torsdag 23 maj 2024

Its´better to....

Varje år den 15:e januari och den 15:e juni gör jag en liten avstämning i min ekonomi som tillhör investerandet. Så snart är det dags igen. Jag fyller i mina tabeller och ser om jag håller mig mot planen. Jag kan se att ex portföljvärdet stiger över tid och någon gång så faller det under det var halvåret innan men totalt sett så stiger det. Inte speciellt intressant i mitt tycke. Jag kollar så jag har köpt de aktier/fonder/ETF:er som ligger i plan. Nej då är det betydligt intressantare med det som portföljen verkligen presterar i riktiga pengar ut varje månad. Jag skulle vilja påstå att detta är en motor och en drivkraft i mitt sparande och investerande. Jag ser ju med egna ögon att det ger resultat och att det varje år har ökat och det rullar på bra. Alla som investerar på detta viset kan nog hålla med mig om att det ger en lite lycka och tillfredställelse när "återbäringarna" kommer.

Att det går lite trögt i början innan man uppnår en viss nivå har nog också de flesta av oss upplevt. Jag var glad som en speleman när jag i början vissa månade fick in 135kr. Men det väcker också en "guldfeber" i mig som är på gränsen till lite sinnessjuk. Man vill ju bara se hur utdelningarna växer och att avståndet till det mål man har satt upp minskar. Jag lyckades nå mitt uppsatta mål redan 2022 och det kändes fantastiskt. Men jag har ändå fortsatt att investera utdelningarna för det är bra att ha lite marginaler. Inte minst ser vi detta i form av bolag som minskar eller ställer in utdelningarna.

Det jag funderar på nu är: Kommer jag att fortsätta att småinvestera efter att jag inte längre har någon lön från min arbetsgivare, alltså när jag har sagt upp mig?  Kommer mitt investerande muskelminne att vilja fortsätta att peta in småslantar som blir över? Jag ser ju flera andra som redan är i FIRE att de har INTE slutat investera. 


Jag vet inte hur jag kommer att agera. Troligen så kommer det inte att nyinvesteras någonting i början av min FIRE. Jag vill nog se och leva/lära vad det kostar i verkligheten under det första halvåret/året innan jag petar in några nya pengar i maskineriet. Jag ser ingen större vits med att spara om jag inte är illa tvungen. Det är ju nu mer än någonsin som jag ska ha roligt för mina hårt förvärvade medel. Jag menar inte att jag ska leva i sus o dus och bränna allt jag har (Its better to burn out then fade away!) men jag tänker heller inte sitta och småsnåla på saker eller resor jag vill göra. Varför skulle jag göra det? Mina dagar är räknade och ju äldre jag blir ju mindre tid finns kvar av min levnad och att då inte unna mig praktiska saker jag har nytta av bara för att jag istället ska kunna få några tusenlappar mer ut om året är bara dumt. Jag vet ju inte om jag ens får nytta av de pengarna. Även om det är ett förbannat trevlig nöje. Det stora högen som genererar nya pengar finns ändå kvar efter min död och mina barn får göra vad de vill med den. Men under tiden ska jag själv ha så mycket roligt jag kan av den.

Jo jag ser fram emot min riktiga långledighet och nu är det mindre än ett år kvar :-)


Mvh // PP


13 kommentarer:

  1. Jag kommer nog fortsätta åtminstone ett tag efteråt, men i begränsad omfattning naturligtvis. Men kanske att jag väntar till dess att tjänstepensionen börjar komma in på kontot. Avser att vänta med att ta ut den en viss tid om kanske 6-12 månader. Har dock inte räknat/tänkt klart kring det.

    Jag håller till fullo med dig om tillfredställelsen som det ger att arbetsbefriad inkomst kommer in på kontot i princip dagligen "per automatik". För mig kändes det efter en bit in på min resa som en metodik som passar mig bättre än att sälja av i enlighet med någon 4% eller 5%-regel.

    För mig är det där citatet förknippat med filmen Highlander.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja jag hittade Niel Youngs text när jag letade efter Highlanders Video men den var inte så bra som jag hoppades/minns så jag tog Niels text istället.
      Men bara för sakens skull så: https://www.youtube.com/watch?v=mxsoJM896fM&ab_channel=DropForgedRats

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Breakup trollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Ja det där med att lämna en väldigt stor påse pengar efter sig till sina barn är ju tveeggat, förr tänkte jag att det var viktigt. Men nu är jag inte så säker.

    Just nu är barnen i en fas i livet där de behöver låna pengar till att köpa sina boenden, och då passar jag istället på att ge dem räntefria lån med generös amorteringsplan, på exakt samma belopp så att ingen känner sig felaktigt behandlad.

    Däremot är det slut på snålandet för min egen del, jag har alltid varit rätt dålig på att köpa saker och upplevelser till mig själv, så där hoppas jag på bättring. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Det som blir kvar är snare en bieffekt för jag hade inga tankar på att spara någonting aktivt att lämna i arv till barnen. Jag är nog tvärt om, jag har aldrig snålat på någonting utan alltid både köpt saker jag vill ha och rest dit jag velat men så hade jag heller aldrig några pengar sparade innan jag vid 50 ändrade mitt mindset.
      Ja det är ju i slutändan du själv som har jobbat ihop slantarna så klart att du ska ha lite glädje av dem också!

      Mvh // PP

      Radera
  3. Det blir helt klart en mental omställning oavsett.
    Att inse att man nu planerar sparandet för uttag, inte tvärt om. Oavsett om man nu tar ut utdelning istället för att återinvestera. Det brukar ju ofta klia i fingrarna på något man vill köpa. Det blir annorlunda.

    Jag har sakta börjat anpassa min IPS konton för uttag. Att tänka vad ska jag sälja, inte vad ska jag köpa. Det är annorlunda. Sen kommer mitt pensionsuttag fortfarande tillåta mig att återinvestera delar av pensionen i vanligt sparande, men IPS ska konstant säljas av under 5 år framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja omställning blir det och jag tycker att jag är ute i god tid för att rent mentalt ställa om till uttag istället för insättning. Ja det är nog så att det blir svårt att låta bli om det blir riktiga ras på börsen. Det känns som att man har en kakburk öppen med godsaker men inte får ta något ur den :-)
      Det låter som om du har en klok planering.

      Mvh // PP

      Radera
  4. Härligt att läsa! Just resan mot FIRE är halva nöjet. Frågan är om det inte är mer än så.
    Liksom FIRE2025 så är jag tveksam om det kloka i att låta barnen ärva en så stor slant. De får ju ändå dela på kakan av fastighet m.m. Men det blir nog svårt att bränna både utdelningar, pension OCH successivt sälja av aktiedepån, dvs själva pengamaskinen. Huvudsakligen är att man trivs med livet, har hälsan och fortsätter uppskatta de små sakerna i livet. Resten löser sig på ett eller annat sätt. Ha de gott i solskenet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag har en fin känsla i kroppen och glider lite på en räkmacka nu och fram till jag lämnar företaget. Se mitt svar till FIRE2025 i fråga om arv till barnen.
      Du tar faktiskt upp den viktigaste punkten av alla, hälsan. Vi snackar mycket på bloggar om pensionsplanering, uttag hit och dit, månadskostnade osv. men sällan pratar vi om hälsa (innan någon blir dålig) Jag tror på ett förebyggande av min hälsa. Nej jag är verkligen ingen hälsoguru och är fullt medveten om att jag ex äter lite felaktigt men jag motionerar regelbundet, varje dag om det inte är något speciellt i vägen. Också riktigt långa äventyr vandring/cykling/kanot. Jag vill inte ha någon övervikt att tala om, kanske 5-10 kilo som max. det är bevisat att det belastar din kropp mycket. Jag har helt slutat att stressa och lärt mig säga NEJ.
      Ja att njuta av små saker är minst lika roligt och trevligt som att njuta av mer/större/kostsammare. Det finns nog inget likhetstecken där.

      Mvh // PP

      Radera
  5. Det är för avlägset att tänka på Pension. Det är också så att om man börjar spara rätt tidigt eller minst 10 år så kan man få ihop en ganska stor summa. Sedan kanske man äger sitt boende och då har man rätt mycket deg att röra sig med.

    Att man skulle fortsätta spara har nog med att man tycker det är kul och att det är en hobby. Att det sedan genererar mer pengar är ju helt okey det också. Om man dock inte vill bära risken får man helt enkelt bestämma sig för att inte "nyinvestera" mer. Man får leka med det man har...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja mycket har att göra med när du börjar spara och hur mycket du sparar, vilken inkomst du har att röra dig med osv. Tror dock inte att du på en medellön klarar att på 10 år få ihop så mycket så du kan leva lyx-FIRE. Jo om du gör investeringen när du är 30 och sedan väntar 20-30år, då funkar det men inte om du är 50 och ska använda pengarna vid 60.
      Att äga och ha betalat sitt eget hus är alltid bra men de pengarna är ju bundna till huset/boendet. Det kräver ju i så fall att du säljer din bostad och det är jag inte så säker på att man vill göra? De flesta vill nog bo kvar så länge de kan och trivs. Visst, det finns alltid undantag.
      Ja det ska bli spännande att se hur man gör när det blir alvar.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Jag är glad för din skull. Jag har en mer positiv syn att kapitalet som leder en rätt inte behöver vara stort för att påverka många andra aspekter i livet som då startar en snöbollseffekt och drar en framåt snabbare och snabbare. Tänker man efter lite mer så blir en hyrbil ibland billigare än att äga själv. Själva kalkylen får man göra själv för ingen annan kommer lägga fram den och om någon gör det så lyssnar man som vanlig Svensson i normalfallet inte.

      Det ligger mycket psykologi bakom vad "Lyx" är och det inte alltid behöver kosta. Tid är också lyx. Men just lyx, att vara nöjd med allt man gör kanske är det jag menar då extravagant extraordinär lyx inte är lyx i mina ögon utan något av ett falskt förklädde som inte ger inre lyx eller lycka. Därav krävs det ej mycket pengar att leva i lyx utan bara vetskapen att man gör det man vill - på ett sätt. Självklart är ett marmor och guldbeklädd hotellentré och foajé vackert och fint men en skärbräda likaså :D

      Jag gör det jag inte vågar och letar ofta nya utmaningar då jag ganska snabbt tröttnar eller når en platå som får bestigas en annan dag. Jag är glad från att ha lämnat ett jobb som nästan misshandlade mig till att jobba där jag får träffa intelligent folk och övertyga dessa att köpa sällanköpsvarorna vi erbjuder. Jag arbetar också med research och förbättringar på ordinarie sortiment och det sträcker sig nästan så att man vill ge en smisk till designteamet hos tillverkarna att få dem att göra rätt för en gångs skull.

      Jag kanske förlorar jobbet om två år men jag är inte orolig för att det sker utan har andra möjligheter och tar tag i det då. Hursomhaver är varje dag unik och inspirerande och må det gå väl och skapa tillräckligt med spänning. Hehe :D

      Radera
  6. Hur mycket kapital man behöver är som sagt väldigt personligt. Jag har en vän som gör av med mindre än 8000:-/ månad allt inräknat! Vissa månade mindre än så. Han lever ett, i hans tycke, rikt liv och har det han behöver. Lyx för honom är att kunna stiga upp frisk varje morgon, sitta och äta en frukost och läsa nyheter. Han köper sällan eller i stort sett aldrig några nya saker. Möjligen på loppis eller liknande. Egen bil, betalt hus och eldar med ved till stor del men bor ensam. Han vill inte ha det på något annat sätt fast han är dollarmiljonär och skulle kunna unna sig all lyx i världen.
    Jag hade svårt för detta och har försökt att påverka honom men numera respekterar jag hans inställning. Han har alltid levt sparsamt och ser inget fel med det.

    Själv hittar jag ständigt på nya saker och gör lite i mitt tycke äventyrliga saker. Jag köper och omger mig med saker som ger mig lycka och tillfredställelse. Jag vill inte snåla in på dessa saker men kan vara sjukt snål på andra saker. Senaste 4 dagarsäventyret kostade mig inte mer än mat för dagen och transport till och från "älven" jag paddlade i. så nej, det finns inget likhetstecken mellan hur dyrt något är och hur mycket lycka/glädje det ger.
    Man ska se till att ha ett jobb man verkligen trivs med. Att 1/3 av ditt liv gå och göra något man inte gillar är en dålig ide´. Du gjorde helt rätt som bytte arbetsplats!
    Nej att förlora jobbet är inte katastrofalt. När en dörr stängs öppnas oftast nya och rent av bättre.
    Jag önskar dig verkligen lycka till i ditt fortsatta investerande och det ska bli spännande att se hur du tänker och var du står om 5 år?

    Mvh // PP

    SvaraRadera