lördag 27 augusti 2016

"En idiot och hans pengar går förr eller senare åt skilda håll"..


Detta uttryck har jag snott av Petrusko, en av mina favoritbloggare. Å andra sidan har jag nallat alla överskrifter och övriga roliga ekonomiska talesätt här på bloggen. Har jag dålig fantasi? Ja inte i vanliga fall men hit tills har jag inte kommit på någonting av den digniteten att det håller som överskrift men det kanske kommer?
Nå ja, tillbaka till idiotin, jag tror att de flesta ekonomiska tabbarna man gör på aktier och fonder är när man börjar tänka girigt. Man vill komma åt snabba pengarna eller ha snabb utveckling på sina fonder. Men att bygga en bra ekonomisk grund tar tid. I alla fall för oss som börjar från noll och då menar jag verkligen noll. Inget fusk med att ha ärv eller fått pengar av föräldrar som man kan investera utan att varje förbannad krona är intjänad o skattad på ett vanligt hederligt jobb. och när man börjar sitt sparande på börsen inte har mer än några tusenlappar att börja med. Själv startade jag för 7 månader sedan och bestämde då att månadsspara 4000:-/mån i fonder och om det blev några kronor utöver detta så skulle jag vänsterprassla med aktier. Och precis så blev det. Efter två månader tyckte jag att fonder var utomordentligt tråkigt. Visst jag hade ändå hyffsad utveckling på en svag börs men det gick så långsamt. Efter ytterligare någon månad så började jag skifta fonder. Sålde på plus men obligation och lång-räntefonder är ytterligare ett steg upp på tråkighetsskalan så de fick tack och adjö! In med lite roligare grejer (om man nu kan tycka att fonder är roliga) Allt enligt fondskolans tips på hur en portfölj ska se ut.
Nu känns det som att jag har fått hyffsad koll på hur jag ska ha min fondspridning för maximal utveckling och minimal risk. Det går egentligen inte att få en perfekt portfölj, Men jag tror på mina nuvarande placeringar med ett enda undantag och det är en fond med 1,5% fondavgift och högrisk i ädelmetall. planen var att jag skulle ha den kort tid typ 6mån till 1 år. Det började bra och efter en månad var jag + över 300 kr men sedan har den sjunk till minus 172kr, hur var det nu med idiotin och girigheten?
Jo jag har lärt mig läxan och kommer naturligtvis att avyttra när den går plus igen men den känns allt för volatil och den höga avgiften avskräcker för ett långtidsinnehav.
Annars känns portföljens innehav stabil.

DNB global index         33%     fondavg. 0,3%
Spiltan aktie investm.   15%      -""-         0,2%
SPP aktiefond Sverige  15%       -""-       0,2%
SPP aktiefond USA    ~10%       -""-        0,2%
Länsf. tillväxt index     ~15%       -""-        0,4%
Franklin gold and pm  ~12%      -""-         1,5%

En liten förskjutning av Avanzas framtidsportfölj. Jag har skippat Europa fonder, känns inte som det ger något utöver att jag redan har DNB global USA och tillväxtmarknader.
Kul att se om 6 mån till 1år om jag har samma tänk som nu, man utvecklas ju och förhoppningsvis inte till en idiot....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar