fredag 23 december 2022

2022 Års julsaga.

Det har blivit en liten tradition (?), ja ja, i vart fall så är det tredje gången som PP ger ut en saga till jul, här kommer årets upplaga. Som vanligt läses sagan helst efter en spetsad glögg!

Alla julbestyren var avklarade och efter förra årets debacle där OstbågsUlla försökte stjäla julen så hade man noga kontrollerat att hon fortfarande befann sig i ett Nordkoreanskt "arbetsläger". En av Tomtens spioner, en Irländsk pyssling vid namn Lepricon McNight bekräftade att så var fallet. Tyvärr så hade Tomtemor gått i väggen och var inlagd på Tomteboda vilohem ett tag för att återhämta sig. Så, där satt nu Tomtefar alldeles ensam framför den sprakande brasan i öppna spisen. 

Ja helt ensam var han ju inte. Han hade öst upp sin favoritgrogg som han döpt till Snöstorm! Varje gång han skulle ta en smutt så fick han sträck sig fram efter glaset, smutta lite och sedan ställa tillbaka glaset. Activision Blizzard om du så vill tänkte Tomtefar. Ha ha, aktiv snöstorm! Ja nu var ju inte engelska Tomtens starkaste sida men det fick duga. Denna ädla dryck hade han av en ren tillfällighet kommit på för några år sedan när han som vanligt gick ner i källarförrådet för att ta sig något starkt men hyllorna gapade nästan tomma. Nu var goda råd inte på rea. Han fick ta lite skvättar av det som fanns kvar.  2 cl 24 årig Chivas regal, 1 1/2 cl Tequila, 3 cl Cointreau och slatten av en flaska blåbärs-Smirnoff, Coca-cola, isbitar och så toppade han med två korinter. Ett par bett in på groggen så började det bita och lite surr i kupan började mysigt att krypa sig på. 


Han halade fram en Laptop och tänkte kolla lite hur hans aktieinvesteringar gått? Han hade inte haft tid till detta den senast månaden pga alla julbestyr. Inloggning med Bank-ID och det såg ju riktigt bra ut! Kanske skulle han kunna gå tidigare i pension?

Första innehavet var Cloetta. Julen brukar vara en av godisätarnas högtider och Tomteskumgubbar brukade ha strykande åtgång på den lokala Willysbutiken, Ja det var åtminstone vad Tomtemor brukade säga, han handlade inte själv nämligen, mest för risken att bli igenkänd och han gillade att vara lite anonym. Andra innehavet var Skistar, naturligtvis tänkte han för sig själv även om han numera hellre åkte släde än skidor. Tredje innehavet Altia som egentligen inte var ett innehav utan ett minne blott Men Tomtefar höll hårt på traditionen. Ja detta är det nog inte många som känner till men Altia äger och tillverkar blossa glöggen. Redan 1994 hade Tomtefar tillsammans med några nissar medverkat i en reklamfilm: Glöggen heter Blossa. Han var givetvis helt inkognito. Han hade blivit så förtjust i glöggen så han hade köpte 1/3 av bolaget onoterat. Tyvärr hade sedan Finska staten tvångsutköpt honom o det sved rejält i Tomteskälen. Så bara för att, så hade han fortfarande Aktiebrevet uppsatt i en glasram ovanför spiselkransen och i sin fantasi såg han hur aktiekursen steg för varje år.

För Pengarna från utköpet så hade Tomten istället investerat i Fenix outdoor. Han älskade att gå omkring i sina slitna Fjällrävenbyxor. Hans vinterutstyrsel var specialdesignad i rött o vitt, Goretex naturligtvis, Man vill ju ha andaskläder, det kan bli svettigt med alla paket som ska köras ut i juletid! 


Tomte tog en ny rejäl klunk av sin grogg och spejade bekymrat på datorn. Det fanns inga fler bolag i portföljen. Ärligt talat så borde jag kanske ha några bolag till i portföljen. Fast det är klart, Charlie Munger äger inte så många han heller, bara fem stycken. En liten oroskänsla spred sig faktiskt i magen på tomten men han hade ingen aning om vad han skulle investera i? Så han började surfa runt lite bland investerings bloggare för att se om han kunde få någon inspiration. Han hade tur och den första han hamnade hos var Långsiktig investering -Frihet genom passiv inkomst. Där hittade Tomten några värdefulla tips på bra bolag att äga länge. Tomtar kan bli runt 260 år gamla innan de går i pension nämligen.

Mitt i läsandet så började groggen Snöstorm göra sig rejält påmind. Vissa bokstäver flöt ihop och Tomtens milda dyslexi gjorde inte saken bättre. Han hade dock i minnet noterat ett par intressanta bolag så han surfar vidare. Tomten svepte det sista av groggen och hittade En präst är ingen spargris. Han började gapskratta! Ha ha -En Präst är ingen spargris! Fan, det här måste jag skriva upp! Han vinglade ut i köket och hämtade penna o papper. Tomten var trots allt inte så teknisk av sig och visste inte om att spara bokmärke i datorn var en möjlighet. Följande stackars bloggare blev noterade på lappen som Tomten skrev ner:

Intresseraren

Göstas Baktieflogg

Fermenta Vitare

Sparka okokt

Marius Hemsvag

Patrasko

Aktiv Pappa

Lunda Muppen

Tvålflisen

Egot investerar

Monkey for nothing

Stygg pension

Frösös Tork

Alladins invesko

Flinis

Drumlan

Rea Invest

Honan till Biljonen

Pappa betar alar

Två månlandar-löner

Valium Utdelningspungen

Norton lite in väst

Sweas väst

100 års klanen

Fattigt bonddrägg - Röjer o går

Att svälja olycka

AGMR- aldrig gör man rätt

UtdelningsFegaren

Aktie-slappa

Aktietrubbel

Invester inte mera

Divi Lendy Fly

Fritidsmasken

Z2036058197345

Aktie insidern

Utrednings små klänningen

So fuckless

Aktiebävern

Vika tillsammans

Virr i kassan

Veva Mardrömmen

Bästkust incest

Stålgrisens ekonomiblogg

Den Tyska investeraren

Tungan längtar efter utdelning

Riktat liv

Vill ha kallt

Aktie krokus

Jodla pengar

Framtids eliministen

Amazing Lady

Arne HalvTving

Framtids pessimisten

Nu var tomten både nöjd över sitt initiativ men också väldigt trött. Han somnade framför brasan i sin sköna oxblodsfärgade skinnfåtölj. Dagen efter blev det scrambled eggs och julskinka till frukost sedan slog han på sin laptopp och tog fram sin lapp för att återbesöka sina nedskrivna bloggare. Han hade ett litet elände att hitta rätt...

Så kära läsare, om du inte fått besök av tomten på din blogg så har det sin förklaring här.


En riktigt god jul önskar PP alla läsare av bloggen!

Disclaimer: Bloggare som eventuellt känner sig misskrediterade får ta detta med jultomten personligen, inte med PP.









7 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig julsaga, samt alla nya bloggtips! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Ja jag såg att du hade fått ett nytt namn, Drumlan :-)
      Ja man får ta allt som tomten skrivr med en nypa salt.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Uppbrottstrollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Älskar dessa inlägg och hoppas de fortsätter komma med det exakta intervalett om ett år.
    Allt gott och God Jul samt ett Gott Nytt År.
    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ja nu är det mer eller mindre konfirmerat att det är en tradition :-)
      Önskar dig precis det samma.

      Mvh // PP

      Radera
  3. God Jul från Sweas Väst!

    SvaraRadera
  4. God jul o gott nytt på dig, ja man får ju inte ta illa upp, tomten var trots allt lite onykter när han skrev av bloggnamnen :-)

    Mvh / PP

    SvaraRadera