torsdag 24 juli 2025

PP testar....

Nu har jag varit RE i strax över två månader. Jag har inte haft en enda tråkig sekund hittills. Det känns verkligen som detta livet passar mig perfekt! I stort sett så kan jag bestämmar helt vad jag vill eller inte vill göra. Visserligen har det inte gått så lång tid men jag är övertygad om att jag inte hade haft några problem med att sysselsätta mig om jag hade gått redan vid 50 eller 40års ålder. Tyvärr så fanns inte den möjligheten, Min värld såg mycket annorlunda ut då och sparande och investering var inte uppfunnet.

Nu har jag tagit tag i en gammal dröm som jag skrev om för ett par år sedan så bättre sent än aldrig. Jag har gett mig på att testa segelflyg. Sedan tidigare har jag flugit med både små och stora flygplan, helikopter och varmluftsballong. Men denna gången så var det alltså segelflyg som stod på agendan. 

Jag kan inte påstå att jag var nervös eller så men lite spänd är man ju när man ska testa något nytt och man är beroende av andras kunskap och erfarenhet. Man måste ju lita på att den som sitter bakom en dvs piloten gör ett bra jobb. Sommaren har ju inte varit stabil så när det väl blev en lucka på ett par dagar med vackert väder så fick jag passa på. Bara ett och ett halvt dygn innan så bokade jag. Så mycket litar jag på SMHI ;-) 

Klarblå himmel, inte ett moln. Perfekt för glidflyg men uruselt ut ett termikperspektiv. Segelflygare vill ha stora stackmoln att sikta på och leta uppvindar. Strax innan start så får man ta på sig en fallskärm sedan klättrar man ner i cockpit och så blir man instruerad en säkerhetsgenomgång och hur man gör olika moment om man måste "nöd ta sig ut" i luften. Nästa är att vi gick igenom instrumentpanelen med alla klockor och mätare.

Huven stängs och linan till dragplanet kopplas på. Piloten ger klartecken och så blir det lite skumpigt i 500m innan flanet släpper från marken. Jag hade beställt 1200m höjd vilket var max. Redan på 200 meters höjd känns det som om man är på 500m över trädtopparna. Det är tyst och det enda som hörs är lite propellerljud från planet framför och så det lilla vindbruset från "aircondition" i form av små luckor på huven som man kan öppna o stänga. 

På 1200m så kopplas draglinan väck. Dragplanet girar höger och vi girar vänster. Det är hur häftigt som helst! Helt tyskt och mjukt glider man fram. Efter 5 minuter så får jag börja spaka planet själv. Det är faktiskt lite läskigt. Först avböjer jag men piloten vill verkligen att jag testar. Vi går igenom vänster/ höger roder och testar det. Sedan är det styrspaken för upp och ner. Man får vara lätt på handen. det behövs inga häftiga rörelser, mjukt o fint. Naturligtvis klantar jag till det och dyker brant men piloten rätar upp planet galant. Det känns som om jag är rätt nöjd med spakandet och låter proffset sköta spakandet istället.

Vi lyckas på något vis, trots att förutsättningarna är skit, hitta lite termik och jag känner och ser på plus/minusmätaren att vi klipper 20-30 höjdmeter uppåt. Då när vi kommer in i termiken darrar det till lite i planet. Min tur var i stort sett darrfri förutom den korta sekvensen. Vi rör oss ca 1mil fram och tillbaka och utsikten är fantastisk. Det ligger ett svagt dis i horisonten men 10 mil ser man lätt.

Inför landning, inget dramatsikt, centrumhjulet (aka landningsstället) skickas ut och vi går ner lugnt o fint. Perfekt landning!
Jag känner mig inte lättad utan skulle snarare kunna varit uppe lika länget till. Nu klockade jag aldrig tiden men skulle tippa runt 25 minuter. Vi hade ju som sagt noll termik denna dagen. Var det värt 1800kr? Ja. Nu har jag i alla fall provat det. Om man nu ska jämföra äpplen och päron så är ballongflygningen som jag gjorde för tre år sedan en annan slagt upplevelse. Men om jag skulle tvingas välja skulle jag ta en ballonguppstigning igen framför en segelflygstur. Men vi är som sagt alla olika och upplever saker olika.


Vy från cockpit, på väg upp med dragplanets hjälp. 1015m höjd, snart uppe på rätt höjd för släpp.


Just nu är börsen lite hysterisk. Värderingarna på viss företag verkar rusa medan några tappar oförtjänt mycket. Totalt är portföljen upp 14.82% hittills i år. Det går bra nu.....




Mvh // PP

onsdag 25 juni 2025

En halv miljon i utdelningar..

Det tog 10 år, på en sketen arbetarlön, men idag nådde jag äntligen målet 500 000:- i ackumulerade utdelningar. Det var ETF:en med ticker FLXD som delade ut dropparna som fick bägaren att rinna över 500 vallen. För mig personligen så är det en aning sjukt. Om man får leva och ha hälsan så kommer det kanske att dröja halva tiden till dvs 5 år innan jag når miljonen i acc-utdelningar. Det känns verkligen helt galet! En halv miljon till på halva tiden.

Det är många roliga saker som händer samtidigt känns det som. Jag har redan haft den grymmaste utdelningsmånaden någonsin i April. Alla stjärnor stod tydligen rätt, nyss så firade jag 10år som bloggare och nu passerar jag halvmiljonen i utdelningar. Men det är ändå inte slut med det. Jag vet ju redan nu att jag för första gången kommer att spränga 100 000:- vallen i utdelningar på ett år. Jag vet inte exakt hur mycket det blir men det får jag återkomma till. Just nu känns livet rätt gött att leva!



Tack till Freepik för fotot

Mvh // PP


måndag 23 juni 2025

Bloggat i 10år!

Det är helt otroligt, men sant. Jag har alltså nu i juni månad bloggat i 10år! Det känns inte som så lång tid. Då när jag började blogga hade jag bara påbörjat min  resa. Jag började investera i mars samma år och fyra månader senare så tyckte jag tydligen att bloggande var en god ide´.

Det har mestadels varit en trevlig resa och jag kan inte nog poängtera att inlägg och kommentarer från andra bloggare är mycket värdefullt. Inte bara på att det du skriver uppskattas utan framförallt så framkommer det ofta synpunter och argument för hur och varför man tänker som man gör. Man får sig en tankeställare och det kanske påpekas saker när man glömt eller missat någonting. Jag har haft stor nytta av många många andra bloggare som genom åren på detta vis hjälpt och pushat mig.

Ett stort TACK till alla er!


Tanken är att fortsätta som förut även om jag nu gått in i RE fasen och inte längre är lika aktiv på börsen. Men livet handlar ju inte bara om sparande och investerande så det blir en del inlägg som är lite off topic i andras ögon. Just nu skriver och dokumenterar jag mycket. Dels min resa från start och hur den gick till men även nuvarande situation med hur det går som fri från jobb. Ja det ska bli sännande att se var detta slutar? 




Mvh // PP


onsdag 18 juni 2025

En månad som RE

Ja nu har det gått en hel månad sedan jag sade upp mig i från jobbet och påbörjade en helt annan fas av mitt liv. Hur har då denna första tiden varit? Helt underbar måste jag säga utan att på något vis överdriva.

Detta fria livet passar mig perfekt! Jag har inga problem att fylla dagarna med göromål och dessutom har jag redan hunnit med tre cykeläventyr med övernattning i tält på samtliga resor. Den senaste resan var lite crayzy. Jag hade en återkommande dröm jag ville förverkliga och det var att korsa Sverige på cykel. Så jag planerade och förberedde och så har jag nu genomfört äventyret. Det blev en 7 dagars tur från Kalmar till Halmstad. Jag bor ju en bra bit ifrån så jag fick krångla mig på tåg för att ta mig till Kalmar och sedan hemresa från Halmstad. Tre tågbyten totalt men det gick bra. En natt på vandrahem, en natt i vindskydd och resten av nätterna i mitt tält.






Rent ekonomiskt har det varit en katastrof. Från att, de senaste 10 åren, ha levt ett liv utan att spendera speciellt mycket så märker jag nu att det blivit långt fler utgifter än jag räknat med. Jag hade ex. maximal otur med mobilen. Jag har haft företagstelefon de sista 7-8 åren och hade en egen fungerande smart-phone vilande hemma så jag tänkte att det är väl bara att plugga på igen. Nej nej, så enkelt var det inte. Jo själva inkopplandet gick galant, alltså att aktivera sitt abonnemang med mitt gamla mobilnummer. Problemet var bara att det inte gick att ringa med den. Kontaktade mobiloperatören och då säger de att mitt SIM-kort var obrukbart. Den typen av abonemang hade man helt sonica stängt av! Så det skickades ett nytt SIM-kort (gratis) och efter någon dag kom det. Nu uppstod nästa problem, Telefonen kunde inte hantera Bank-ID och dessutom när man är van vid en snabb telefon så var denna att betrakta som uråldrigt seg och långsam. Jag anammade min sambos ord om att jag nog inom kort skulle bli galen på en så långsam telefon. 

Så jag beställde en begagnad på Refurb, en Samsung S10 för 1600kr. En lika dan som jag hade förrförra gången som företagstelefon men den var jag väldigt nöld med och jag gillade storleken. Ja ha, allt frid och fröjd kan man tänka men tyväär så var batteriet i mobilen urvattnat och körde jag med GPS så höll den bara en halv dag. Va fan, ett batteribyte skulle man ha 990:- för på firma. Jag tänkte att jag gör det själv och kollade Youtube hur man byter batteri. Verkade ju inte vara allt för svårt och så skulle jag spara några kronor.  Jag beställde ett nytt originalbatteri och verktyg för bytet. Runt 400kr så då sparade jag över 500kr på att göra det själv. Ibland har man otur och på något vis så råkade jag vända mobilen upp och ner när bytet skulle ske, trots att jag hade youtube uppe för att dubbelkolla så jag inte gjorde fel. Jag lyckas med konststycket att spräcka glaset och dra väck den folie som ger skärmen ljus och färger. Mobilen fungerade efter batteribytet men skärmen var stendöd!

Så, det betydde alltså att jag nu stod inför flera val. Köpa ny begagnad kändes sådär med tanke på hur det gick förra gången. Fast jag kollade ändå på Blocket, ibland kan man ju ha tur. Nej ingenting inom en 10 mils radie. Ok, går det att laga den? Ja det fanns en firma som är specialiserade på att laga mobiler så jag tog mig dit. Visade upp luren och berättade vad som hänt. Det skulle kosta 2400kr att laga den. Det var tydligen inte bara glaset utan man byter en hel kasset. Firman tyckte att det nog var ide´att köpa en helt ny mobil istället. 

Så fick det bli men jag var klart osugen på att lägga många tusenlappar till så jag hittade till slut en för 3300kr som ändå hade fullgod prestanda för mig. Jag hoppas att den håller i många år framöver....

På min 7 dagas cykelsemester blev det en del extra utgifter. Både före och under resan Jag fick köpa ett extra minneskort till min Gopro kamera. Jag fick ta in på vandrarhem efter 1 1/2 dagars regn för att torka allt och ladda batterier och powerbank. Lite cykelprylar, Tågbiletter ToR, Några luncher när jag kom till och någon fika samt mathandlingar i vanlig butik. In alles: 4416kr. Nästa långtur blir inte lika dyr då jag åtminstone har allt i cykelväg, det är i stort sett bara matkostnad och om jag behöver ta tåg till destinationen.

Så hittills så har juni månad kostat i runda slängar 9700kr extra. Så här kommer det naturligtvis inte att hålla i längden men jag vill nog ändå påstå att resan var värd det men att ha otur med mobiler kan kosta på..

Börsmässigt går det ok för mina portföljer. Utdelningsportföljen ligger på +12,87% och med fondportföljen inräknad + 12,31% så det får man ju vara nöjd med. Kul att det blev så bra utdelning för ETF:en Franklin European Quality Dividend UCITS

Jag hade inte räknat med en så bra kvartalsutdelning från dem och sådant är ju alltid glädjande.

Köp i portföljerna är det snålare med. Jag köpte 100st Montrose igår och det får räcka som investering denna månaden.

Nu är det snart midsommar och det lär inte bli fler inlägg förren efteråt.


Mvh // PP

fredag 30 maj 2025

Två veckor in i RE

Precis på dagen så har det gått två veckor in i mitt jobb-befriade liv. Jag är väl medveten om att jag fortfarande och förhoppningsvis ett bra tag till är inne i den första "euforiska fasen" där man bara känner glädje och frihet. Det är väl ingen hemlighet att jag har längtat till mitt fria liv där jag själv bestämmer det mesta vad jag vill göra och när jag ska göra det. Och nu är jag där! Jag kan knappt fatta det. Det känns lite overkligt efter 45 år i arbetslivet att plötsligt inte behöva gå dit. Det är nog den tanken som kommit upp flest gånger i min skalle under dessa första fjorton dagarna.

Jag drog redan efter två dagar!, Packade min cykel och var borta två dagar med en övernattning i tält ute i skogen. Redan träffat ett par äldre arbetskompisar som gått åren innan mig, vi var ute och gick samt cyklade. Bastat på det kommunala badhuset. Några rundor till torpet för olika fix med odling och gräsklippning samt förnöjsamhet med lite skytte o fika. Lagat ny rätt till lunch jag aldrig gjort innan. Besökt biblioteket för nylån av böcker och inlämning av lästa dito. Lagar ännu en ny maträtt jag inte gjort förut. Hjälper en kompis med trädfällning. Jag cyklar och vandrar varje dag, ibland bägge, ibland bara en av dem beroende på distans. Hämtat barnbarn efter skolan. Besökt grannar och hört av mig till kompisar via telefon eller SMS.

Två dagar efter min pensionering drog jag ut på tur...

En dag i PP:s liv.....(som den ser ut just nu)

Jag bestämde mig redan innan jag blev helledig att jag från dag 1 skulle ha vissa rutiner på plats. Jag vill inte ha någon klockjävel som ringer på morgonen. Det sköter jag så bra själv. Vissa mornar varknar jag 05.10 (men som tur väl inte mer än ett par gånger i månaden, än så länge ska väl tilläggas) men de flesta dagar är det någonstans mellan 07.30 och 08.30.

Greppar paddan och spanar av om det hänt något kul eller intressant i nyhetsvärlden. Ofta lite expressen och aftonbladet. Sedan blir det blocket och kollar om något intressant dykt upp på radarn? Pintrest för någon ny ide´ och så blir det naturligvis lite börsnyheter.

Frulle, ofta någon gröt med frukt, ibland bara ett par mackor beroende på humör.

Runt 11.30 blir det en första motionsrunda gång. Det brukar bli en kortare variant på 2-3km. Nu börjar det kurra i magen och det är dags att laga lunch hemma. Härefter ligger dagen öppen för olika saker antingen planerade eller helt oplanerade.

Framåt kvällen cyklar eller går jag en längre runda. Mina gårundor är 7-8km och cykelrundorna runt 15km. Ibland får jag med mig någon kompis på kvällsrundan och det är ju alltid trevlig. Perfekt motion i mina ögon då brukar jag sova gott efter ett sådant pass. 

Lite nyheter och någon serie på reklamfri kanal sen kväll brukar det bli.

Avslutar nästan alla dagar med ett litet kort pass med mina hantlar innan det är dags för bingen och då blir det läsning i riktiga böcker. Släcker nästan aldrig lyset innan 00.00 snarare 00.30-01.00 ibland ännu senare om det är intressant bok eller jag inte är tillräckligt trött.

Ja ungefär så har det sett ut hittills. Planeringen för aktiviteter längre fram är flexibel, mest pga vädret. Vissa aktiviteter är svårgenomförda när det regnar eller blåser som tusan. Jag tar dem när jag ser att läget är stabilt.

Jo en sak till. Jag har börjat skriva dagbok. Dokumenterar små och stora händelser och vad jag gjort om dagarna. För mig personligen som lider av Atzheimers light är det perfekt att kunna gå tillbaka om det blir något tjaffs om något. Fråga mig vad jag gjorde för 14 dagar sedan, i vanliga fall är det är som att titta in i ett svart hål, nu har jag bättre koll. Jag är glad att jag började med detta.

Återkommer.....


Mvh // PP

 


lördag 17 maj 2025

R som i retire..

Ja mina vänner, Så kom då äntligen dagen när Procentpanik slutade sitt jobb. Jag planerade det för 10 år sedan (fast det gick fortare än jag trodde att nå målet). För några månader sedan initierade jag (sade upp mig) och igår exekverade jag och avslutade med en avtackning på jobbet.

Avtackningen blev helt fantastisk och verkligen en dag att minnas! Det blev långt över det jag förväntade mig med både skratt och tårar, många fina presenter och inte mindre än tre av mina fd chefer kom. Tal av min nuvarade chef, tala av chefens chef och även chefens chefs chef! Jag det var festlig värre med storbildskärm med bildspel på både mig och massor av mina kolleger och arbetskamratervänner. Musik där varje låt var dedikerad till var och en av de 25 som närvarade. Smörgåstårta, prinsesstårta och en jobbarkompis som bakat kärleksmums. När jag kom hem igen efter 3 1/2 timmes firande var jag helt dränerad i skallen och gick o vilade en stund och reflekterade över att jag aldrig kunnat få ett bättre avslut på min karriär än den jag fick.

Så, nu har det alltså börjat, friheten som jag så har suktat efter. Retire early, tidig pensionär. 60år och det enda jag kan ångra är att jag inte insåg mycket mycket tidigare i livet att det faktiskt fungerar att spara o investera. Å andra sidan har det egentligen inte funnits så mycket utrymme för just detta och jag är glad att jag ändå sent om sider började. Resultatet njuter jag av nu!


Jag är redan nu säker på att jag kommer att fortsätta blogga. Det är ett utmärkt sätt att hålla koll på sig själv och den framtida ekonomin. Jag har faktiskt skapat ett exceldokument för att hålla koll på mina månadsutgifter. Jag tror det är lätt att börja "glida" och inte ha kolla på utgifterna men jag anser att det är minst lika viktigt som innan. Nu får jag ju inte längre någon lönecheck, semesterersättning och ev. bonus från företaget. Nu får jag liksom klara mig själv.

Det har bara gått en dag men jag har redan hunnit med att besöka mina barnbarn, kontaktat 3 vänner utanför jobbet och så blev det en heldag på torpet. Det ser precis ut som vilken helgdag som helst och det känns lika dant med undantaget att det brusar små champangebubblor i blodet. Inte av alkohol utan av lycka. 

Jag fick en bra sak av min sambo i födelsedagspresent för några månader sedan. Hon kommer ju att fortsätta jobba så det blir lite av en omställning för oss båda. Det är lätt att ta saker för givna men denna planeringskalender ska hjälpa oss på vägen. Om något planeras så finns det på pränt och man kan inte skylla på något. Ta ex. om hon planerar att ta bilen till jobbet för att åka direkt därifrån till frissan. Samma dag tänkte jag åka o besiktiga släpet. Det kan bli onödiga konflikter. Vi är bra på att undvika sådant och denna listan hjälper oss ytterligare.

Ja nu börjar en ny fas i livet och det ser jag fram emot!

Mvh // PP



fredag 9 maj 2025

Det tog sin tid..

Idag gjorde jag ett större köp i XACT norden högutdelande samt en liten skvätt i Montrose. Därmed har jag faktiskt fått en större andel ETF:er än aktier i min portfölj på Avanza. Jag har i skrivande stund 53,3% ETF:er och 46,7% aktier. Det är ett genombrott jag känner mig nöjd med.

Det här har varit en långsam process. 2022 började jag på alvar ta tag i riskspridningen i min portfölj och har sedan dess visserligen köpt lite aktier men övervägande delen har varit ETF:er och lite fonder. När man inser att man inte är något aktiegeni med tur så är det bättre att vandra denna vägen. Det tragiska är att jag en gång började med fonder som investeringsform. Men lockelsen från utdelningar blev allt för stark för mitt svaga kött så ett tag låg jag med rejäl slagsida. 90% aktier och 10% fonder. 

Jag kan inte påstå att det har varit någon dålig affär, jag har klarat mig hyggligt. Men skulle jag räkna på om varenda krona jag avsatt till investeringar enbart hade placerats i ex. Länsförsäkringar global index så skulle jag nog bli lite ledsen i ögat. Visst jag har fått hyggliga utdelningar genom åren men det väger knappast upp mot en total utveckling i en fond. Men som sagt, jag ska inte gnälla för gjort är gjort och det var den vägen jag valde. En stor fördel är att jag aldrig behöver sälja av några fonder således behöver jag heller inte ha tre årslöner oinvesterat utan klarar mig med betydligt mindre. (ok, lite överdrivet men ni fattar)

Att portföljen numera till större delen består av fonder gör mig ännu lugnare. Inte för att jag är en speciellt stimmig och uppstressad person i vanliga fall men jag vill helt enkelt ha en lugnare resa och en där jag inte behöver titta till mina innehav mer än någon gång i månaden om jag vill.

På tal om XACT så är det numera mitt största innehav, 20% av portföljen. Näst största ETF innehav ligger på 10%. Det är lite klent med svenska ETF:er må jag säga och utbudet är skralt här i Svedala. Önskar vi hade haft samma utbud som i Nordamerika, det hade varit rena festen :-)

Från och med idag så kommer det inte att investeras så mycket i Procentpaniks portföljer. Nästa vecka når jag uttagsfasen om jag lever och har hälsan. Det blir nästan lika spännande att följa...

Om ett par veckor är det ju faktiskt utdelning i just XACT norden och det ser man ju fram emot!


Önskar alla en trevlig helg!

Mvh // PP


onsdag 9 april 2025

Fortsatta köp.

Tack vare att april i år är en så utdelningsglad månad så har det fortsatt att komma in nya utdelningar. Jag tänker INTE undvika börsen för att det gått ner mycket. Det här tull/tariffkriget kommer att fortsätta ett bra tag till är min gissning. Sandlådemannen på andra sidan atlanten har fått fnatt och ska visa att det är han som bestämmer i sandlådan, sprätter grus i ögonen på alla andra och vill inte ta minsta reson. 

Men visst är det lite typiskt! När man för 10 år sedan bestämde sig för att göra en attack mot att kunna gå lite tidigare i pension så fanns det ändå en tanke där i bakhuvudet. Tänk om börsen rasar precis när jag ska gå? Vad gör jag då, hur agerar jag? Jag har 21 arbetsdagar kvar innan det är dags för avhopp och knappast någon har väl missat att vi är på god väg mot ett kraftigt ras och björnmarknad. Jag har haft möjlighet att ångra mig men redan i början på året kände jag att det var rätt beslut att gå till våren så nu finns ingen återvändo. Är jag skraj? Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte känner en viss oro. Kanske inte kortsiktigt, det stör mig inte men mina marginaler är inte så stora som många andras. Så länge mina ETF:er/fonder och bolag i portföljen kan bibehålla sina utdelningar ska det nog gå bra. Portföljvärdet skiter jag i, det är ointressant. Jag tror att jag ska klara mig hyggligt även med utdelningssänkningar i flera bolag. Det som skrämmer är väl om det blir en världsrecession och 50% eller fler av bolagen helt ställer in, då kan det bli kärvt för PP... 

Men i dagsläget så fortsätter jag att tro på att börsen över tid kommer att repa sig. Nedan en liten redovisning över vad jag köpt den senaste veckan i 3 olika portföljer. Totalt så är det för en bit över 43k investerat hittills men gissar att det blir mer då fler utdelningar är på väg...

Måndag 7/4



Tisdag och onsdag 8/4 och 9/4




1:a april till 8:e april på ett tredje konto.


Maj månad skäms inte heller för sig med lite nya utdelningar. Vi får väl se hur landet ligger då och vad som kan vara aktuellt för inköp?


Mvh // PP

fredag 4 april 2025

Lätt att snacka...

Det är lätta att prata om att inte sälja när börserna rasar och folk skiter i brallan av skräck när de ser sina surt förvärvade pengar bildligt talat brinner upp! Varje gång de går in och kollar sina tillgångar, ser att det minskat ytterligare och de känner en oro i magen. Det är en helt annan sak att gå mot strömmen, att vara en motvalls kärring och bevisa att man "just keep on buying" när det svider som mest.

Senaste veckan, och inte minst för en stund sedan, har jag rent demonstrativt, mest för egen skull, testa om jag har modet att köpa i nergång när det är illrött på börsen. Jag fick besked från Avanza för ett par dagar sedan att mitt innehav har gått ner med 10%. I skrivande stund är det ner ännu mer!

Så, här är en skärmdump på vad jag lagt 24 850sek på denna veckan. Delar av april månads utdelningar måste ju återinvesteras någon stans... 


Det blev lite bank, SEB som idag rasade betydligt mer än vad utdelningen avskildes till. Jag är rätt säker på att SEB kommer att återhämta sig till högre nivåer. Nästa års utdelning är också något att se fram emot. Fonder och ETF:er känns också stabilt och Montrose som jag skrev om i mitt senaste inlägg har gått ner till i mitt tycke billigt och investeringsbart pris. Runt 82 SEK ser jag som ett, i förhållande till risk, bra pris.

Jag har inga problem med att börsen går ner ytterligare, jag får in torrt krut och kommer fortsätta köpa. Den dagen, i framtiden när börsen åter igen står högt så kan jag se tillbaka och klappa mig själv på axeln och tycka att det var bra att jag vågade köpa när de flesta andra inte gjorde det.

Men jag ska inte utmåla mig själv som någon slags IRONMAN som är helt immun mot nergångar. Detta är något som tid och erfarenhet på börsen lärt mig. I början var det inte lika enkelt att ta nergångarna men nu är det mer av en normal. Det är så det fungerar och ser ut om man har pengar investerade på börsen. Antingen får man acceptera det eller om man mår dåligt varje gång det händer, ha de mesta pengarna på ett sparkonto istället.

Det kommer troligen att se ut så här och vara rejält svajigt på börsen ett bra tag till. Så länge det finns stora idioter som tyvärr har allt för mycket makt i sina händer så kan vi normala människor inte påverka så mycket. Möjligen kan vi ta tillfället i akt och göra en o annan bra aktieaffär :-)



Mvh // PP


onsdag 2 april 2025

Montrose ETF

Det är lika bra att inte göra något inlägg den 1:a april, anledningen säger sig självt. Men dagen efter går det hur bra som helst. Just april blir detta året en rekordmånad för mig. Det gamla månadsutdelarrekordet på 33 166:- från maj 2022 när jag fick en hysterisk utdelning från Tele2 kommer att raderas nu i april. Det nya utdelningsrekordet lyder på 43 430:-. Anledningarna är flera. Dels så kan bankernas utdelningsmånader variera lite. ibland blir utdelningarna i mars ibland april. Flera av bankerna, jag har fn Swedbank, SEB och SHB ger bonus eller rejält höjda utdelningar i år. Alltid kul med nya rekord. Jag gissar att det är många av oss som har det så just i årets april?

Jag har flera andra milstolpar jag kommer att passera under 2025, helt naturligt i ett investerarperspektiv skulle jag säga. Och tyvärr har man genom åren blivit lite blasé. Det var mer upphetsande förr när man nådde små kilometermärken i sin utdelning än det är idag med 10ggr så mycket i utdelningar. 

Just nu är det bara en enda sak som skaver lite. Jag har tagit en initial post i Montrose Global monthly div. Är det en bra investering? Var står den ETF:en om 5år? Har den presterat ungefär som sitt jämförelseindex eller visar det sig att allt bara var en stor bluff? Allt jag läst på om den hur den fungerar ger mig en fingervisning om risken i fonden men det är ändå så att mina pengar ju är i händerna på de som förvaltar fonden, jag kan inte göra mer än se på och hoppas på det bästa. Skulle det skita sig helt så får jag väl ta förlusten eller möjligen plus/minus noll och sälja och lära mig någonting på kuppen. 

Å andra sidan så är ju all investering förenat med viss risk. Alla övriga ETF.er jag har, även om risken enligt Morningstar är något mindre i dem, lyder ju under samma kriterier. Det är någon annan som gör investeringarna åt dig. Jag tänker på ett vis är det ju skönt eftersom jag inte är proffs, det är inte mitt arbete att investera andras pengar. Å andra sidan så är det alltid ovisst fast det är inte mycket i ens liv som är hundra procent säkert. Möjligen att vi, som den gamla devisen säger, att vi alla ska betala skatt och att man ska dö. Den enda trösten i detta är väl att, ja det gäller alla och man är inte ensam. 

Idag är det 5140st som äger Montrose ETF. Det kan jämföras med LF global index som har 409 263st. Lite skillnad men Montrose är ju rätt ny och det kommer säkert öka över tid om den visar sig vara bra.

Mvh // PP