onsdag 4 september 2019

Swedish Match gör mig galen!

För någon dag sedan var jag och handlade. Man kan kalla det en veckohandling. Ett normalt inköp med vanliga basvaror. Ibland handlar jag kanske en gång till i veckan om det skulle behövas, kanske mjölk eller något annat viktigt (som lördagsgodis). Till saken hör naturligvis att en gång i månaden så blir min handling extra dyr då jag köper en stock med grovsnus tillverkat av ett av mina portföljbolag Swedish Match. Nu råkade Willys där jag handlar (ägt av Axfood som också ingår i portföljen) inte ha en enda dosa! Skandal helt enkelt och jag fick åka bort till ICA-butiken istället och införskaffa mitt gift. Spana in kvittona som jag fick med mig hem. Alltså, snuset (560kr) var dyrare än tre kassar med mat (553kr) .
Jo men det är klart att man får sig en funderare. Det är inte första gången jag har funderat om man säger så. Men tyvärr kommer jag fram till samma slutsats varje gång, jag har råd. Jag vill inte ens räkna på hur mycket detta har kostat mig under snart 42 års snusande...Det hade nog gjort mig galen.
Halleluja!

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Känner igen mig.
    Nu sitter jag dock här och har varit fri från snuset i 1 år och några månader.
    Ångrar inte en sekund att att jag slutade med det trots att det var galet jobbigt att sluta.

    Jag hade också råd att snusa men under ett par år så började jag känna att det helt enkelt inte var värt pengarna det kostade längre.
    Jag kunde få mer värde av att lägga pengarna på annat. Det blev min drivkraft. Mer pengar till portföljen.

    Men det måste finnas en drivkraft. Innan hade jag också försökt sluta men då var det mest för att man borde. Det fungerade inte.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa B.

      Jag kan bara gratulera dig till att ha slutat, det är verkligen ingen enkel lek.
      Jag har för många år sedan faktiskt slutat ett par gånger så jag vet ju vad som vänta om jag tar steget men det som brister är motivationen. Jag måste hitta på en riktigt bra anledning annars går det ej.
      Tack för din kommentar.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Ett lärorikt inlägg och glädjande för mig som slutade snusa för många år sedan. Fast mest undrar jag såklart varför du köpte så dyra vita bönor? ;)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  3. Hej Aktiepappa.
    Fasen, två olika pappor som kommenterar samma inlägg samma dag är det inte ofta man får uppleva :-)
    Jag kan bara konstatera att du gjorde rätt och tog ett riktig bra beslut som slutade snusa.
    Ang.vita bönor, ja du, ärligt talat tittade jag inte på prislappen och jag behövde en burk vita bönor så jag köpte helt enkelt en burk. Det är möjligt att det finns butiker med betydligt bättre pris men eftersom det är en sällanköpsvara för mig så reflekterar jag inte över priset.

    Tack för din kommentar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. min ex man återvänder hem till mig efter att ha läst en liknande berättelse online blogg om hur man återställer trasiga kärleksförhållanden.
    Jag visste aldrig kärlek stavning del charm kan vara tillräckligt effektiv för att få tillbaka ex kärlekspartner tills för några dagar sedan jag upplever omedelbar kärlek stav resultat, min ex pojkvän återvänder hemma ber om ursäkt för mig.
    Slutligen hittade jag permanent lösning för att återställa kärlek och lycka i äktenskapshemmet. det fungerar för mig min ex tillbaka tillbaka .. Jag är säker på att det kommer att fungera för dig också, medan du inte tvivlar, prova det idag ... kontakta via:
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    SvaraRadera