tisdag 11 oktober 2016


"Det svåraste med att göra bra affärer, det är att avstå från de dåliga" Simon Spies




Jag har under 6 månader spanat på Kopparberg som ett intressant förvärv och tillökning samt breddning av min aktieportfölj. Jag har tyckt att den varit för dyr. Aktiekursen låg på 323:- senast i juli och sedan har den pendlat och sakta dalat ner på mer rimliga nivåer och när den nu är nere under 260:- så tyckte jag att det var läge att handla. Ärligt talat så köpte jag den i kortsiktigt syfte. Jag har en ide om att den inte blir så långvarig på dessa nivåer utan kommer att studsa upp till runt 280:- innan jul när cider och julöl ska ut i butikerna. Skulle det inträffa så kanske jag säljer med god vinst och i "sämsta" fall så behåller jag den långsiktigt. Jag gillar ju bolaget. Expansionen i Storbritannien kommer förhoppningsvis att falla väl ut och då stiger aktiens värde. Händer detta kommer troligen även direktavkastningen att stiga och det tackar man ju inte nej till.

Jag har samma ide om Novo nordisk som nu är nere på under 270:- och det bör vara en "tillfällig" rea på det bolaget. Nu har de haft det motigt denna hösten med avskedande av personal och krångel i Amerika men jag tror ändå att detta gigantiska bolag kommer att repa sig och en aktiekurs runt eller över 300:- kommer nog så småning om....Men man kan ju aldrig förutse när så det samma gäller här att om den kortsiktiga strategin inte händer så har man ändå ett bra bolag i sin portfölj som långsiktigt kommer att utvecklas väl. Kanske lite klen direktavkastning men bättre än ingenting.
Som sagt, det gäller att undvika de dåliga affärerna..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar