lördag 2 juli 2016

Din största fiende..


Ekonomisk statistik är som en bikini. Det avslöjar en del intressant, men döljer det viktigaste.


När man upptäcker hur kul det är att satsa lite pengar på börsen och relativt snabbt (om man har lite tur) kan se resultatet av dina investeringar öka, då är det lätt att bli girig. Just här tror jag det största felen begås. Man tror det går enkelt och snabbt att ro hem en hacka och har man lyckats en gång så satsar man gärna mer nästa gång. Visst är du bara medveten om att du kan göra stora förluster är det väl ok men ta aldrig någonting för givet.
Trots att jag har allt för kort tid på mig i mina aktie/fondinvesteringar (jag som många andra önskar att man börjat tidigare) så tänker jag inte chansa allt för mycket. Jag vill visst ha ett mått av spänning men det tycker jag börsens upp och nedgångar sköter åt mig, jag behöver ju inte schabbla bort mina chanser i onödan så jag har valt att satsa på "säkra" kort (i finansvärlden är ingenting säkert).
Det vill säga stora stabila bolag med bra historia. Ingen garanti som sagt men min nattsömn blir bättre än om jag satsar i okända bolag som skulle kunna bli något.

Som jag skrivit innan, läs på vad andra betrodda bloggare och investerare har för innehav och hur det tänker. Både Avanza.se och Nordnet.se har bra bloggare och skribenter. Övriga sidor jag besöker är: morningstar.se
nyemissioner.se
borsdata.se
di.se

Mest för att det är bra och kul att hänga med....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar