fredag 4 november 2016

A goal without a plan,
is just a wish..

Fritt översatt: Ett mål utan en plan är ingenting värt.
Jag måste erkänna att när jag började investera i fonder och aktier så fans det egentligen ingen plan mer än att jag ville tjäna lite pengar. Jag hade insett att pengar på storbank var en dålig eller rent av urusel placering. För två år sedan så skaffade jag mig nischbank och i mitt fall blev det Volvofinans.
Sedan blev jag intresserad av fonder och skaffade Avanzakonto. Jag hade fattat grejen och informerade klokt nog mina barn om att delar av deras pengar borde investeras på detta sätt istället för att ligga på storbank o mögla. För att trigga dem extra mycket så utmanade jag dem på en tävling. De skulle försöka slå mig över ett års spartid och vi skulle bara satsa i fonder. Vinnaren blir bjuden på resturang. Ett enkelt sätt att få sina ungar att bli intresserade av börsen tänkte jag och fick rätt. Två av tre har även på eget bevåg börjat investera i aktier och det är ju extra roligt så när vi träffas, det blir mycket ekonomisnack.


Så för 2016 fans det egentligen inget uttalat mål, jag hade visserligen bestämt inriktning långsiktig då jag började vänsterprassla med aktier vid sidan av mina fonder. Jag fann att det var mer stimulerande och lite bättre fart så att säga i aktier än i fonder. En del var väl att i fondtävlingen hade vi ett bestämt belopp och ett bestämt datum för köp och sedan var det inget mer. I aktier kunde jag bestämma själv när jag skulle köpa och för hur mycket eller lite jag ville.
Under resans gång så har jag lärt mig massor och bland annat att man måste sätta upp mål. Viktigare än själva slutmålet tycker jag personligen är DELMÅLEN. De är som en kvittens på att man är på rätt väg och håller sin utstakade strategi, Man har roligt under resans gång när man når sina delmål därför är det viktigt att inte sätta för få delmål eller att det är för stora hopp i mellan delmålen, Men det är minst lika viktigt att man sätter nåbara och realistiska mål.
Man ska hela tiden utgå ifrån sig själv och sin egen ekonomi. Låt dig inte nedslås av de som redan hållit på ett tag och har många hundra tusen eller nått miljonen eller mer. Spara vad du kan och sätt dina egna mål. Alla har vi olika förutsättningar men det finns mängder med bevis på människor med liten inkomst som varit envisa och sparsamma som nått mycket långt, flera har nått över miljonen.
Men sätt dina egna mål och håll drömmen vid liv!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar