tisdag 11 september 2018

Värdepapper

Nu har jag läst en bok igen och denna gången blev det, mest av en slump faktiskt, Lennart Andersson & Filip Anderssons bok: VÄRDEPAPPER-privatpersoner. Jag var på lokala biblioteket och förtidsröstade när jag var på väg ut så passerade jag hyllan med nyinkomna böcker och stannade till. Jag får syn på denna boken och tänker att, tja, alltid lär man sig något nytt. Inget flashigt omslag och definitivt ingen flashig titel men det betyder inte ett skit. Man ska inte dömma hunden efter håren så jag grabbade den och nu har jag läst ut den. Som vanligt så blir det ingen recention av boken. Jag anser att man ska läsa böckerna själv istället för recentioner om densamma. Vad jag brukar göra är en kort resume och mina högst personliga reflektioner samt eventuella rekomendationer.
Boken i sig är knastertorr! Detta är ingen bok om hur du ska investera eller tips på uppbyggnad av en vettig strategi. Nej denna boken är så saklig att den kan upplevas som tråkig, MEN, Bokens syfte är att förklara begrepp och olika sorters värdepapper som finns på marknaden och den gör jobbet. Den tar även upp och förklara beskattning av de olika värdepapprena som finns. Jag ser den som en värdefull ordlista att ta till när man inte minns vad teckningsrättsbevis, swap, konvertibelt skuldebrev, apportemission osv betyder/innebär.

Lägger även upp boken under bokfliken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar