tisdag 30 maj 2017

Utan snus i två dagar......

En av mina favoriter när jag växte upp var Pippi Långstrump. Säkert en idol och förebild för många unga på den tiden. Pippi var självständig och modig hon gick alltid sina egna vägar och stod för sina beslut men hon kunde även se om hon gjort fel och ångra sig. Påhittig och nyfiken, hon var urstark och med det föddes även ett mod som alla vi som läste om Astrid Lindgrens barnbokshjälte avundades. Hon var inte rädd för någonting, inte ens polisen. Nu var ju inte Kling och Klang direkt förebilden för hur en perfekt tränad polis bör vara utan snarare uniformerade töntar likt helan o halvan. Men på den tiden hade man en jäkla respekt för en uniform (vilket inte kan sägas gälla idag) och därför blev hennes drivande med polisen desto mer imponerande. Pippi hade en kappsäck full med guldmynt som hon vid enstaka tillfällen tog fram och utnyttjade. Hon verkade sparsam men inte överdrivet. Om hon kände för det så kunde hon till och med handla godis för dessa mynt. Gissa om man fick mycket godis för ett guldmynt på den tiden!


Pippi är efter alla dessa år fortfarande en favorit hos mig. Hon brydde sig inte så mycket om vad andra tyckte o tänkte utan gick sin egen väg. Men hennes rättspatos var det inget fel på och detta visade hon flera gånger. Hon ogillade bla mobbing, tjuveri, överförmynderi och ställde sig alltid på den svages sida som en god kamrat. En förebild med glimten i ögat även om alla hennes påhitt och hyss kunde få Emil i Lönneberga grön av avund.


Vad dagens Pippi hade hittat på om hon investerat på börsen är svårt att sia om. Kanske hade hon satsat på helt galna saker för att få maximal vinst snabbt eller så kanske hon hade tänkt sig den långsiktiga vägen. Investeringar kan man ju fundera på till öronen trillar av och ändå när man gjort sina val så kan det kännas ovisst. Så är det för alla oss som håller på med detta, Inga undantag. Den som säger något annat ljuger. Då ljuger du lika bra som människorna i Egypten som ljuger och ljuger från det att solen går upp till det att solen går ner, för att cittera Pippi. Det enda som är säkert är att ingenting är säkert.
Det som är viktigt är att du hittar en strategi som passar DIG. Det är dina pengar och därmed är det dina beslut som ligger till grund för hur du gör. Din riskbenägenhet får inte bli för stor, då är du bara korkad, men för liten är inte heller bra, då missar du ju många procent och det blir ju ingen lycklig av.
Men hur ska man då göra? Inte helt enkelt men man skulle kunna dela in det i en skala från ett till tio.
Ett = lägsta risk, pengarna placerade på banken men välj en bank som ger dig ränta. Tio = extremt riskbenägen. Ex. lägger alla pengarna på samma förhoppningsaktie. Sedan finns det allt där i mellan.
Det betyder att om jag är en femma så vill jag ta en viss risk men helst inte förlora. Män har en tendens att vilja vara sexor till åttor medans kvinnor ofta väljer en lägre risk.


Tiden är en av de viktigaste faktorerna vi måste ta med i beräkningarna vi gör. Hur länge har du tänkt var "inne" på börsen är delvis avgörande för vilken strategi du ska välja. Är du en sprinter, medeldistansare eller en maratonlöpare?


Själv är jag nog mest lik en medeldistanslöpare. Fast när jag tänker efter så är jag nog inte ens en medeldistanslöpare utan närmare en hurtig gångare. Jag har 10-12år på mig innan jag tänkt sluta jobba och då kan jag inte ha samma taktik/strategi som sprintern eller maratonlöparen. Jag är inte i behov av snabba pengar samtidigt som risken då är hög. Jag har heller inte 25-35år på mig att investera och således kan jag inte vänta ut bra bolag som har fina utsikter men pissig direktavkastning på 1,5-2%. Jag vill inte betala hög avgift för mina fonder. Vissa fonders avgifter 16 000:- eller mer på bara 10år! (sk normanbelopp) Helt sjukt om du frågar mig.


I mitt fall måste jag alltså försöka hitta någon form av idealisk mellanväg där jag har låg till medelhög risk men ändå maximal utdelning. Mitt recept på detta blev att köra enligt följande:


1. En vettig buffert med pengar som hålls utanför börsen men som jag ändå får bra ränta på.
2. Billiga bra indexfonder.
3. Utdelningsaktier i stabila bolag.
4. Preferensaktier.


Här känner jag att det är lagom avvägt mellan risk och utdelning. Preferensaktierna gör med den korta spartid jag har att det blir lite extra fjutt i utdelningarna. Det enda jag kan känna just nu är att jag inte vet vilken nivå jag ska lägga mig på? Alltså jag vet inte vilken den optimala fördelningen jag ska ha gentemot mina andra innehav. Ska jag bara ha 10%, ska jag ha 30% eller kanske 50%? Detta blir MIN utmaning de kommande åren. Att komma fram till en vettig nivå där jag både känner mig trygg med risken och utdelningen. Lite spännande måste jag säga men jag tror att runt 30% kan vara någonting att sikta på. Åsikter om fördelning tar jag gärna emot. Men i slutändan så står jag där ensam och likt Pippi så får jag ta mina egna beslut.

Utan snus i två dagar är en klassikerscen där Pippi resonerar sig fram och förklarar för Tommy och Annika varför de ska skriva som hon säger. Det kan finnas vissa invändningar mot hennes resonemang men Pippi är Pippi. Tänk vilket liv det hade blivit om swedish Match hade använt sig av denna scenen i sin reklam....! 


4 kommentarer:

  1. Det låter som om du för sunda resonemang. Jag har dock inga preffar än, och har inte läst in mig på detta ämne än, så du får gärna upplysa mig. Men vad jag förstått är att man binder sig till en mer förutsägbar utdelning? Roligt att vi följer varandra, och jag önskar dig all lycka framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagens inlägg handlar faktiskt om det du efterfrågar..
      Ja vi får fortsätta att stötta varandra och det kommer att gå bra.

      Radera
  2. Pippi hade investerat i helt vansinniga saker, helt känslomässigt och på infall. Kan tänka mig att hon går plus på en 100-bagger som väger upp för alla 100% förluster. Lite som venture capital i startups jobbar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja med Pippi vet man aldrig men med så mycket kryp i kroppen och galna infall som hon har så är ingenting omöjligt.
      Tack för din kommentar.

      Radera