tisdag 5 juli 2022

Inlåningsränta 1,0%

Jag fick besked från Volvofinans idag att de höjer sparräntan till 1,0% på mitt flexkonto där jag har mitt buffertsparande. Det var ju en trevlig överraskning i all annan bedrövelse. Det finns en anledning till att jag för snart 7 år sedan bytte banksparandet i Swedbank till Volvofinans. Jag försökte att förhandla med Swedbank om att jag åtminstone skulle kunna få 1% på sparpengarna (nischbankerna låg då på allt från 1,25-2,0% på sina sparkonto. Ett blankt nej trots att jag varit kund där sedan barnsben. Då kan ni dra åt helvete och förmedla gärna till din chef att ni är en usel bank. Sagt o gjort, jag flyttade hela mitt sparkapital till Volvofinans som jag ansåg vara pålitliga. Inga begränsningar i fria uttag och statlig bankgaranti/insättningsgaranti som idag är på 1050000, en miljon femtiotusen. Lätt att föra över och ta ut pengar via Volvos/CarPays app. Jag har aldrig ångrat mig.

Jag är inte sposrad av Volvofinans, det finns flera andra aktörer som säkert har liknande erbjudande men eftersom det är enkelt och man får bra support så har jag valt att ha min buffer där. Kort inlägg och kanske något för dig som har pengar i vanlig bank att fundera över.



Mvh // PP

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Helt rätt, känns dumt att sitta med pengar på en storbank till 0% ränta. Jag har haft mina hos Avanza men även de har haft rätt snål ränta tycker jag. Flyttade en större summa (målspar för en renovering) till Lunar. De har rätt länge haft 1,05% ränta. De var de bäst med men nu finns det två aktörer med högre, bäst är GCC Capital med 1,15%. Borde kunna bli bättre!

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Nej storbankerna har varit helt värdelösa i många år! Nu höjde av dem visst inläningsräntan till hel 0,1% ha ha, Oj, wow, det är en ren förlustaffär i stort sett.
      Ja det finns flera aktörer men jag har bara gott att säga om VF och därför så fortsätter jag där även om jag skulle hitta någon som ger 0,5-0,15% mer, det gör inte så många kronor för min del.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Gjorde som du när jag fick upp ögonen för hur dåligt det är att ha stora summor på nollräntekonton. Fast jag är fortfarande kvar som kund med allt vad det innebär och jag är rädd att det är värt mer för dem än mina futtiga buffertkronor. :-(

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Man brukar skämtsamt säga att man ska äga storbankaktier men inte vara kund där. Jag har det som du, fortfarande nyckelkund i Swedbank men jag har inga pengar där förutom när lönen trillar in men den omfördelas snabbt iväg på andra konto i andra banker.

    Mvh // PP

    SvaraRadera