eller hon dör? Inga roliga tankar men de måste tänkas. Jag hamnar ju i ett helt annat läge och mina marginaler krymper. Jag måste helt enkelt ta med i beräkningen att det värsta kan hända. Det måste helt enkelt finnas lite marginal i uträkningarna. Jag kan ju inte heller vara helt säker på att portföljen ger det jag tänkt, inställda utdelningar är inget ovanligt. Åter igen, lite buffert och marginal är ett måste. Den stora frågan att brottas med är bara: hur mycket marginal är nog?

Jag har ett ess i rockärmen men jag hoppas att jag aldrig behöver använda det. Det är mitt kära torp som jag tänker på. Skulle jag i närtid (5-10år) tvingas sälja det så skulle en stor del av mig gråta. Visst jag skulle få ner min månadskostnad och säkert göra en liten vinst också men det är en klen tröst. Jag hoppas att jag aldrig hamnar i den situationen.

Om vi övergår till mer praktiska saker som jag funderar på så är det ju vad jag ska göra av all min fria tid. Jag tror ärligt inte på det som många säger. -Åh, när jag blir pensionär ska jag ut o resa och se världen. Eller att de ska göra 90 mila vandringar på Santiago de compostela.(Jo det finns undantag) Jag tror mer på att saker som man gillar och gör idag (möjligen att man tar upp någon gammal hobby igen) kommer man att fortsätta med. Nej nej, jag är ingen inbunden kuf som aldrig gör nya saker eller testar nytt. Redan idag är jag en reslysten äventyrare (i mina ögon) och det kommer jag att fortsätta med så länge benen bär. Jag har många resmål, både stora och små som väntar runt hörnet. Jag har flera äventyr jag vill göra. Jag har gjort, tågluff, mc genom europa, osv. Senaste åren har jag vandrat tvärs över Sverige, padlat både kajak och kanadensare, cyklat och i somras testade jag luftballong. Näst på tur står att testa segelflyg. det blev inget av denna sommaren av olika anledningar. Den där pojkaktiga nyfikenheten finns fortfarande kvar. Jag gör saker som jag gillar och tilltalar mig och det tänker jag fortsätta med. Jag är väl en sådan person helt enkelt. Jag ska återkomma till göromålen som fri i ett eget inlägg. Men om vi avslutar utsvävningen och återgår till de praktiska sakerna jag skulle vilja ha på plats innan jag blir fri.

Högst på listan står en båt med trailer, jag vill inte ha den utgiften ett nyinköp kostar. Detta vill jag ha på plats innan eftersom det kan kosta mig allt mellan 35-75 000.

Båten på bilden kostar betydligt mer än 75 000 men man kan ju alltid få drömma... 



Jag tänker att bilen bör vara hyggligt ny så jag slipper oroa mig för mycket, framförallt måste den gå att lita på så långt man nu kan lite på en bil......  Fast jag är rätt nöjd med den jag har nu. Men ett bilbyta kan bli kostsamt.

Det är väl egentligen inte så mycket mer jag behöver, jag har det mesta för de aktiviteter jag tänker mig. Säkert finns det många saker jag inte tänkt på eller förutsett men jag kan idag inte se att det skulle vara några gigantiska utgifter som helt plötsligt landar i knät?

Tankar och inputs på detta?



Mvh // PP



















6 kommentarer:

  1. 12.000 kr/mån är vad jag legat på de senaste åren men från i år får jag lägga på någon tusenlapp. Ganska annorlunda fördelning dock då jag har bara lägenhet, ingen bil, ingen partner.

    Fiske och fiskebåt verkar vara något som intresserar vilket vi diskuterade nyligen och då är det såklart det du ska lägga tid och pengar på.

    Hus och torp i ditt fall (och framtida hus i mitt fall) kan kosta rejält i både nödvändiga och önskvärda renoveringar. Själv tänker jag mig bl a nödvändiga (tak- och fönsterbyte) och önskvärda (solceller, trädgårdsanläggning, redskapsbod, uterum, växthus, garageisolering, ytrenoveringar ett helt hus) som summerar till hiskeliga belopp om jag bestämmer mig för att det är värt pengarna.

    Ser att dina kostnader baseras på IDAG när du jobbar. Själv jobbar jag med en budget som ska vara baserad på det liv jag vill ha när jag slutar jobba som skiljer sig avsevärt från dagens liv. När all tid är fritid har jag en vilja att expandera främst kontona Resor och Hobby. Gillar att resa idag men i FIRE vill jag resa oftare och vara iväg längre. Visst kan man åka mer på lågsäsong då men mer pengar blir det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja vi har definitivt både likheter och olikheter i våra liv. Jag tänker att jag redan idag gör saker och köper saker jag vill ha. Jag reser och äventyrar när andan faller på och jag ser inga stora förändringar mot när jag blir fri. Det blir mer tid men aktiviteterna är ungefär lika många och därmed borde kostnaderna vara ungefär lika + inflation.

      Mvh //PP

      Radera
  2. Se där, jag förstår att det är jag som är inspiration till denna kostnadsanalys ;) Det är bra att göra en genomgång, jag gjorde ju min för några veckor sedan och skapade en flik i Kalkylarket särskilt för detta. Nu enkelt att följa månadsvis.

    Budgetering tycker jag är svårt. Vill nog ha friheten att, via en ganska stor buffert, kunna göra det som faller mig in. Sån har jag alltid varit, bara rullat på låtit utfallet bli vad det blir. Lever man "så billigt som man orkar och kan" så går det ju ändå inte att göra mer.

    SvaraRadera
  3. Hej NLI.
    Ha ha, Ja du får gärna ta åt dig äran men visst är det så att det går i omgångar när man sätter sig med sina budgetar. Det är flera år sedan jag gjorde det första gången och nu var det dags igen. Det blir nog ett par till innan jag ska kliva av.
    Ja det blir ungefär samma svar som till US, Jag vill helst kunna leva, med små undantag, samma sorts liv som jag lever idag. Ja att ha en bra buffert är ett måste för att fånga upp större ekonomiska variationer. Frågan är ju bara hur mycket? Denna fråga kan tyvärr ingen annan svara på än jag själv. Jag vill inte ha varken för mycket eller för lite men i slutändan är det bättre med (lite) för mycket. Har jag alla större utgifter på plats innan avhopp så bör jag klara mig på mellan 50-100t på räntekonto. Det finns ju ändå lite fonder att ta av som extra kudde.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. Är pensionär sedan tre år. Får ut ca 22 500 efter skatt. Aktieutdelningar ger mig ca 7000 kr/månad. totalt alltså 30 000 ca. Hustrun har en pension på ca 27 000 efter skatt. Viäger ett hus med ganska låga kostnader ca 6000 kr/månad. Bundet elavtal 79 öre per kilowatt i två år till. Vi lever gott på detta. Köpte ny bil i år 230 000. Betalade kontant och betraktar det som ett lån av oss själva. Vi sätter av 2 500 kr/person och månad och betalar på så vis av lånet på ca 4 år räntefritt och till oss själva. Om det behövs så kan vi börja sälja av aktier och fonder. Men hittills har vi inte behövt det. Unnar oss resor två till tre gånger om året. Lever ett bra liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Zeke.

      Får man ut så pass mycket efter skatt så har man en bra pension anser jag! Hur länge jobbade du, alltså vid vilken ålder gick du?
      Gör jag pensionskollen och sätter in värdena för att jobba ända in i kaklet (64år ålder) så får jag liknande värde som dina. Men jag har ju som sagt tänkt att sluta tidigare och det påverkar slutpensionen väldigt mycket.
      Ja det låter som om ni har ett fantastiskt liv, jag önskar verkligen att ni får njuta av pensioneringen!

      Mvh // PP

      Radera