onsdag 27 juni 2018

Kära Aktiedagbok...

När vi nu börjar närma oss halvårsskiftet för 2018 så är det dags för reflektion.
Först kan jag tycka att tiden har rusat iväg men så känner man nog alltid när man stannar upp och tittar tillbaka vad som hänt i ens liv. För oss investerare så tror jag det är en nyttig övning. Vad har gått bra, vad har jag gjort rätt?


Ett bra exempel på vad jag gjort är när jag tittar igenom mina aktieinköp sedan den 1:e januari. Dagboken skvallrar om att jag har gjort inköp vid 35 olika tillfällen(dagar). Spaltar jag upp det ser det ut så här:
januari  = 6 olika dagar
februari = 5 olika dagar
mars     = 7 olika dagar
april      = 5 olika dagar
maj       = 10 olika dagar
juni       = 2 olika dagar


Varje uppräknad dag kan däremot innehålla köp i flera bolag. Och skulle jag summera detta skulle blir summan 69st köp under första halvåret. Jag har ingen uppfattning om det är mycket eller lite gentemot andra bloggare? Vad jag däremot kan jämföra med är mig själv och vad jag köpte under första halvåret 2017. Då blev det 51st inköp under samma tidsperiod. En ökning med 18st köp och det kan man ju fråga sig varför det blivit så? Det kan vara att utdelningarna kommer oftare. Första halvåret 2017 hade jag bara några få preferensaktier exempelvis. Redan nu kan jag konstatera att jag på 6 månader har fått mer i utdelning än jag fick under hela 2017. Så förklaringen kan vara utdelningar som återinvesteras. Men funderingen är om det är en bra trend? Jag kanske skulle hålla lite på inköpen? Säg att jag får en utdelning i början av månaden vilket är ganska vanligt i mitt fall. Om jag inte återinvesterar direkt utan väntar till jag får in den månantliga överföringen i från min lön till Avanzakontot och istället då göra mina köp? Visst jag kommer ju att dra ner på antalet köp men det är svårt att hålla sig då det är roligt att köpa och så blir det samtidigt lite terapi med att fylla i excelark och kryssa för uppnådda delmål. Och samtidigt är det ju så att börsen svänger och många gånger är det mindre dippar i vissa företag och dessa dippar är inte kopplade till min löneutbetalning. Har jag då lite utdelningar liggandes på kontot så har jag köpt när läge uppstår och det är svårt att låta bli när man ser ett läge.


Nu är det snart bara en vecka kvar till min semester börjar och då blir det nog inget bloggande över huvud taget från min sida. Jag tar välbehövlig vila. Men jag kommer att forsätta att läsa er andras inlägg då och då.


Ha en skön sommar och en go semester på er önskar Procentpanik!

2 kommentarer:

  1. Ave!

    Du snittar 5,8 transaktioner/månad, vilket inte är lite;)

    Önskar dig en underbar sommar! =)

    /Sofokles

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Ja det kanske är bra att ta ner det antalet rejält.
    Önskar dig detsamma!

    SvaraRadera