söndag 2 oktober 2016


"Man har varken rätt eller fel därför att alla andra har en annan uppfattning. Man har rätt eller fel för att man har korrekt data och har ett korrekt resonemang"     Buffet

Härom dagen blev jag utskälld på jobbet, på ett fint sätt kan man tycka, men andemeningen var i alla fall att jag borde investera mina pengar, visserligen på aktier, men i swing-trading istället för det där långsiktiga som jag håller på med. Det blev lite hätskt och personen jag hade argumentationen med har hållit på i 30år med börsen och alla möjliga sorters pengainvesteringar, aktier, fonder valutaspekulation osv.. Då är det inte lätt att försvara sig när man själv hållit på i 8 månader och inte kan visa på några resultat förutom att min investering stigit 13,5% sedan jag började.
Jag stod i alla fall på mig och menade på att jag har åtminstone inte förlorat ett enda öre än medan han troligen är upp i sexsiffriga belopp. Hen menar på att det inte spelar någon roll då hen tagit igen det tiofalt. Jag menar på att det är mer riskfyllt att hålla på med spekulation men där var vi absolut inte överens och att man visst kunde sprida riskerna.
Hen har ett hyrt datorprogram som sköter köp o sälj hemifrån och är naturligtvis privat-banker.
Jag undrade i mitt stilla sinne vad hen betalat i courtage under alla dessa år men det var också ovidkommande eftersom vinsterna var så stora. Förlustaffärer då? Samma sak. -Ta en förlust och gå vidare var rekommendationen!
Jag kände att vi aldrig kommer att stå på samma sida. Jag tror fortfarande på min långsiktiga och försiktiga plan. Riskminimering och uthållighet kommer att belöna mig det är jag helt säker på. Jag tänker inte överge min strategi.
Jag tänker att jag inte är så pass intresserad att jag vill sitta med datorprogram och analysera toppar och dalar och försöka tajma uppgångarna och göra säljbeslut. det kanske är enklare med ett datorprogram när man sätter sälj kontra stop-loss.
Men jag har en sak att opponera mot och det är det där med att förlora mina hårt hopjobbade pengar. Jag vill inte förlora dem på att jag spekulerade fel, inte just nu i alla fall.
Lite längre fram när jag känner att jag har lite mer fast mark under fötterna så kommer jag säkert att spekulera lite mer och satsa några kronor på förhoppningsbolag och/eller börsintroduktioner osv.
Men då kan jag göra det för pengar som jag tjänat på mina nuvarande aktier. Då är det ju en vinst som jag medvetet spekulerar med och är villig att ta risken med.

Dagen efter den "vilda" kontorsutskällningen så fick jag i alla fall ett litet plus i kanten av hen och det var att: -Jo du kommer att bli rik, det är inte det, men det kommer att ta sån himla tid, och tid var inget hen hade....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar