måndag 7 oktober 2024

7412

När jag nu sitter och summerar månaden som passerat, september, så är det med viss nöjdhet måste jag erkänna. Börsen OMX har ju gått upp och hittills så har den presterat runt 9% när inlägget skrivs. Normalt skulle man kunna tycka och det ligger nog nära sanningen att börsen går upp 7-9% om året. Åren då det går mycket plus och allting bara går uppåt känner man sig som en kung. Allting är frid o fröjd och det är väl ungefär där vi befinner oss. Om man inte har satsat tokfel så bör man alltså ligga plus i sina portföljer.

Det är också nu man INTE minns alla hack i kurvan och dagar, veckor och månader när allting var nattsvart! -25% och portföljerna ner så långt i källaren att man börjar skruva på sig och undrar om man verkligen gjort rätt? När det går bra är allting ljust o fint och inga moln syns på himmelen. Man kanske tar en liten extra risk för att allting går så fruktansvärt bra. 

Själv gillar jag en balans i mitt investerande och den balansen är att jag hittills har investerat månadssparande och utdelningar hela tiden oavsett om börsen står på rött eller blått. För mig så är svängningarna inte så viktiga och jag är pissdålig på att försöka lista ut när bästa läget att göra en investering är. Däremot så undviker jag köp när ett bolags aktie drar iväg helt åt stjärnorna. Jag köper inte Boliden på 490 spänn eller Axfood på 320kr då drar jag öronen åt mig och funderar, är framtidsutsikterna inprisade eller kan det finnas tider längre fram då aktiepriset är mer normalt. Har det hänt något som gör att aktiepriset reflekterar bolagsvärdet eller är det felvärderat?

Tänk vad mycket enklare det är att investera i fonder eller ETF:er. De brukar normalt följa det index de ska följa och störs knappast av att ett enstaka bolag drar iväg åt endera hållet. Av just denna anledning så har jag sedan 2022 när vi var inne i krisartade omkastningar med fallande börser, växlat över och mer och mer köper jag utdelande fonder eller ETF:er. Det bjuds på mindre volatilitet och osäkerhet. Man riskerar heller inte att missa en bra börsuppgång. 

Man får kanske inte maximal utdelning men man undviker också den enskilda bolagsrisken. Även om du äger ett stort stabilt bolag så kan det gå illa. 

Själv satt jag med ett inköp på runt 200 000kr i Swedbank när det skeppet sjönk 50%! Inte helt kul att tappa 100 000 på några veckor. Jag var inte orolig att det skulle kollapsa helt men visst kändes det lite läskigt. Jag vågade trots detta fortsätta att köpa flera aktier. Jag minns att jag handlade ett gäng på 109kr (bara några veckor innan hade jag köpt samma aktie på 215kr) och fortsatte veckorna efter att handla på 110 och 116kr. Min dåvarande teori gick ut på att Swedbank hade 2,3 miljoner bolånekunder och jag tror inte att regeringen hade tillåtit ett sådant kaos som en konkursad bank skulle skapat. Man hade nog försökt att rädda banken med alla till buds stående medel. De flesta bolånekunder hade ett jobb och en inkomst och då är ju kassaflödet in i banken stabil. Sedan var det ju det där med att USA i värsta fall kunde dra tillbaka tillståndet att handla med dollar, det hade blivit katastrof det också. Det tog ett bra tag innan det var utrett och Swedbank fick en "liten" straffbot precis som från finansinspektionen. Det var VD byte och Bonnesen fick kicken. Gamle sossen Göran Person in i styrelsen för att styra upp skeppet och han fick nog en rejäl kompensation för att sitta med där och han sitter där fortfarande som Ferdinand under sin korkek. Idag är Swedbank tillbaka på gamla aktiekurser en bra bit över 200kr men det tog minst ett par år innan den repade sig och ingenting säger att det inte kan hända igen. Någon ny skandal som uppmärksammas och så dyker det!

En annan god effekt av att ha utdelande fonder och ETF:er i sin utdelningsportfölj förutom att volatiliteten blir mindre är att man närmar sig världsindex. Det borde bli så om jag har svenska fonder/ETF, Europeiska fonder/ETF och globalfonder /ETF. Jag tycker mig märka att min procentuella utveckling är betydlig bättre och stabilare sedan jag började köpa in dessa i utdelningsportföljen jämfört med när jag bara hade aktier. Det visar väl med all önskvärd tydlighet att jag suger som stock-picker! 

Men åter till ämnet september. Liten visning av hur det ser ut just nu.

2024  SEPTEMBER  Utdelningsportföljen  + 1,32%

2024  JAN - SEP        Utdelningsportföljen  + 22,72%

2024 JAN - SEP        Fondportföljen  +14,36%  (spiltan inv. + länsf. global + AMF nordamerika)

2024 JAN - SEP        Pref & D aktieportföljen  + 10,30% 

Utdelningar i september: 7412kr  En helt ok månad om du frågar mig.

Enligt prognos så är oktober en stark månad och vi får väl se var vi landar när alla månades utdelningar är inkomna? Oavsett så lär det bli nytt utdelningsrekord nu i oktober.



Mvh // PP










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar