tisdag 30 maj 2023

Strategiernas strategi.

Det kanske inte framgår så tydligt i mina inlägg och jag skriver sällan om det men jag har faktiskt en dedikerad flik här på min blogg som heter FONDPORTFÖLJEN. Alltså investerar jag även i fonder parallellt med mina enskilda aktier. Det var egentligen så det började en gång, ja med fonder alltså, men sedan övergick intresset mer och mer i aktier. Jag har aldrig helt slutat att spara i fonder men beloppet jag månadssparat har varierat över tid. Som mest sparade jag 7000kr i månaden och som minst har det varit nere på 100kr men jag har alltid sparat där.

Även om XACT-högutd. är en börshandlad fond så räknar jag inte in den i denna texten. Här är det bara rena fonder som gäller. Jag tycker fortfarande att det är det bästa investeringsalternativet och faktum är att jag tänker växla upp lite i mina nuvarande fonder. Jag börjar ju närma mig slutet på min satsning och har i de flesta bolag nått upp till det antal och det värde jag vill ha i dem. Men utdelningarna fortsätter ju att pumpa på och någonstans måste jag återinvestera de pengarna. Så varför inte i fonder? Räntefonder känns inte så lockande men däremot de fonder jag redan äger och har gjort så länge. Spiltan investmentbolag är den jag ägt längst och eftersom jag inte har så många investmentbolag i enskilda innehav är denna fonden ett utmärkt sätt att få exponering mot dessa bolag. Fonden har under dessa åren gått riktigt bra och det känns som ett naturligt steg att öka på månadspengen där. den utgör ca: 40% av mitt fondinnehav.

Länsförsäkringar global index är relativt ny, bara tre år där. Den ersatte DNB global indeks som jag investerat i sedan 2016. De är och har ungefär likvärdiga innehav men LGI hade billigare avgift så det blev en rockad där och inget jag ångrat. LGI går bra. Ca: 50% av mitt total fondinnehav

Min sista fond är en småbolagsfond AMF småbolag. Här ligger jag några procent minus och mindre bolag går oftast sämre i dåliga tider som nu. De brukar med råge ta igen det när det är högtryck på börsen, då går de oftast bättre än storbolagen. Jag tycker det är ett bra komplement. Det är mitt minsta fondinnehav och utgör bara ca: 10%. 

Enligt Avanza (viss reservation)bör man ha 5-7st olika fonder för att vara heltäckande. Som mest hade jag 9 olika fonder men det var bara "klöddigt" Vid närmare kontroll så ägde jag exakt samma företag genom många olika fonder och det blir kanske så naturligt eftersom vissa företag är bra och alla fondförvaltare vill äga dem om det ingår i deras kriterium för fonden. Efter ett tag när jag blivit varm i kläderna skalade jag ner det till 7st sedan till 5st och nu äger jag bara 3st. Jag kan inte påstå att jag saknar någonting utan jag känner mig heltäckt.

Ev. skulle jag kunna tänka mig att ta in Avanza Zero igen men vi får se, har inte bestämt mig ännu. I vilket fall som helst så känns det bra att ha mina fonder att luta mig tillbaka på när mitt eget mediokra stockpicking och utdelningsinvesterande inte är så lysande och framgångsrikt. Fonder kommer jag nog ha kvar till den dagen jag dör om jag inte hinner ge bort pengarna innan dess. Fast det ska väl tilläggas, mest för mitt ego att jag sparar i fonder till mina barnbarn. Jag kommer att introducera dem även för aktier men fonder ska vara basen. 

Att lära sina barn att använda och placera sina pengar är bättre än att lära dem spara pengarna. (Henry Ford)



Mvh // PP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar