söndag 28 maj 2023

När allt inte stämmer

Vi har haft en stökig vår med sjunkande skepp (vad det verkar) lite överallt på investerarhavet. Ingen bransch verkar gå säker och aktier rasar i pris. Portföljer kantrar och det skvätter tångluktande saltvatten i ögonen på oss så vi knappt kan navigera. Så har säkert många upplevt det nu under vintern och våren.

Mitt eget recept för att klara av sådana här tråkiga perioder är helt enkelt att blicka framåt. Om aktiepriset sjunker drastiskt i ett bolag, säger det någonting om hur bolaget mår? Inte alltid skulle jag vilja säga. Ibland är bara konjunkturen bister och drar med sig alla över en kam. Man ska naturligtvis ha koll så det inte är så att styrelse och VD missköter bolaget och det är därför som det sjunker i värde. Men det finns så mycket tyckande och troende man kan skippa och bortse ifrån. Men ser man att bolaget lägger om kursen en aning, eller drar åt svångremmen då är det ändå exempel på att man gör någonting. Det värsta är att inte göra ett dugg. Då blir man snart ett skepp som går rätt upp på grund.

Man kan tycka vad man vill om ex Castellum och deras inställda utdelning. Men det och nyemissionen var ändå ett bevis på att kaptenen på skutan (efter att den andra kaptenen fått sparken) inte ville gå på grund. Han lade om kursen 180 grader för han ville rädda skutan så att den fina seglatsen som pågått i över 20år kunde fortsätta även i framtiden. 

Så jag tänker att jag deltar i nyemissionen men inte fullt ut. Jag hade redan en rejäl bunt med Castellum i portföljen och hade jag tecknat fullt hade det blivit ett för stort innehav(för mycket pengar) jämfört med andra bolag. Så för att behålla någorlunda balans så sålde jag lite mer än hälften av teckningsrätterna. Visst det blir en liten utspädning i det innehavet men jag får ta det. Ska ändå bli intressant att se när/om utdelningarna återupptas? 

Maj månad har gett 16 169 utdelande nya fräscha pengar att investera. Mest pengar har jag bombat in i XACT högutd. Säkerligen ett psykologiskt val, rädsla drabbar även PP ibland. Men det är definitivt ett innehav jag ska ha upp i storlek och det passade alldeles utmärkt nu. Precis i början av månaden så passade jag även på att avrunda i Billerud till 600st, jämt och fint :-) Jag fick ju utdelning från PEAB som jag köpte Billerud för.  31:e maj kommer de sista slantarna in från utdelningarna och det kommer att bli lite Investor och XACT.

Jag har hunnit med lite semester, en vecka och det blev 5 dagars cykelsemester. Alltså vilken frihetskänsla! Köra var jag vill och sova där det passar. I lugnt o fint tempo och ett fantastiskt väder, kan det bli bättre, troligen inte. Jag njöt verkligen av min ledighet.

Så här kan det se ut när jag fri-campar på Hallandsåsen..


Mvh // PP

6 kommentarer:

  1. Jag sålde alla TR i Castellum. Det var ett tillräckligt stort innehav redan och fastighetsbranschen har även den tillräckligt stor vikt i min pensionsfond. Pengarna är nu omplacerade till diverse olika innehav, Aktiespararna Direktavkastning B och lite olika norska innehav ffa.

    Ser härligt ut med en sån där cykelsemester. Tror tyvärr att jag är för gammal och bekväm nu för att göra ngt sådant. Säger jag som i min ungdom 1983 sov på gatan i både Barcelona och Venedig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Varför tror du att du är för gammal? Det är snarare (tror jag) en bild av att det inte är bekvämt nog och jobbigt att sova i tält när man blir äldre. fast det skrev du ju såg jag nu. Dagens utrustning är fantastisk. Tält, sovsäckar, liggunderlag är bekväma och varma. Rätt val för årstiden är naturligtvis viktig men inte livsavgörande. Det är få människor som fryser ihjäl i Sverige under vår, sommar, höst. Det är inte ens vanligt på vintern. Man kan cykelsemestra och planera in boende på B&B eller vandrarhem/hotell och då sover man kanske lite bekvämare. Fast inget slår att vakna upp och vara ett med naturen.

      Nja jag tycker du borde ge det en chans i alla fall, tänk om du gillar det och det tillför någonting? Sov en sommarnatt på stugans gräsmatta bara för att...

      Mvh // PP

      Radera
  2. Underbar cykelbild. Drömmigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en fin vecka jag hade! Andra drömmer, jag gör :-)

      Mvh // PP

      Radera
  3. Wow, vilken härlig semester det ser ut att ha varit! Jag lever också mitt bästa liv i lugn och ro på landsbygden i sällskap av två hundvalpar och deras mamma. Älskar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Jag provade som ung att bo i storstad men det var verkligen ingenting för mig. Det där med att det alltid är folk överallt och aldrig lugnt gillade jag inte. För mig var närheten till naturen och ett lugnt liv mer tilltalande. Ja det är ju en relativt nyupptäckt hobby att cykla med packning och övernatta men jag trivs med det hittills :-)

      Mvh // PP

      Radera