torsdag 14 november 2019

Nordea Investor



Strax efter min semester 2019 så skaffade jag en KF (Kapitalförsäkring) på Norde Investor. Jag lockades som så många andra av lågt courtage men framför allt snabb återbetalning av källskatt. Just denna biten av snabb återbetalning var någonting som dessförinnan stoppat mig från att investera några sörre summor i utländska värdepapper. Jag hade visserligen några dollar investerade i ETF:er både i USA och Kanada men sedan satte lagar och regler stop för Avanza så från början av januari 2018 blev det omöjligt att handla dessa. Sitta med två små innehav iShares (XEI) och Vanguard (VTI) som jag förvisso tyckte bra om men som jag inte skulle kunna öka i verkade inte bra på stridsmoralen. Den briljanta iden att sälja dem och åteköpa i Nordea investor var visserligen lockande men kanske inte helt smart ekonomiskt. Å andra sidan så tänker jag att det är bättre om jag har alla mina utländska innehav på samma plats. Jag gillar ordning o reda nämligen och överskådligheten blir lättare. Anledningen till mitt avoga beteende när det gällde utländska innehav kan väl egentligen bara beskrivas i ett ord. Källskatt. Jag har, som många redan känner till men som nya läsare kanske inte vet om, en betydligt kortare tid på mig att få ihop "förmögenheten". De flesta av er har 20, 25 eller 30 år till att tjäna pengar och spara. Jag har kanske 5-6 år på mig. Det är STOR skillnad på hur jag måste tänka och agera på börsen. Jag kan inte ta för stora risker, det finns ingen tid att hämta igen en stor förlust. Jag kan heller inte låta små och för andra löjliga saker som en väntan i tre år innan källskatten återbetalas och kan återinvesteras, komma ivägen för min framgång. Jag måste undvika alla tänkbara fällor och att investera på börsen utan klokskap o vett är som att springa ut i ett minfält på vinst o förlust. Jag måste också balanser på slak lina när det gäller högt DA (direktavkastning) kontra: är det ett bra och hållbart företag med hållbara utdelning eller kan jag förvänta mig en utdelningssänkning eller i värsta fall helt inställd utdelning? Jag kan heller inte bara investera i extremt bra bolag men som har så futtig utdelning så det knappt klarar av inflationen. Ja ni fattar själva... Procentpanik kämpar i motvind.


Men åter till ämnet som för dagen är Nordea Investor. Skulle jag med några få ord beskriva denna bank så är det inte i några större positiva ordalag. INGENTING GÅR ENKELT OCH INGENTING GÅR SNABBT. Det känns som om Nordea är experter på att gömma saker man behöver ha lätt tillgängligt  bakom någon dold flik(helst under ett namn som antyder något annat och inte ger enkel vägledning) i ett annat fönster ibland även på ett annat konto så man blir tvungen att logga ut, utföra uppgiften på Nordea.se och sedan logga tillbaka. Ofta får man vänta ett par timmar eller längre innan funktioner/transaktioner går igenom. Samma med aktieköpen. Men nu har jag lärt mig hur det fungerar och att ta det chilli. Fast det har inte alltid varit så. Jag har kontaktat deras kundtjänskt och gud vet hur många timmar jag suttit i telefonkö. Jag har klagat och gnällt på frånvarande eller illa fungerande funktioner både i telefon och via mejl. Senast i går var jag i kontakt med dem och då verkar det som att innan jul ska de äntligen få till detta jag klagat på så länge nämligen att överföring mellan KF och personkonto ska kunna göras FRÅN KF:en, du ska slippa att först logga in på personkontot, föra över pengar till KF, logga ut, logga in igen på KF:en för att handla. En annan sak jag påpekat var att det hade varit fint med en valutaomvandlare. En gadget (tror jag det heter). En liten räknedosa du kan ha som aplikation på deras sida. Rätt nimt att ha om man en kväll vill handla både i CAD och USD. Vi får väl se om de lyckas få till detta.....Är man van vid Avanzas enkelhet så kräker man snarare över Nordeas krånglighet men som sagt om några år när många har gnällt så kanske de lyssnar på vad kunderna vill ha. Jag vet att snågrisen har skrivit ett inlägg om detta och det stämmer på pricken! Tror även Slimis har kritat ner några rader om denna valiumframkallande handelsplats som kräver tålamod in i märgen! Det går lättare nu när man har hållit på ett tag och det känns inte lika ovant och krångligt men ändå, Nordea har en lång väg att vandra innan de är ifatt Avanza.


Omdöme (hittills) on Nordea Investor:


Användarvänlighet                               -3  ostbågar
Funktionalitet                                       -2  energidrycker
Överskådlighet                                +/-  0  läsglasögon
Telefonväntetider                                 -3  valiumtabletter
Kundvänlighet i tfn                             +3 smajlisar
Förmåga lösa problem via telefon      + 3 Nordeaaktier




Mvh // PP

5 kommentarer:

  1. Haha det där låter exakt som min upplevelse. Användarvänligheten är en katastrof där även jag fick ringa kundtjänst ett antal gånger då jag fick kryptiska felmeddelanden vilket visades vara något som inte "hade aktiverats". Bara en sån sak som att lägga en köporder kräver 6-7 klick är lite tröttsamt. Men visst, man får ju tillbaka källskatten väldigt snabbt.

    Har du testat deras mobila webbsida? Helt värdelös om du frågar mig, visar inte ens grundläggande info om portfölj och utveckling i nån sorts sammanställning. Man undrar vem som designat skiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snågrisen.
      Allting som du skrev i dina inlägg om Nordea besannades med råge. Det var på pricken så det blev för mig också. Nu har man ju lärt sig men visst tusan är det onödigt krångligt. Nej inte testat deras Mobila sida och kommer heller inte att göra det. Kan de inte få till den vanliga webbsidan ordentligt så är väl utsikterna för att deras mobile platform ska fungera bra lika med noll :-)
      Tack för din kommentar.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Tack för infon. Har själv funderat på att gå över till Nordea, har sedan 1 år tillbaka ett konto där. Inga investeringar genomförda där ännu. Kände igen mig kring resonemanget 5-6 års tidshorisont. Även jag har lite kortare om tid än många av ungdomarna.... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlight.

      Förbered dig mentalt på allt krångel innan du börjar så ska det nog gå bra. Men som jag skrev i mitt inlägg, INGENTING GÅR ENKELT OCH INGENTING GÅR SNABBT. Telefonsupport = väntetid i luren är obligatoriskt så länge de inte fixar till detta idiotiska sätt. Man måste alltså ringa deras support för att kunna handla med altier/fonder trots att man själv har lyckats öppna en KF och trots att man fyllt i och gjort obligatoriska tester för värdepappershandel. Deras platform har mycket i övrigt att önska och kanske de plockar väck detta(och alla andra irritationsmoment du kommer att stöta på) i framtiden?
      Vad spännande! Det är inte så ofta man träffar på andra investerare som har denna korta tid på sig att investera. När började du? Är det trade eller långsiktigt eller en blandning du kör?

      Mvh // PP

      Radera