måndag 4 juli 2016

Fond eller inte fond, det är frågan?


– Vad är meningen med livet för en ekonom?
– Det beror på vilka värden och parametrar hon stoppar in i beräkningsmodellen.




Att satsa i fonder, kan det vara någonting?
Råden man får som nybörjare på börsen är att man ska börja med fonder. Varför då?
Det är helt enkelt mindre risk än med aktier. En fond består ju egentligen av ett samlat innehav av aktier med olika spridning. Avanza Zero exempelvis är uppbyggd av de 30 mest omsatta bolagen på den svenska börsen det sk. SIX30RX-index. Andra fonder har andra inriktningar och här får man ta reda på vilka företag/aktier som fonden satsar i. Tycker man det låter bra och rimligt kan man gå in och köpa andelar i fonden. Precis som med enskilda aktier kan en fond stiga eller minska i värde beroende på hur i aktierna/företagen ökar eller minskar i värde.
Andra sorters fonder kan bygga på värdepapper av annat slag ex. obligationer eller räntepapper.
Man väljer själv hur stor risk man vill ta. Ett bra utgångsläge är att satsa i lite olika fonder på olika marknader. Man sprider riskerna ytterligare på detta vis.
Skulle en fond inte utvecklas som du tänkt dig, sälj skiten och byt till en annan som du tror på mer.
Finns ingen anledning att hålla fast om det bara går neråt eller om fonden har dålig utveckling i förhållande till andra fonder i samma kategori.
Låg förvaltningsavgift är jag vän av eftersom jag satsar långsiktigt. Min horizont är 15-20år.
Men är det någon fond jag blivit förtjust i och den utvecklas väldigt bra, bäst i klassen eller nästan bäst, då kan jag frångå regeln och pynta upp till 1,5% i fondavgift. Troligen blir jag inte lång i den fonden men det är kul att följa dess utveckling ett tag i alla fall.

I listan nedanför har jag skrivit in vilka fonder jag har för tillfället. Jag har bytt bort/avslutat vissa ränte och obligationsfonder då de hade för dålig utveckling. De jag har just nu kanske jag inte har kvar om ett halvår eller ett år, vi får väl se om satsningen gick hem....


Fondlista 2016

GRUNDINNEHAV
Avanza Zero
DNB global indeks
Spiltan investmentbolag
SPP Sverige
SPP Europa

SPETSFONDER
Länsförsäk. Tillväxt index
Franklin Gold and PM
SPP aktiefond Japan
SPP aktiefond USA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar