tisdag 30 augusti 2016

Money Money Money, its so funny...



Eller är pengar verkligen så roligt? Jo det är det säkert men nu är ju detta en sparblogg och som i ett längre perspektiv precis sett dagens ljus. 7 månader är inte mycket och jag kan ibland bli frustrerad över att det inte finns mer medel att investera. Men kanske är det så även för de som hållit på ett tag, man vill alltid ha mer och önska att man hade hundratals tusen man kunde leka med. Men nu är ju läget som det är och för att jag inte ska tröttna så firar jag mina små milstolpar. Man får glädjas åt det lilla.  För några månade sedan nådde jag 5000 kr i en av portföljerna och det såg jag som en...... ja jag vill inte kalla det milstolpe men åtminstone ett kilometermärke. Jag sparar ju bara 4000 kr/ månad. För en del människor är det kanske mycket pengar och för andra är det som en pink i Nilen. Jag har gjort omflyttningar och sålt vissa fonder jag inte tyckt utvecklats bra och in i fondportföljen har andra tillkommit.
Mitt nuvarande innehav tycker jag passar mig bra. Min sparhorisont är ju inte jättelång, jag är ju redan 51 fyllda och har 14 år på mig till 65år. Om jag nu väljer att jobba så länge? helst vill jag gå redan vid 62 om det går (ekonomiskt). Kanske har regeringen hunnit lagstadga att ny pensionsålder ska vara 67,68 eller 69, vem vet. Det gäller alltså att vara förberedd!
Nå ja, nuvarande innehav under min huvudkudde:

DNB global indeks  - global aktiefond
SPP Sverige             - svensk aktiefond
Spiltan aktie invest.  - svenska aktiefond
Länsf. tillväxtmark.  - global placering i tillväxtländer
SPP USA                 - fonden placerade på den amerikanska marknaden
Franklin gold pm     - fonden placerar i aktier på ädelmetallmarknaden.

I fyra av fonderna har jag nu uppnått "kilometermarkeringen" 5000 kr eller mer. Nästa månad kommer jag att uppnå den första 10 000kr markeringen i en av fonderna, gissa vilken ?   :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar