lördag 27 augusti 2016

Sell in may and stay away!


Eller som Johanna Kull på Avanza fritt och smart översatte det: Köp vid snö och sälj vid tö. Hon har för övrigt tagit över Hembergs blogg, åtminstone tillfälligt men jag tycker hon gör ett utmärkt jobb och skriver lite mer om aktier än vad Hemberg gjorde. Personligen så är det faktiskt intressantare när hon blandar fonder och aktiesnack i bloggen.
För oss som är långliggare i utdelningsaktier så har detta blogginläggs överskrift mindre betydelse. Oftast vill man naturligtvis köpa aktier så billigt som möjligt MEN det är oftast ointressant att sedan sälja dem. Vi vill behålla och få utdelningen och sedan kunna återinvestera dvs köpa fler aktier, kanske i samma bolag eller expandera portföljen med något nytt. Jag tyckte det var ett läge när H&M sjönk i veckan (16-08-26) ner till 261.00 kr och då kunde jag inte låta bli utan köpte en skvätt. Det är det enda bolaget jag inte hade på min placeringslista och jag måste nog räkna det som ett impulsköp men det är ju dumt att låta chansen gå förbi när aktien nu hamnade på vettig nivå i mina ögon. Jag vet ju sedan tidigare att H&M är ett bra bolag så jag var inte rädd att jag köpt skit utan det var mer att jag tog chansen när den dök upp. Castellum är däremot ett bolag som funnits på listan sedan i maj och i början av denna veckan slog jag till på en liten post om 8 aktier. Inte mycket att hänga i julgranen kan tyckas men någonstans måste man börja. Jag hade 1096 kr på aktiekontot som bara låg och skräpade och jag hade någon vag aning om någon amerikanska aktieguru  sagt att det var bättre att vara investerad på börsen än att var utanför. Innehavet kommer så småningom att utökas. Strax efter BREXIT var jag nära att köpa Castellum för 114.00 kr men valde att gå in i Investor istället. Nu fick jag betala 128.38 för Castellum. Bra eller anus? Ja troligen så kommer det bolaget att inom några år att expandera och aktien stiga i värde så just nu tycker jag att under 130.00 kr kan vara ok.
Den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar