fredag 28 oktober 2016

Miljonär på bara 5 år!



Det var verkligen inte svårt att bli miljonär. Det tog mig bara fem år. Trots det faktum att jag sparade mina pengar i en av de hatade storbankerna, i mitt fall Swedbank så lyckades jag. Nu ska jag berätta hemligheten hur jag gjorde. Jag fick ju faktiskt riktigt bra ränta, hela 0.1%  på mitt E-sparkonto. Så på insatt kapital om 995 995 kr så ökade mitt kapital drastiskt. Ränta på ränta effekten var enorm! Redan efter mitt 5 år av sparande passerade jag med råge miljongränsen och hade då 1 000 995:-
Så enkelt är det att bli miljonär....

Och för er som inte förstod raderna här ovanför så var jag ironisk och historien är påhittad och totalt osann. Jag är inte miljonär (ännu) :-) Att ironisera över storbankernas usla räntor däremot, det gör jag gärna och dessutom är det sant. Sant är också att jag här om natten drömde att jag jobbade på bank! Hur nu det kan komma sig, trivs ju bra med mitt jobb. Det undermedvetna som spökar?

De flesta har fått lönen på sina konton och större delen av oss som investerar på börsen har säkert redan spenderat stora delar som är avsatta för just detta ändamål. Dock så inte för mig. Nej jag har andra planer. För första gången sedan 8 månade tillbaka har jag alltså inte köpt några aktier vid löning vilket känns lite tomt faktiskt. Det inte så att jag slutat investera, mitt månadssparande i fonder fortsätter men just nu behöver jag bygga buffert istället. Allting har och tar sin tid.
En sommarstuga inhandlades och innan alla bankärenden är avslutade så jag vet exakt vad jag ska få för månadskostnad så gör jag ett litet uppehåll, enkelt och klokt beslut.

Förhoppningen är att det ska lösa sig snabbt och jag är på banan igen. Jag har redan planerat hur jag ska investera och jag ser fram emot att öka i redan befintliga innehav och dessutom påbörja en ny utdelningsportfölj som jag logiskt nog redan fixat och döpt till SOMMARSTUGAN.

6 kommentarer:

  1. Investera mera skrev: Hahah ☺ Älskar att läsa om folk som lyckats nå miljonen. Men får vänta lite till innan vi får läsa om din första. Precis som min egen som jag ännu inte nått! Jag är däremot minus miljonär....huslån etc. Även om den diskussion inte alltid hålls med om. Kul att du köpt sommarstuga! Även det är ju en investering, så stort grattis!

    SvaraRadera
  2. Det blev lite knasigt, Du hann troligen kommentera under tiden som jag satt o kladdade med utkast och råkade publicera istället för förhandsgranska. Men din kommentar var skickad till mitt E-mejl så jag räddar det så här istället.

    -Ja vi får nog vänta ett tag till på den första miljonen men jag måste bara tillägga att vi troligen har förbaskat roligt på resan dit!
    Ja sommarstuga har jag velat ha i många år. Mest som ett litet ställe att dra sig undan till och njuta av livet!

    SvaraRadera
  3. Har skrivit nytt inlägg, det blev Swedish Match :)

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt inlägg. Att det blev en extra bonus upptäckte jag inte förrän dagen efter mitt köp. Men det är bara tacka och ta emot, jag skall läsa på mer om bolaget. Det verkar som om utdelningarna börjar spinna nu :)

    SvaraRadera
  5. Vore roligt om du skapade länkar och rubriker över: innehav, mål, foto osv. Jag har en guide på min sida. Det är lite meck i början innan man förstår hur man skall skapa länkarna, men sedan går det lättare. Kommer att fortsätta läsa på din sida.

    http://minkvalite.blogspot.se/2016/06/blogg-struktur.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska spana in detta, tack för tipset!

      Radera