onsdag 7 juli 2021

Den finaste utmärkelsen!

 Sommar. Snart semester och det finns nog inte många som inte ser fram emot ledigheten man gjort sig förtjänt av. Förhoppningsvis slappa dagar blandat med aktiviteter av olika slag. I torpets trädgård råder det kaos och anarki. Den sista veckan har allting fullständigt exploderat och man skulle stark kunna misstänka att mina grödor är genmanipulerade eller i vart fall går på steroider. Majsen har växt 40cm, rödbetorna är redan för stora (undrar om jag inte skulle skörda  dem redan nu?) Sockerärtorna utvecklade skidor med frö som smakar fantastiskt. Purjolöken svämmar över i drivbänkarna och lika är det med potatisen. Vindruvorna har så många klasar att jag måste gallra. Vinbär och jordgubbar och blåbären är på G. Jag har en sen sort av jordgubbar som fortfarande blommar och inte är färdiga förrän om ca två veckor. Det enda som ter sig normalt är morotsbädden. Men det skulle inte förvåna mig om jag till hösten fiskar upp och slår förra årets storleksrekord 31cm lång men 7cm i diameter. Om du har svårt att föreställa dig 7cm så ta en snusdosa, gärna Grovsnus och företrädelsevis tillverkade av Swedish Match, så får du det exakta måttet på förra årets grövsta morot. Jag ser verkligen fram emot att få ägna många dagar i min trädgård, det finns inte något bättre för själen. 

Ni som läser bloggen lite då och då kanske är införstådda med att jag gillar att missionera om sparande och investeringar. På mitt jobb har jag fantastiska tillfällen att hjälpa andra speciellt då jag träffar mycket ungdomar. Jag kastar mig naturligvis inte över mina "offer" utan jag brukar lära känna dem lite först innan jag "pop the question" SPARAR/INVESTERAR DU NÅGRA PENGAR? Om de gör det så berömmer jag dem och uppmuntrar till fortsatt sparande. Om inte så försöker jag uppmuntra dem och påvisar fördelarna med att ha en bunt med pengar. fonder/aktier och ränta på ränta tjofräset. Den sista tiden har jag dock märkt ett trendskifte. För bara 5 år sedan var det inte många som svarade ja på frågan men nu är det påfallande många, till och med våra sommarjobbare är flitiga på att investera. Kul och bra tycker jag. Jag gör detta för att jag anser det viktigt och jag har ingen som helst egen vinning av det. Jag önskar bara att jag själv i 20-30års åldern hade träffat på någon vuxen person som sagt till mig och förklarat vikten av att spara och investera. Alla möjligheter som breder ut sig om du slipper gå fattig och sent eller för sent inse ditt misstag.

För någon vecka så knackar det på min kontorsdörr. En yngre medarbetare på företaget kommer in och börjar lite blygt förklara hur tacksam hon/han är över att jag fått in personen på spar/investeringsbanan. Som tack för hjälpen och för att visa sin uppskattning fick jag en fantastisk nyköpt historiebok. (jag älskar nämligen historia vilket personen visste om) Självfallet blir jag fantastiskt glad och rörd över en sådan gest. Det är nog den finaste utmärkelsen man kan få!  Uppskattning del lux.

Börsen brukar inte vara så här hysteriskt uppåtgående under sommarmånaderna, va tusan är det som händer?  Värderingarna känns som vanligt en aning ansträngda och som tur är så har jag investerat bra under våren och kan chilla lite nu under semestern utan att vrida nacken ur led för att glo på börsskärm. Lilla portföljen passerade den berömda gränsen/milstolpen som många så hett eftertraktar, själv kände jag inget, inte mer än ett konstaterande, ja ok då jag drog lite på smilbanden men mer än så var det inte.

Semester KAN betyda mindre eller inget nytt inlägg från PP:s tangentbord. Det finns faktiskt ett liv utanför börsen.

Ha en riktigt skön sommar på er!


Mvh // PP


Inte min men samma size..




7 kommentarer:

  1. Vad kul med dina odlingar - jag längtar tills jag kan köpa mitt eget hus (idag bostadsrätt) och göra liknande.

    Jag har hittat en likasinnad på jobbet, men i övrigt är det från lön till lön som gäller.

    Menar du miljonen i Lilla portföljen? Jag kände heller inget och jag tror jag vet varför - det är bara en siffra och det är ingen skillnad mellan vad 999.999 kr och 1 MSEK kan göra för ditt liv. Den riktiga skillnaden för mig blir när avkastningen av portföljen helt kan försörja mig och ge mig ett liv där jag själv bestämmer över min tid. Och då kan jag bestämma mig för att jobba vidare eller odla gigantiska morötter - men det blir mitt val.

    Har ingen egen familj men en bror som dock inte går att övertyga. Ska dock försöka med hans 3 barn och den äldsta har jag redan fått in på delvis på spåret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej US.
      Ja det är svinkul att odla eget och att bygga upp en egen trädgård från noll och ingenting. Ha ha, ja hör av din när du börjar odla så ska du få några heta insidertips så du får morötter i storlek med ett GRG! Jag har tur som har några stycken likasinnade att ventilera med, även om alla inte har exakt samma inriktningar så är det ändå intressanta diskussioner.
      Ja en mille i lilla portföljen. Men som du påtalar och som jag själv skrev för några inlägg sedan, portföljvärdet är ointressant för mig, det är de verkliga pengarna ut som betyder något eftersom jag inte är intresserad av att sälja av mina aktieinnehav. Fonder känns det däremot mer ok med och då slipper man courtage vid försäljning. Ja du vet, om du snackar med brorsbarnen så sår du åtminstone ett frö. Det kanske inte gror direkt men det kan komma ett tag efteråt. Tjatar man lite så brukar det sätta sig. :-)

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slutade han med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningshanterare som kunde hjälpa mig att trycka en trollformel för att få honom tillbaka men jag är typen som aldrig trodde på stavning, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade ut stavningen och han berättade att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckligt tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med relationer, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e -postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Örtläkemedel för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsförtrollningar
      5) Graviditet
      6) Uppbrottsspells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli marknadsförd på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här underbara mannen om du har problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Underbart att få denna feedback - sträck på dig!

    Som historienörd väcks min nyfikenhet - vilken bok fick du?

    Önskar dig en trevlig semester och att det blir mycket tid för det som DU vill ägan dig åt.

    /Cristofer

    SvaraRadera
  3. Hej Cristofer.

    Ja det är hedrande och det värmer i hjärtat. Bättre än så blir det inte. Man vet att fortsätter de bara på den inslagna banan så har de sitt på det torra när det gäller ekonomin i alla fall. Jag fick Nordiska sjuårskriget av Katarina Harryson Lindbergh, perfekt sommarläsning :-)
    Jag önskar dig också en trevig semester och allt väl från mig.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. Ingen dålig skörd! I väntan på egen trädgård får jag hålla till godo med balkongodling. :)

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Ja men balkongodling är inte att förakta. Man gör det bästa av det man har och det kan räcka långt. Kvalitet går före kvantitet.

    Mvh // PP

    SvaraRadera