onsdag 16 augusti 2023

Näst sista semestern

Ja då var man tillbaka i arbetslivet igen och semestern för 2023 är slut. 4 semesterveckor går inte fortare än 4 arbetsveckor men den upplevda tiden kanske känns kortare. Vädret denna sommar var inte på vår sida. Alla hade vi nog önskat oss bättre men det blir vad det blir, vädret styr vi inte över. Men viss tusan var det svårt att planera något när det ena stunden är solsken och i nästa så vräker regnet ner.

Noterar lite nostalgiskt att detta med stor säkerhet var min näst sista semester i arbetslivet. Nu återstår det bara nästa års semester också sedan blir det semester året runt. Skojade lite med en kompis och sa att jag skulle ha semester i 30år innan jag börjar jobba igen vid 90års ålder.

Jag har varit minimalt engagerad i börsen denna sommar. Jag visste att det skulle bli lite utdelningar men jag var på cykelsemester och hade varken lust eller tid att göra affärer över min telefon. Men väl hemma igen så satte jag snabbt sprätt på slantarna.

Jag köpte Swedbank, Boliden, XACT och Investor. Jag tänker att dessa fyra bolag ska jag fylla på i under hela hösten tills jag nått rätt antal och storlek. I Swedbank har jag redan en hygglig post men vill nog ändå toppa upp lite till. 

Såg att Baltländerna tänker sig att höja skatten för utländska banker och då får de svenska punga ut med lite mer pengar men jag tror inte det påverkar så mycket. Inte nu så länge man täljer guld via räntenetto. Skulle marginalerna minska så kan det bli en annan femma men jag tror inte räntorna sjunker så värst mycket den dagen riksbanken tycker att de ska sänka. Jag tror vi får förvänta oss en räntenivå som lägst runt 3%. Att vi kommer ner på nollräntor igen tar jag för otroligt och jag hoppas att det aldrig händer igen.

Augusti är en i utdelningsmått mätt varken bra eller dålig, det är en mellanmånad, höll på att skriva mellanmjölk :-) September är desto starkare och Oktober en av de bästa. Jo men det finns nog lite ljusglimtar att se fram emot även denna hösten.


Mvh // PP

4 kommentarer:

  1. Grattis till näst sista semestern! Jag har precis som du troligen haft min näst sista i år och hade med lätthet kunnat vara kvar i Småland mycket längre än de 3 veckor det blev - t ex 30 år till.

    Vet inte om det är generationsgrej men jag gillar inte heller att göra affärer på mobilen - allra minst optionsaffärer.

    SvaraRadera
  2. Jag tror de sista 1 1/2 åren jag har kvar kommer att gå fortare än jag tänkt men precis som du hade jag gärna fortsatt att ha semester livet ut redan nu!

    Optioner låter livsfarligt. Var det inte en Norbagge (miljardär) som fuckade upp det rejält och miste hela sin förmögenhet på sådant?

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också de sista åren går fort. Själv fyllde jag 50 år "nyligen" och nu är jag 53,5 år... Dock genom att "titta på klockan" som jag nu ger hela tiden så riskerar tiden upplevas gå långsammare.

      Rätt skött är optioner inte livsfarliga alls. 1) Det gäller att ställa ut (sälja) optionerna och inte köpa dem. 2) Det gäller att ha den bakomliggande tillgången (äga aktien) för de optioner du ställer ut i en s k Covered Call.

      Skrev om det redan för ett par år sedan men av olika anledningar rann det ut i sanden, läs Skolboksexemplet här, https://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2021/11/jag-borjar-med-optioner.html

      Siffrorna är rimliga i exemplet och jag tror att jag ska kunna dra in 1,5% eller drygt det på det egna kapitalet varje MÅNAD = 1,015^12 = ca 20%/år. Men jag har precis börjat en Testperiod så vi får se.

      Radera
  3. Ja jag har ju alltid varit en fegis i aktievärlden och alla andra värdepappersinsrument känns ännu mer svåra och främmande för mig. Men det är säkert så med det som är nytt och som man inte begriper sig på. I vilket fall så hoppas jag att du lyckas med din satsning.

    // PP

    SvaraRadera