torsdag 18 maj 2017

Svinen i Allra

Detta blir ett lite ovanligare inlägg, inte lika balanserat som brukligt är. Känsliga läsare varnas!



Jag kan inte låta bli att förundras över hur svinaktigt giriga folk kan bli. Jag blir så förbannad så jag kokar! Det jag tänker ta upp är den sk pensionsskandalen i Allra. Allting jag läst i detta ärende får mig bara att må illa. Jag tänker först på oskyldiga människor som drabbas för att de litat på att en förvaltare ska sköta om deras kapital på bästa sätt men blir istället fett blåsta.
Nummer två är att kända personer som på ett eller annat sätt haft inkomster därifrån och fungerat som reklampelare (inkastare) Typ Tomas Bodström som försvinner ut bakvägen utan att ens uttala sig. Ett klassiskt råttorna lämnar det sjunkande skeppet scenario. Fegt och ryggradslöst skulle jag vilja påstå!


Nummer tre. Jag kan ändå inte släppa en ganska oetisk tanke. Om ägarnas girighet inte varit så förbannat stor skulle de säkert ha klarat sig betydligt längre, kanske till och med för alltid. Om de hade nöjt sig med att fiffla undan någon enstaka miljon om året. så skulle jag ha gjort, därav den oetiska tanken.


Nu känns det ändå bra att ekobrotsmyndigheten tagit tag i detta och ställer de ansvariga till svars. Ännu är ju inte sista ordet sagt i denna historia så vi får väl avvakta hur det slutar. Personligen hoppas jag att de åker dit rejält. Det bästa hade varit spöstraff på stadens torg!


Ålandsbanken har tagit över förvaltningen av de kvarvarande pengarna och man kan ju hoppas att mångmiljonbeloppen som fattas kommer till rätta men troligen så blir det bara en liten del som till slut hittar hem igen.


Detta är en tråkig påminnelse om hur viktigt det är att man ser om sina pengar/investeringar och hur de utvecklas. Att själv vara din egen förvaltare är enklare än vad folk i allmänhet tror. Ta kontroll över din ekonomi och dina investeringar som kommer det att sluta väl och ingen ska någonsin få roffa åt sig mina surt fövärvade slantar. Själv är bäste dräng.

4 kommentarer:

  1. Det är skönt att de åker dit men samtidigt är det skrämmande att tänka på att det säkert finns många fler som gör på samma sätt.
    MVH
    / http://money-f-nothing.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Money for nothing!
      Tack för din kommentar. Nu är jag inte speciellt påläst men jag kan tänka mig att det har hänt förr. Det pågår säkert och det kommer att hända igen, tyvärr. Det kommer alltid att finnas SVIN som utnyttjar andra människor på detta sättet.

      Radera
  2. Men så sjukligt svinigt ändå :D
    Kanske läste du om den pensionsföräskring jag hade där avgiften var hela 17.5%. Satte in 200 kr per månad och det drogs 35 kr i avgift. Men då var den "förvaltad" ^^
    Som du säger, det finns svineri.

    Kul att ha hittat till din blogg. Den verkar riktigt läsvärd.

    Har lagt till den i min blogglista så att jag ska komma ihåg att följa den :)
    http://www.kronantillmiljonen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM.
      Oh ja! Min blogg är extremt läsvärd :-) Ha ha, bra att ha lite självdistans ibland. Jo just det med att man på laglig väg faktiskt kan lura skjortan av vanligt folk som inte är så insatta tycker jag är beklämmande. Det är inte ens straffbart så länge man i det finstilta skriver in de dåliga vilkoren. Hoppas att det blir lite ändringar nu efter Allra-skandalen.

      Radera