torsdag 24 juni 2021

Glad midsommar och annat..

Bra lön och bra semesterlön gjorde att jag kunde investera lite mer än normalt. Dessutom så har jag kört en snålmånad delux så det kändes bra att ha lite kosing att spendera. Jag har fyllt på med lite SBB-D som är utsatta för blankning. Köpvärda under 30kr.  Känns ändå som att jag vill ha en bra tugga av dem i min portfölj och eftersom det är ett av mina minsta innehav så var det inte svårt att trycka på köpknappen. 500st blev det. 

Sedan hade jag världens problem med mig själv. Jag tycker att Cibus aktiepris brakat iväg norr ut lite väl mycket och jag har svårt för att investera när sådana saker sker. Jag skiter i mitt GAV, det är inte det som det handlar om. Det är frågan vad är aktien egentligen värd som är dilemmat. Efter att ha skruvat på det lite fram och tillbaka så är deras affärside stabil. Att hyra ut lokaler till matförsäljare. Det är ju idiotsmart måste jag säga. De har kanske lite väl saftig utdelningsprocent i mitt tycke men eftersom deras hyresgäster har fina kassaflöden så känns det som låg risk. Jag gillar låg risk. Jag tänker för mig själv, när såg jag en mataffär som bytte lokal senast? Vi har ICA, Lidl och Willys i närheten och så har det sett ut de senaste 20 åren med undantag för Lidl som är nykommlingen med bara 10år under det nybygget. Men åter till aktiepriset. När jag handlade dem för under 160kr tycket jag det var en bra affär. Sedan steg det långsamt men jag fortsatte att handla på mindre dippar men när det närmar sig 170 tyckte jag, kanske lite småaktigt, att aktien var dyr. Sedan brakad det loss rejält och idag ligger den på över 200kr. Vad ska jag tycka om det? Framtida intjäning ser ju ut att vara stabil och Cibus förvärvar nya fastigheter och köper in sig, man expanderar. Man har lovat sina aktieägare en utdelningsökning på årliga 5% och nu har man köpt in sig i fastigheter hos Lidl. P/E på runt 20 är högt men inte fullständigt avskräckande. 

Det känns som om utdelningsfiosofin har fått en boom. Alla verkar vilja ha utdelningsaktier och eftersom Cibus råkar vara den enda månadsutdelaren i norden så blir det lite hajpat. Man verkar vilja betala vilket pris som helst. Själv tycker jag det är komplext. Jag ökar gärna i Cibus men ett tag var jag inne på att avvakta en korrigering men den tror jag är avlägsen. Jag tror både 2021 och 2022 kommer att bli återhämtningsår och folk vill komma in i sitt normala liv fritt från Coronapandemi. Jag tror på fortsatt konsumtion och därför tror jag inte denna aktien kommer att sjunka särdeles mycket i pris. Den är inte billig men jag ligger hellre investerad än inväntar korrektion. Alltså, det blev ett köpbeslut ändå. 25st Cibus inhandlades, Största ägarna i Cibus är flera fonder som säkert gjort en bättre och djupare analys än mig. Bla. Fjärde AP fonden, Avanza pension, Länsförsäkringar, Nordnet. AP fonden äger nästan 9% av aktierna. Om fem år kanske jag tycker att jag tog ett klokt beslut som köpte för 203kr när aktien kanske står i 280kr?

Och så vill jag naturligvis passa på att önska alla läsare en skön midsommar. Det finns helt enkelt inte mycket som slår en svensk midsommar om vädret är det rätta!



Mvh // PP

 


9 kommentarer:

  1. Trevlig midsommar till dig.
    Köpte också en skvätt SBB under 30:-, billigt. Annars ligger den andra portföljen stilla.
    Har en tredje portfölj"nu kör vi portfölj" med lite daytrading och IPO:n. Har gått så där.Tror IPO;n har gjort sitt, blir inte mycket till förtjänst.
    Nu tar vi helg, som sagt trevlig midsommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Benkab.
      Ha ha, kul namn på en portfölj,"Nu kör vi". Själv är jag helt värdelös på att spekulera och även om det ibland kan tyckas vara lättförtjänta pengar så avstår jag, Jag är väl för feg eller för trög :-)
      Japp en trevlig midsommar på dig också!

      Mvh // PP

      Radera
    2. Hej igen
      Det är inte mycket spekulation, är mest eller har varit mest IPO, men kommer att
      avstå. Men lite daytrading mär tillfälle ges

      Radera
    3. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slutade han med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningshanterare som kunde hjälpa mig att trycka en trollformel för att få honom tillbaka men jag är typen som aldrig trodde på stavning, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade ut stavningen och han berättade att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckligt tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med relationer, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e -postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Örtläkemedel för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsförtrollningar
      5) Graviditet
      6) Uppbrottsspells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli marknadsförd på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här underbara mannen om du har problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Glad midsommar!

    Ser att Danmark har öppet idag och får nog köpa en aktie i Carlsberg för att kompensera den kasse öl jag köpte tidigare i veckan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej US.
      Aktier i Carlsberg, Vad kan gå fel.....
      Människor har druckit öl i tusentals år och om tusen år kommer mänskligheten fortfarande att dricka öl.
      En trevlig och glad fortsättning på din midsommar.

      Mvh // PP

      Radera
  3. Alltid kul med bra lön!
    Cibus är svårbedömda men jag tror ändå att på sikt är dom stabila men kortsiktigt kan det nog bli hög värdering som tyvärr tar bort lite av investeringsviljan just idag.

    För övrigt borde ni skriva att det är SBB-D aktien ni menar i texten.

    Glad midsommar alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobbe.
      Tack för infon, ändring i texten till SBB-D är fixad.
      Ja man kan ju alltid hoppas på en sommar eller höstdipp i Cibus, Ju billigare desto bättre :-)

      Tack och hoppas du får en fortsatt fin midsommar helg.

      Mvh // PP

      Radera
  4. Jag heter Emanuela Dino. Efter att ha varit i ett förhållande med pojkvän i sju år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves. Jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom och jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag kontaktade en trollformler som heter DR ISIKOLO som kunde hjälpa mig att besvärja honom för att få tillbaka honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade trollformaren och han berättade för mig där var inga problem att allt kommer att ordna sig innan två dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig och vi löste skillnaderna och vi är lyckliga tillsammans nu. Vem som helst kan behöva hjälp av trollformaren, hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller hans WhatsApp/Viber honom på: +234-8133261196.

    SvaraRadera