måndag 4 juli 2022

-40%

Så blev den då äntligen av den där ballongfärden som jag väntat på så länge. Två gånger blev den inställd på grund av att vädret inte var tillräckligt bra. Lärorikt och flera saker som jag inte visste innan som jag nu vet. Själva ballongen utan korg vägde säkert 600-700kg. Det krävdes 7-8 pers för att lyfta på den på trailern efter färd. Att det utvecklas en sjuk värmestrålning även åt sidorna när piloten blåser på med brännaren. Att ballongen färdas fortare än jag trodde. Att det alltid är helt vindstilla i korgen oavsett hur mycket det blåser (ballongen färdas ju med samma hastighet som vinden). Korgen var riktigt stor. 22 pers + pilot och assistent. Jag trodde det var max 10 pers som skulle upp samtidigt. Vatten delades ut till alla innan avfärd. Efter flygningen fick man champange och tilltugg + ett fint diplom. Ja det var ännu flera saker som jag fick lära mig. Totalt sett så var det en fantastisk upplevelse och man kan inte överföra eller uttrycka sig för att få någon annan att förstå, det måste helt enkelt upplevas. Ok, med glädje kan jag då checka av en sak till på min bucketlist.

Här håller vi på att "blåsa upp" en av europas största ballonger.



Vy från ballongen..


Men PP vilar inte på hanen. Nya äventyr står redan för dörren och om allt faller väl ut så kommer det förhoppningsvis mot slutet av sommaren en rapport och ett inlägg om detta. Jag vill inte avslöja vad det är förrän det är genomfört. Ni får hålla er till tåls.

På börsen är det allmän oreda och jag känner att äntligen finns det bra bolag till vettiga priser. Jag fick meddelande från Avanza att portföljvärdet minskat med 40% men det bekommer mig faktiskt inte. Jag ser köplägen och idag slog jag till på en blandad kompott.

Investor, PEAB, Korsnäs, Cibus och så kunde jag inte avstå från att köpa lite SBB-B. Jag har en så pass liten post där (ännu) så jag tycker nog ändå att den är köpvärd oavsett om det tar tid för företaget att återfå förtroendet. Jag skulle inte vilja kalla det spekulation men definitivt en förhöjd risk att köpa in sig nu. Nu blev det inte mer än 50st men jag tänker mig att över tid så ska det ökas där om inga skandaler uppdagas, då hamnar vi i ett annat läge. Det snackas mycket och SBB har nog inte varit så transparanta som önskats så lite får de skylla sig själva. Men det blir intressant att de närmaste två åren följa kvartalsrapporterna för att se vart ekonomin barkar i det företaget?

Well, sista jobbveckan innan semestern börjar och ska man räkna lite så återstår det inte så värst många semestrar till att räkna. Jag får det till två stycken till om allt går som det ska. Det är lite sjukt egentligen men å andra sidan så längtar jag tills jag kan ta semester på heltid!


Mvh // PP


9 kommentarer:

  1. Fin utsikt!

    SBB kostar en fjärdedel av vad det kostade vid nyår så det ska helt klart bli intressant att se vilket pris som var mest korrekt.

    Man märker verkligen att fastigheter och finans är en förtroendebransch och just nu litar nästan ingen på att SBB ger en fullständig bild av sin situation. De verkar sälja av en massa saker just nu vilket ger en liten känsla av desperation men vi får väl se hur det går. 50 aktier är inte så farligt så i värsta fall blir det läropengar. I bästa fall blir det en vinstlott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja utsikten under hela färden var fantastisk! Men vi gjorde ju även lågflygningsmoment där korgen bara var 10-20cm över sädesfält vi passerade. Sjukt skicklig pilot. Ja SBB är i nuläget lite av högriskaktie. Men om man nu ska "riska" lite så gör jag det hellre i SBB än i krypto.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Det där ser ut som en härlig färd !! Även om det inte står på min bucketlist så är det något jag gärna skulle prova på. På bucketlisten skulle jag däremot kunna tänka mig att skriva upp skärmflygning för det ser verkligen häftigt ut. Tänk att få segla omkring hängande under ett segel !!

    -40% ? På huvudportföljen. Det är mycket det. Kan indikera att det inte är så långt kvar till botten. Kanske 5-10% ytterligare.

    Jag var ner och vände på -10,7% i min stora kapitalförsäkring (med 214 innehav och ett gäng fonder/ETFer) och idag är det -8,48% i den KF.

    Det vänder nog snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det går inte riktigt att förklara och beskriva vilka kännslor man känner när man helt ljudlöst svävar fram över skåneland. 5 rådjur och några harar plus en kronhjort var det viltet vi såg. Att glida 10m över ett hustak eller bara någon meter från trädtoppar var också helt oförglömligt.
      Ja man får sådana meddelande från avanza. -Ditt portföljvärde har minskat med XX antal procent. Men det spelar inte så stor roll så länge utdelningarna kommer som de ska är jag nöjd :-)
      Ja det blir lite mer globalfond när man har så många innehav som du har och det brukar innebära en stillsammare resa både i upp och nergång.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Ja, så är det. Håller faktiskt på med ett inlägg om globalfondsliknelsen, diversifiering och branschfördelning.

      Definitivt går det inte lika snabbt i uppgång heller. Då brukar jag sacka efter, dessutom vänder USD ofta neråt när det är risk on på börsen.

      Radera
  3. Skärmflyg och segelflyg ger inte riktigt samma wow-känsla enligt mig. Segelflyg kan upplevas som börsen, skakig. Skärmflyg tyckte jag inte var något kul mest för att jag kanske hade lite otur det tillfälle jag provade det. Det var inte optimalt väder för skärmflyg så tiden i luften blev inte så lång.
    //erohT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för input. Nej det är klart att aktiviteter som är väderberoende är roligare när förutsättningarna är perfekta. Nja du är inne o snokar på mina nya äventyr jag har planerat. Ska bli spännande och se om jag får samma upplevelse som du?

      Mvh // PP

      Radera
  4. Lite häftigt och overkligt med bara 2 semestrar kvar innan exit. Blir spännande att höra om vad som händer framåt hösten. Staying tuned.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja det är verkligen sjukt när man tänker på det. Jag hade ett samtal med min chef senast idag och han fråga mig om jag verkligen menade det när jag nämnt för hen att jag skulle gå tidigare. -Japp, det kan du fetehajja! Ingenting förutom en fullständig ekonomisk katastrof kan få mig att ändra på det beslutet!
      Ja förutom att portföljen blir "självflygande i september så är det nya äventyr på gång. Livet är för kort för att man ska ha tråkigt! Jag kommer att rapportera så fort det är genomfört.

      Mvh // PP

      Radera