onsdag 11 maj 2022

Ida på min axel....

Jag gillar att sitta med mina uträkningar och kalkylera på kommande utdelningar och vilken utdeljningsinvesterare gör inte det? Ibland sträcker sig mina uträkningar ett år framåt! Jag vet inte om det har att göra med att jag vill ha lite koll och jag tror även att nu när man ändå kan se ett slut på sparandet så är det av största vikt att portföljen är självgående. Utdelningarna ska fortfarande återinvesteras och det kommer ju att förändra förutsättningarna lite. Problemet är bara att man aldrig kan förutsäga exakt hur det blir. Men jag tycker ändå att man kan få ett bra hum om hur framtiden ser ut OM allting går i lås. Det är naturligtvis mycket som kan fallera. Ditt jobb eller tjänst kan faktiskt delvis ta slut eller upphöra. Du kan bli sjuk och antingan måste gå ner i arbetstid eller sluta jobba helt. Din livssituation kan blixtsnabbt förändras från att vara gift eller sambo till att bli ensamstående/gående. Utdelningarna som du räknat med kanske sänks eller uteblir helt. Dina levnadskostnader går upp och din sparkvot går ner av samma skäl. Du kan inte stoppa undan lika mycket som det var tänkt. Räntor, skatter och avgifter som höjs har vi inget inflytande över.

Så jag tänker på Villhelm Mobergs roman Raskens som filmatiserades och på soldathustrun Ida spelad av Gurli Nordwall, för övrigt en roll hon i mitt tycke skulle haft en oskars för! Hennes sköna, på småländska uttalade cittat: 

 "En sa aldrig räkna ut nått för det blir ändå aldrig som en tänkt"

Klingar i öronen på mig. Men vi har haft lite olika förutsättningar Ida och jag. Då jag är född ca hundra år senare och har kunnat ta del av ett hyggligt samhälle och bättre ekonomiska förutsättningar. Har man inga pengar så lever man hela tiden på marginalen. Lilla minsta oförutsedda händelse kan kullkasta dina planer. Det gällde 1850 och det gäller idag. Så att ha en, för dig, anpassad buffert är A och O.


Stackars Ida, hon hade minimal buffert och med en skock egna barn och i stort sett ständigt gravid (hon får i boken och film 10st barn) så hade hon det verkligen stentufft! Men sällan klagade hon utan lyckades istället se ljusglimtarna i livet, det som vi moderna människor så lätt missar. 

Jag har nu bara 7 månader kvar av sparande från lön innan pengamaskinen ska få klara sig själv. Portföljen är då "självförsörjande". Det är bara utdelningarna som med jämna mellanrum kommer in som återinvesteras. Det blir säkert en konstig känsla i januari 2023 när jag inte längre behöver ta en enda krona från min lön utan den kan jag göra precis vad jag vill med efter att räkningar är betalda. Och jag tänker unna mig tro inget annat. "Livet är för kort för att man ska ha tråkigt", det cittatet har jag själv kommit på och det är gratis att använda för den som gitter. 

Jag har sparat och investerat flititg under de senaste åren och i år passerar jag flera olika milstolpar MEN jag vill inte springa alla händelser i förväg eller ta ut något i förskott. Jag har en liten Ida på min axel som påminner mig en o annan gång när jag ligger för långt fram med mina uträkningar :-)

För er som inte sett Raskens så finns den på SVT-play. Rekommenderar starkt att se den serien! En av de bästa jämte trilogin om utvandrarna som någonsin gjorts i svensk film/tv.

https://www.svtplay.se/raskens



Mvh // PP 




6 kommentarer:

  1. Även om det inte alltid (aldrig?) går som man tänkt sig så är det inget skäl att inte planera.

    Jag har försökt göra göra långa uträkningar flera år framåt länge men det händer alltid något som kullkastar planen - och även ett litet fel i antagandena gör ett stort fel längre fram.

    Håller med om att det är skönt att ha en buffert att kunna ta från - och ihop med det ett halvrisigt socialförsäkringssystem som vi faktiskt har kvar så känns det ändå som man är ganska säker.

    Att sluta spara och låta portföljen växa själv blir en såklart en milstolpe - själv tror jag att jag har 30-35 månaders sparande kvar och att jag då går direkt på uttagsfasen utan att stanna på fasen där portföljen får växa till sig utan insättningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej US.
      Ja planering är viktig men även att man planerar för en plan B och ev plan C om man tror sig behöva det. Nej det kommer ALDRIG att bli exakt som man har räknat ut. Jag minns när Balder drog in sin preff, Akelius gjorde lika och vem hade räknat med inställda uppskjutna utdelningar pga något litet jävla virus! Det finns hur många små och stora saker som helst som kan sätta bromsklossar i vägen för våra uträkningar men som du skrev, man ska fortsätta att planera och helst för alla väder.

      Radera
  2. Bra jobbat och som ett medskick får du en qoute som jag snappat upp och där ligger mycket i det när man tänker efter. General Eisenhower myntade, "Planning is everything but the plan is nothing".

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Tack, jo det är segdraget jobb bakom framgång :-)
    Eisenhowers cittat tror jag mer korrekt är: "Plans are worthless, but planning is essential". Men jag fattar vad du menar och det är det viktigaste. (det kanske finns olika cittat som har liknande betydelse?)

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. Vet inte vilket som är rätt men poängen att planera är viktig oavsett utfallet. Och funkar det inte direkt så planerar vi om.

    SvaraRadera