onsdag 28 april 2021

Men gott om tid att drömma

 Jag har inte tid att vara här, tänker jag när jag sitter på mitt jobb. Missförstå mig inte, jag trivs verkligen med mitt jobb och få människor kan gå till jobbet med ett leende och veta att ingen dag är den andra lik. Omväxlande och så kan jag vara oerhört social med hundratals människor, om jag vill. Precis ett sådant jobb har jag. MEN det finns andra saker i livet som är roligare och mitt måtto har väldigt länge varit att: Livet är för kort för att man ska ha tråkigt. Det blir lite vad man gör det till. Det som är roligare just nu i mitt liv är mitt gods. Jag brukar skämtsamt kalla min lilla fastighet i skogen med tillhörande stuga för godset. Alltså jag trivs så fruktansvärt bra där så jag vill aldrig åka hem. Hade jag kunnat så hade jag gjort FIRE redan för länge sedan men jag får hålla mig lite till. Det finns alltid, om man vill, saker att göra på torpet. Det blir aldrig långtråkigt. Jag kan komma på hur många projetkt som helst jag skulle vilja göra där. Ibland gör jag inte många knop utan njuter mest. Den stora tomten och tystnaden runt omkring är verkligen medidativ. Att sätta sig på en stubbe eller stock och bara lappstirra är en lisa för själen. Just nu håller jag på med trädgårdsdelen. När jag köpte stället så fanns där egentligen ingenting. Igenväxta åkrar och lite skog och en massa sten. Efter ett tag förstod jag varför det inte fanns någon trädgård. Älg, rådjur, harar och vildsvin är frekventa gäster som gärna knaprar i sig mina dyrt förvärvade träd och växter. Alltså, steg ett, efter att jag fått denna insikt, blev att påbörja en trädgård. Egentligen var det en del i prepping eller delvis självförsörjande odling som gjorde att jag fick upp ångan rejält. Jag planerade hur jag ville ha det och satte igång. Bara att gräva ner plintar och sätta upp 95x95mm tryckta stolpar tog två år! Vi snackar inte om någon lättgrävd skånsk sandmark utan här är det är sten i varenda spadtag. Det är så jävla mycket sten så man får koka potatisen och klena ner den mellan stenarna om man nu vill sätta potatis (det där uttrycket har jag rippat). Ja ni fattar, ett litet kärt helvete helt enkelt. 

Nu fyra år senare är det ändå inte riktigt klart. Allting är visserligen numera väl skyddat från alla djuren med ett vackert plankstaket med snickarglädje runt hela trädgården men jag har några mindre projekt innanför staketet som ska fixas till. Halva vintern och hela våren har jag varit igång. Det är skönt att kroppsarbeta. Gräva, snickra, fälla träd och klyva ved. Plantera o sätta frö, se det gro och växa är kul. Att även få skörda är ännu roligare, då brukar jag ta dit mina barnbarn så de får vara med. Dubbel glädje helt enkelt.

April månad har varit en sjuk utdelningsmånad, den bästa hittills. 12 023 kr är inte så pjåkigt, jag är nöjd men samtidigt om inte Swedbankaffären hade inträffat så hade jag nog varit en bit över 15 000. Men det är som det är med den saken.  Inhandlade aktier under april månad blev Telia, Tele2 och SBB plus investeringar i mina fondinnehav. Tråkigt, defensivt och långsiktigt. Inga sälj. Totalt så enligt Avanza så köpte jag aktier för 18 940kr! (utdelningar ej inräknade) Ja det kan säkert stämma, jag har ju sparat flitigt och fått ett par bra löner på varandra. 

Frammåt då? Ja på investeringsfronten blir det inte lika häftigt. Det kommer att gå lite pluring nu i maj månad. Semester en vecka med lite vandring, buschcrafting och övernattningar. Födelsedagar och så blir det säkert en del inköp till stugan som jag inte kan vara utan. Så börsen får helt enkelt försöka klara sig utan Procentpanik ett tag. Undrar hur det kommer att gå?


Mvh // PP


7 kommentarer:

  1. Börsen klarar sig säkert, det är värre med godset ;)

    Vad roligt att du trivs så bra! Då har du ju värsta planen för FIRE, du kan ju fixa och trixa på ditt ställe hela dagarna som sagt! Och lappstirra tar sin tid det också! Vem har bråttom!? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja jag hoppas att börsen klarar sig ;-)
      Nej min FIRE plan är glasklar! Men förutom torpet så har jag en mängd andra intressen som kommer att ta upp min tid när den dagen kommer.

      Tack för ditt inlägg.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, släppte han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformel som skulle kunna hjälpa mig att besegra för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här fantastiska mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Vilket mysigt inlägg. Tror nog att börsen klarar sig själv medan du lever i riktiga livet ett tag :) Lappstirra - bra ord. Tänker på Marcus Torgeby i "Löparens själ" som satte sig på en stubbe några timmar varje dag. Det inre skavde och stubben läkte. En dag kände han att det var bra igen och struntade i stubben.

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Åh, tack! Roligt att det var uppskattat.
    Ja folk stressar allt för mycket och jag har lärt mig att ta det lugnt fast det är en konst.
    Jag hörde en annan anekdot om en kille som satt på en mjölkpall. En gubbe hade sett när han satte sig och efter flera timmar så började gubben undra varför han satt där? Så han kunde inte hålla sig utan gick fram och frågade. -Varför sitter du här?
    -Jo jag har stressat så mycket så nu sitter jag här och väntar på att själen ska komma ifatt. Tänkvärt.


    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. Det där är helt sjuka utdelningar; vad roligt att det går bra för dig. Men vi har också hållit på några år. Mitt kapital är bundet till ett boende nu, men det är också pengar :)

    Med vänlig hälsning, VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är häftigt med utdelningar :-) Jo åren gör verkligen sitt till och det är egentligen det där tålmodiga sparandet och gnetandet som ger resultat. Jo boende är också bundet kapital. Jag har ju en stuga men jag räknar aldrig med att sälja den så jag kan heller inte räkna med att få några pengar därifrån.

      Mvh // PP

      Radera