onsdag 3 maj 2017

Gambling med rätt marginal


Nerifrån golvet stiger en odör upp som nästan får mig att klökas. Jag är inte bra nog att i text beskriva denna kvalmigt eländiga lukt. Orsaken ligger på vardagsrumsgolvet. En raggig skabbig hund. Den ser fan ut som en väl nedgången ryamatta som någon fyllespytt på och aldrig blivit tvättad.
Jag sitter i en inbiten ekonomisk konvesation med min dotter när detta plötsligen händer. Hunden har alltså släppt sig, lagt av en riktig dammrökare som får ögonen att tåras. Vi vräker oss ur soffan för att hitta lite frisk luft i någon hörna av rummet. Öppnar altandörren för att få in lite nytt friskt syre. Hunden ser helt oberörd ut.  Dottern som bara är hundvakt åt svärmorns byracka undrar om han äter sopor? Klart berättigad fråga men den får vi ställa till svärmor när hon behagar masa sig hem från tredagars shoppingtur. Har detta någon koppling till ekonomi? Möjligvis en sur börs....


Är börsinvesteringar detsamma som gambling? Min personliga åsikt är nej. En investering är något man gör beräknat till viss risk men med rätt marginal, alltså inte tillnärmelsevis samma sak som att spela på roulette eller enarmad bandit där oddsen ständigt är emot dig.
Börsen handlar ju egentligen om att du köper andelar i ett företag som du tror på efter att du läst in dig på just detta företag. Du vet att företaget har en bra historik och att det går med vinst och tjänar pengar. Helst ska det ha bra framtidsutsikter och utveckla sina processer eller produkter. Vi kan kalla det att vi gamblar men med rätt marginal.
När jag läser yngre personers bloggar och inlägg i diverse forum slås jag av tanken att så få av dem satsar långsiktigt. Nästan alla är ute efter snabba cach. Ibland gör det ont i mig när jag ser vilka risker de utsätter sina pengar för och hur lite insikt de har i hur allting fungerar. Tänk om man kunde ge dem en spark i rätt riktning.
Som ung var jag själv inget undantag, lika korkad som de flesta och riskbenägen. Lyckligvis kom jag i alla fall sent om sider till insikt och jag är ändå tacksam att jag har fått möjligheten till att berika mitt liv rent ekonomiskt. Idag läser jag mycket både bloggar och böcker som hjälper mig att utforma och eventuellt ändra min egen strategi.


Hur riskbenägen är jag idag? En fråga som alla investerare borde ställa sig själva minst en gång om året, troligen oftare. Jag vill nog påstå att jag är riskbenägen men med rätt marginal. Dvs jag investerar på ett så säkert sätt som möjligt utan överdrivna risker. Jag satsar inte på förhoppningsbolag. Jag är inte med på IPO:s, alltså introduktion av nya företag (det kanske kommer en dag när jag gör det men inte just nu) Jag använder mig endast av minimal hävstång, med andra ord så lånar jag bara en pytteliten del på Avanza vid aktieköp och jag har alltid täckning för det. Aktierna jag köpt är i stora stabila företag och mina fonder ser jag till så att jag har ett brett investeringsspektrum. Jag har spridit mina pengar på räntekonto (buffert) jag har aktier och fonder. För min del så räcker det för att jag ska känna mig säker även om det blir ett ordentligt ras på börsen.


Idag ökade jag mitt innehav i Swedish Match. Jag gillar bolaget och jag gillar utdelningen på 800:- som kommer nu i veckan. Visst är de hårt konkurensutsatta men jag tror ändå att framför allt alla snusare tycker om deras produkter. Jag är ju själv snusare och gynnar min investering. Däremot vill jag inte tänka på hur mycket pengar jag lagt på denna fullständigt onödiga läppsyssla. Visserligen är jag ingen storsnusare som min morfar, han jackade in en halv dosa åt gången både på över och undervåningen. Tre dosor om dagen! Själv klarar jag mig tre dagar på samma dosa. 499:-/månad är en ungefärlig kostnad i dagsläget. Om tio år (i rak räkning) har jag lagt ut 59 880 kronor på denna ädla hobby.
Jag började när jag var 12år och spelade hockey. En dosa Grovsnus kostade då under 10kr. Visst uppehåll men vid 14 bast var jag fast. Sedan dess har jag bara haft uppehåll 2 gånger och bägge gångerna höll jag ut 6 månader. Nu har jag inga planer på att sluta om jag inte blir tvingad av medicinska skäl.
Lite pengar måste jag få unna mig på nöjen även om det är ett fullständigt onödigt sådant.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar