söndag 9 oktober 2016

Det gäller att inte få procentpanik!

Läste på SvD NÄRINGSLIV en intressant artikel om att man ska se upp med vissa nischbanker.
Det är ju alltid trevligt att få bra ränta på sina pengar men om det är på bekostnad av att du faktiskt kan förlora allt är det inte värt risken, det säger ju sig självt.
För ungefär två år sedan så var jag nere på mitt lokala bankkontor (Swedbank) och hade en givande diskussion med en ekonomisk rådgivare. Jag hade bara en sak jag ville diskutera, RÄNTA.
Ränta på mitt insatt kapital. Visst inga gigantiska summor jag hade sparade men många bäckar små.. Förhandlingarna gick trögt. Jag försökte förklara att jag egentligen ville ha mina pengar hos dem och att jag dessutom var en sk. nyckelkund, jag betalar 25:- i  månaden (300:- om året) och får då helt fantastiska förmåner, allt enligt Swedbank själva. Min nischbank gav vid detta tillfälle 1.25% i ränta och banken ingenting. Det enda var om jag band mina pengar i fem år då kunde de sträcka sig till 0.8% vilket var en ren katastrof! Jag började småskratta och sa till henne att de inte var en bank för småsparare och om detta var det enda hon kunde erbjuda mig så tvingar de mig till att flytta mina sparpengar till en bank som ger mig ränta. Hon urskuldade sig och jag sa till henne att ta upp det med sin chef att det är skandal att de inte bryr sig om sina kunders pengar.

Sagt och gjort! Samma kväll började jag sondera marknaden. Det fanns hur många nischbanker som helst men jag hade satt upp vissa kriterier.

* fria uttag (hur många och hur mycket JAG vill utan att det ska påverka avtal, ränta osv.)
* Statlig bankgaranti fullt ut.
* Lätt att både sätta in och ta ut.
* Snabbt och enkelt kunna se saldo samt att kunna se vad mina pengar genererade i ränta
* Känna mig trygg och bekväm med mitt val

Alla människor gör sina val men mitt val föll på Volvofinansbank. Där fick jag alla mina krav uppfyllda. Det finns säkert andra nischbanker som ger högre ränta men den enda andra bank jag övervägde var bank norwegian av samma anledning som det jag skrivit om, visserligen skulle jag få 0.10% mer i ränta men jag tog beslut att gynna en svensk aktör istället för en Norsk. Det gäller ju att inte få procentpanik :-)

Länk till Volvofinansbank: https://www.volvofinans.se/privat/kort/

OBS! jag är inte sponsrad av volvofinans och har heller ingen annan koppling förutom att jag sparar pengar där.

1 kommentar: