tisdag 30 augusti 2016

Volvos värde varar...



Känner ni igen den gamla slogan som Volvo personvagnar körde med under 1980 talet.(har jag för mig) Och det stämde rätt bra. Minns att jag köpte en begagnad bil uppe i Göteborg på Volvobil där och den hade jag i två år innan det var dags att byta. Jag gav 105 000 kr för den och sålde den som sagt två år senare till den lokala volvobilhandlaren för 102 000 kr. Han satte i sin tur ut den för 115 000 och den såldes veckan efter....Det var tider det och enda gången i hela mitt liv jag gjort en vettig bilaffär.
Idag har inte Volvo personbilar några aktier man kan köpa annars hade jag nog gjort det. Bra bolag, bra ledning och fantastiskt fina bilar! Det är bara lastbilsdivisionen som du kan handla aktier i, kanske inte fy skam det heller, det är ju i alla fall svenskägt.
Men det finns andra fina svenska bolag som man kan bli delägare i. Förra veckan fick jag ett ovanligt infall och investerade lite. Jag kommer att fortsätta vara otrogen mot mitt fondsparande.
Jag har någon ide om att försöka uppnå 100 000 kr investerade i fonder. Det kommer att ta mig två år att nå dit så i december 2017 är jag framme.
sedan vill jag växla över helhjärtat på aktier och utdelning istället. Men redan nu så prasslar jag alltså med aktier. Inga större summor då allt dedikerat sparande går till fonderna men så fort jag får lite extra inkomster eller sparar någon krona extra så satsar jag dessa på aktier.
Vad köper jag då? Jag följer råd och anvisningar från pålitliga källor och investerar bara i stora och vinstdrivande företag med utdelning på aktierna, återinvesterade utdelningar är ju en grundläggande investeringsteknik om man vill ha bra utväxling på investerat kapital.

Sedan 7 månade tillbaka så har jag köpt små poster i följande företag:

Investor
Swedish match
H&M
Castellum
Swedbank
Heimstaden pref.
Tele2
Axfood

Det känns stabilt..........!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar