tisdag 24 mars 2020

Lön = inköp

Det kan inte nog understrykas hur intressant det är med alla olika sorters agerande nu under denna stora krisen och det extrema börsfall vi sett. Logiken finns där visserligen, folk som är rädda och människor som är oroliga agerar. Man har svårt för att överblicka konsekvenserna av krisens omfattning och framför allt hur länge den kommer att pågå? Vilka långtgående följder får detta på för oss investerare och våra investerade pengar? Kommer börsen någonsin att återhämta sig? Frågorna är många och svaren få. Om man inte varit med om en kris innan kan det säkerligen upplevas som dubbelt så jobbigt. Vi har alla olika investeringsfilosofier och därmed förhoppningsvis också en plan satt för hur vi ska agera i olika skeenden. Hur gör jag om ex ditten händer? Eller om datten skulle hända? Din plan har du förhoppningsvis upprättat redan innan eller i samband med att du började investera. Om inte, ja då får du det tufft som ett skepp i storm utan roder.


För mig personligen så kan det ändå ge en viss tröst att titta på och jämföra min egen fiosofi med andra som har en liknande. I mitt fall så passar det lämpligt nog att titta på en av Sveriges mes kända, (jag säger inte bästa) investerare Aktiestinsen. Han sålde aldrig några aktier och han började investera redan på 1940 talet. Han fick ju vara med om riktiga berg och dalbanor på börsen unde sina många år där. Han var med om alla stora kriser utom Wall street kraschen 1929. Han började investera 600kr och slutade med 150 miljoner ungefär. Här kan vi snacka om det kända uttrycket "time in the market". Det tog honom visserligen 30år innan han nådde sin första miljon men det säger inte så mycket egentligen för hur ska man kunna jämföra sådant? Extremsparande på 60-70% av lönen samt en sjukt bra positiv utveckling på börsen under några få år så är man ju där, alltså den första uppnådda miljonen. Men bevisar detta att du är en duktig investerare? Jag tror inte Lennart Aktiestinsen Israelsson jobbade på det viset. Jag tror heller inte att han hade samma marginaler som ex jag själv har att spara undan pengar varje månad. Men det ger mig ändå en viss tröst att gubben köpte aktier även när det gick ner på börsen och ordet KRIS stavades med stora bokstäver i tidningarna precis som nu. Han höll fast vid sin filosofi och fortsatte att investera trots motgångar.


I morgon är det lön för många av oss och för andra så kanske det dröjer till fredag. Oavsett så är det lite fjärilar i magen på väldigt många. Ska man fortsätta att köpa eller ska man spara och se om det går ner ännu mer? Man kan inte råda någon hur de ska göra. Man måste känna efter själv och naturligtvis följa sin plan. Jag kommer att fortsätta köpa då både min plan och mitt huvud säger mig att det är det jag ska göra. Om man tror att börsen så småning om kommer att repa sig så finns det egentligen ingen bra anledning att inte göra det resonerar jag.


Make up a plan and follow thru! Precis som grabbarna i South Park :-)


Mvh // PP

5 kommentarer:

  1. Jag tror definitivt att vi kommer se fler svängningar på marknaden men jag tror också att på lite sikt kommer de köp man gör i de här tiderna kommer framstå som väldigt bra.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com},

      Radera
  2. Hej AP.
    Ja börsen svänger värre än en citroen med punka på bägge framhjulen! Jag är övertygad om att världen kommer att fixa detta den stora frågan är hur lång tid det tar.

    Tack för din kommentar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  3. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital etc.! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med en låg och rimlig ränta på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej PP!
    Tror det är helt rätt att fortsätta månadsköpen. Det kommer löna sig i längden. Tror inte vi har förmågan att hitta botten så lika bra att köra på som vanligt.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera