torsdag 11 maj 2017

Sommarstugan (preferens) del 5

Dags för ett nytt avsnitt i följetongen sommarstugan preferens.
Jag fortsätter på min plan att bygga upp denna portföljen och det utvecklas väl. Utdelningarna droppar ju in varje månad året runt och de återinvesteras i nya preferensaktier. Jag märker redan av den berömda snöbollseffekten efter bara 5 månaders tid. Det är för att uttrycka sig slarvigt, SKITROLIGT!
De vanliga aktierna tar det lång tid innan man märker av någon effekt. Säg att du köper en vanlig aktie dagen efter X-dagen, då tar det normalt ett år innan du får din utdelning. Men med preffar så är det annorlunda. Här får du resultat senast tre månader efter att du inhandlat aktien i form av utdelning. Nu Kan man ju inte handla aktier bara för att det är kul, man måste ju tjäna pengar annars kan man lika gärna köpa ett parti gråsten.






Det finns många invändningar mot att preferensaktier inte skulle vara lika bra som vanliga aktier men jag tycker det är grumliga uttalanden. På kort sikt, säg 10 år som är min egen ungefärliga spartid så är det ett utmärkt komplement i en portfölj med vanliga aktier och indexfonder. Var någonstans får du 5-7% i ränta på dina pengar till vettig risk? Det finns otroligt många duktiga och kloka investerare som satsar på preferensaktier och det finns en anledning till det. Nu säger jag inte att jag tillhör den ovan nämnda kategorin av människor men jag har gjort min läxa och kommit fram till att detta är något som passar mig.
Denna veckan har jag gjort ett flertal nya inköp till sommarstugeportföljen. Jag har sålt en del saker hemma samt att jag faktiskt avyttrade mitt innehav i Nordea. Jag hade bara 35 aktier där och eftersom jag redan tagit del av årets utdelning och att jag dessutom hade en god vinst att kamma hem så var det inget svårt beslut. Jag kommer säkert att gå in i Nordea igen när nästa börsras kommer. Men just nu tyckte jag det var bättre att ominvestera dessa pengarna i preferensaktier. På så vis tar jag del av nya utdelningar inte mindre än sju gånger till detta året! Snacka om utväxling på pengarna..
Det är nästan lite hysteri över detta inlägget men jag ska försöka sansa mig. Jag har haft tur och fått in lite extrainkomster bla i form av bonus från jobbet. Jag sålde ett grymt bra objektiv som jag inte använder och dessa pengar har jag investerat i preferensaktieportföljen. Detta har gjort att jag redan nu ligger ett, ja nästan två år före i mitt uppgjorda schema för vilken avkastning jag skulle få från denna portföljen. Jag är alltså inne och nosar på 2019 års förväntade resultat. Helt sjukt om du frågar mig. Då är det inte så konstigt att man blir lite uppspelt och lyrisk.





Just nu har jag fått ihop en portfölj som delar ut 300 kr/månad året om. Därmed har jag nått upp till den nivån när portföljen betalar hela årsförbrukningen+fasta kostnader för elen i stugan. Det känns faktiskt rätt okej.
Nästa steg, eftersom jag kommer att fortsätta att bygga på portföljen, är att komma upp så att utdelningarna betalar även lånet på stugan. Det är ingen omöjlighet att jag inom ett år nått den positionen. Stugan kostar runt 650 kr i månaden i ränta + lite amortering så det ska definitivt inte vara en omöjlighet




Hemfosa, Det svarta fåret i min prefernsaktieportfölj sommarstugan. Vän av ordning påpekar säkert att Hemfosa inte är en preferensaktie. Helt rätt, det är en helt vanlig aktie även om den har utdelningar 4 gånger om året. Vad gör den då i portföljen? Jag ville helt enkelt ha någonting som inflationssäkrar utdelningarna till sommarstugan. Preferensaktierna så länge de inte löses in kommer att generera exakt samma utdelning. Alla mina preferensaktier betalar ut 5 kr/ aktie 4 gånger om året. Denna summan är fast. Den kommer inte över tid att öka som den eventuellt gör i vanliga aktier. Just detta anser jag vara både en trygghet (jag vet vad jag får) och en "förlust" (jag går miste om eventuell utdelningsökning) Därför plockar jag in Hemfosa som får stå för eventuell utdelningshöjning. INGEN kan säga hur det blir med den saken men vid en normal utveckling så ska både aktiens pris och udelning höjas på 10års sikt. Då gör det inte så mycket om de övriga aktierna inte har någon utdelningshöjning, för totalt sett har ju portföljen ökat i värde och jag kan lugnt sitta vid stugan och småle med en grogg i handen på en veranda i söderläge och bekymra mig om helt andra världsliga saker.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar