onsdag 10 oktober 2018

Räddharen har kaxat till sig

För länge sedna, i en galax, långt långt borta....Det skulle kunnat börja så men riktigt så länge sedan var det inte och inte heller var det i en annan galax. Men ett par år tillbaka i tiden var det nog som jag skrev ett inlägg om att jag var en räddhare. Jag tvekade väldigt mycket över det här med utländska aktier. Jag kunde inte riktigt se nyttan med att jag investerade kapital som det drogs minst 15% källskatt på och det skulle ta någonstans mellan två till tre år för mig att få tillbaka. Jag beaktade hela tiden min korta sparhorisont. Jag hade inte 20, 30 eller 40år på mig att investera så visst var jag lite avundsjuk på alla ungdomar som djärvt kastade sig ut och köpte J&J för glatta livet. En lätt överslagsräkning av ett investerat kapital på 100 000 i ex. nordamerika skulle sinka mig med 15 000 kr under två eller tre år. Jag ansåg då att dessa pengar bättre kunder förränta sig på hemmaplan. Alltså, blev det ingen investering. Helt sant är det dock inte eftersom jag trots allt suktade svårt efter ETF:er och i oktober 2017 köpte mina första utländska. Det blev fördelat på en Amerikansk och en Kanadensisk. Lyckan blev kortvarig. Tidigt i december meddelar Avanza att nya europeiska direktiv gör att de efter den 3:e Jan 2018 (tror jag det var) så skulle man inte längre få sälja dessa om de inte var varudeklarerade enligt EU-lag.
Sedan dess har det alltså inte blivit några nya affärer. Visst hade jag kunnat öppna en KF på Nordnet men jag ville ha alla mina affärer på samma ställe. För några månader sedan läste jag ett inlägg av den sköne bloggaren Krösus sork om att för honom bara tog ungefär sex veckor innan han fick tillbaka sin källskatt, han hade öppnat Nordea investor konto. Kunde det verkligen vara sant? Jag fick flera indiktationer på att så var fallet. Plötsligt kunde det ju faktiskt vara intressant även för mig med kort spartid att anamma detta. Nu i september så skriver Snålgrisen att han gör ett nytt försök med Nordea då det tydligen är lite krångligt pga av deras idiotiska uppbyggnad av hemsidan. Jag läser inlägget: http://snalgrisen.blogspot.com/2018/09/nordea-investor-vi-forsoker-igen.html
Snålgrisen följer upp med två inlägg till om Nordeas knepiga hemsida så min rekomendation är att läsa detta INNAN ni försöker själva. 
Någonstans här i sena september så bestämmer jag mig för att göra ett försök och ge Nordea en chans. Jag sitter ett par timmar framför datorn och det är precis så onödigt tillkrånglat som beskrivits. Är man van vid Avanzas enkla uppbyggnad där man lätt hittar saker och där man snabbt hittar info om saker man undrar över så är Nordea raka motsatsen. Kundtjänst är i stort sett obefintlig om man inte vill tillbringa långa stunder i telefonkö. 
Jag har på Nordeas feedback och på deras FB-chatt skrivit och påpekat att de krånglar till saker i onödan och att de bör snegla på Avanzas sida för att fatta hur enkelt investerare/kunder vill ha en sida.
Jag blev också lite besviken på Nordeas utbud både på ETF sidan och på Aktiesidan. Senaste besikelsen var att man under deras valutaflik som jag valt att ha på min förstasida inte kan se kanadadollar (CAD) Jag saknar helt klart en direklänk till kundsupport! Likaså vem/var ber man dem lägga upp ett specifikt bolag eller en specifik ETF som fattas?

Nå väl, som alla fattar så har jag alltså öppnat upp en KF på Nordea och det ska bli minst sagt spännande att se om mina nerver håller för deras krångliga sida eller jag tycker att det var värt besväret med att få tillbaka källskatten inom två månader? Det var ju trots allt enda anledningen till att jag öppnade kontot. Hade Avanza fixat detta med källskattåterbäring lika snabbt hade jag aldrig ens tänkt tanken eller gjort mig besväret med Nordea. Inte ens deras billigare courtage hade lockat specielt mycket.












3 kommentarer:

  1. Har också tänkt ett bra tag nu på att öppna upp en KF i Nordea men hört att det är en otroligt bökig och seg plattform. Kanske du kan komma med en recension av dem när du hunnit bekanta dig med det ett tag? :)

    mvh,
    10årsplanen

    SvaraRadera
  2. Hej 10årsplanen.
    Ja det är inte helt omöjlgt att jag skriver något inlägg om detta lite längre fram.
    Jo som jag skrev, är man van med Avanza är Nordeas plattform rent bedrövlig. Lite synd att deras kundtjäns är lika dålig.
    Tack för din kommentar.

    SvaraRadera
  3. Tack Procentpanik för din vänliga kommentar. Det känns som om jag inte är så aktiv numera - antar att livet händer istället :) Gissar att detta är det bästa, pengarna sparas/rullar in men man tar till vara på vardagen istället för att sitta och trycka bakom en datorskärm.

    Kommer fortsätta att kolla in din sida med jämna mellanrum

    Mvh VÄL

    SvaraRadera