måndag 25 april 2022

En första recension av boken....

Min recension av boken Börsen livet och allting är som sagt min upplevelse av den. Men en sak är säker, den är så pass mastig att den kräver en omläsning. Att minnas allt som står där är omöjligt och boken har så många vindlingar och sidoskott så ibland har jag svårt för att summera kapitlen.

Jag anser det inte vara en bok för nybörjare även om de också skulle kunna hitta något användbart i den men det känns ändå som att man nog ska ha lite på fötterna för att kunna tillgodogöra sig större delen av innehållet. Detta är heller ingen vanlig investeringsbokav typen -Gör så här så blir du miljonär! Nej denna boken likar inget annat i detta segmentet. Den ställer krav på sin läsare att själv fundera och analysera de ämnen som man behandlar. 

Bokens två författare har ett fint samspel både i sina meningsutbyte men också att de kompletterar varandra rent textmässigt då de skriver och uttrycker sig på olika vis. Man har valt en röd tråd genom boken och det är historiska referense till tänkare och fiosofer. För oss som är historiskt intresserade är det inga problem men jag kan tänka att den som inte är det kan det bli antingen tjatigt eller en aning mossigt alternativt båda. Aristotiles, Dante, Luther, Shakespeare, Euripides, Strindberg, Voltaire, Caesar osv. 

Men naturligtvis kan man inte runda Benjamin Graham, Buffett, Gates, Munger och boken fullkomlig sprutar ur sig goa cittat i allt i från filmer till bibeln! Ja det saknas inte många kända sådana vill jag lova.

Jag kan tycka att för egen del så känns det som att, även om motargumenten är välgrundade, så talar Sprinchorn i egen sak när det gäller indexfonder och dess vara eller inte vara. Att de över tid slår vilka aktiva förvaltare som helst är ett overdersägligt faktum och ingenting att debattera emot. Att de där emot enskilda år kan banka skiten ur en indexfond är minst lika dokumenterat men att ondgöra sig över att de kommer att bli framtidens förfall är nog att ta i. Den dagen, om den skulle uppstå så kommer man att hitta på nya lösnigar typ super index eller ultraindexfonder. Marknaden kommer nog alltid att hitta nya vägar. För 60år sedan fanns det inte ens öppna fonder som vanligt folk kunde investera i så min tro är att vi bara är i början av denna resa med indexfonder.



Att Cristofer gillar historia går ingen omärkt förbi. Boken genomsyras verkligen av såväl historiska fakta som dess hjältar och verkliga personer. Alla dessa uttryck är tuggmotstånd och en utmaning för minnet. Cui bono, mirakellagen, dynamiskt mindset, grit, ACT osv. Jag får nog lov att läsa boken minst en gång till i hängmattan under semestern.

Jag beställde en signerad bok av den enkla anledningen att första "ekonomi" boken som Cristofer skrev, Börspsykologi så blev det av olika anledningar inte signad, så men nu har jag i vart fall ett signerat ex. av författaren.



Bokens djup är dess styrka. Det finns alltid något även för den som hållit på i många år att lära sig. Vem vet, det kanske fanns ett underliggande syfte, kanske du blir en lite bättre människa och en lite bättre investerare? Oavsett är det en intressant och läsvärd bok. Lägger även upp en kort recension under bokfliken.


Mvh // PP


1 kommentar:

  1. Hej PP och tack för din recension!

    Det är en bok som skiljer sig från mina tidigare och som Erik och jag skriver i vårt förord ämnar vi inte skriva läsaren på näsan, tvärtom. Boken är mastig och lämnar många kaninhål. Det kan kännas övervältande under läsningen, men ger mig sig an och ger sig tid och möjlighet att verkligen, verkligen (!), sätta sig in i texten och därefter reflektera är vår ambition att läsaren/du ska nå en vacker utveckling.

    Gällande indexfonder är det framför allt den oro som finns med att de får en ökad makt på kurser. De är ej heller aktiva i bolagsstyrning, utan är, som sig bör givet dess regler, passiva. Risken är att ju fler "stupid money" som investerar i dem, desto större kommer såväl uppgång som fall att bli. Gällande de "smart money" som investerar i indexfonder finns ingen fara, men då MÅNGA har en tendens att få panik när det råder osäkerhet/risker och vice versa kan trycket bli starkt.
    Jmfr. coronadippen. Aftonbladet skriver "sälj" och det gör 80 % av alla Svenssons. Två månader senare skriver samma tidning "köp" och det gör Svenssons etc.

    Tar t.ex. Xact Högutdelande ansvar för styrning i de bolag den äger? Hur påverkar de bolagen mot ESG? Tar de aktiva, för bolagen positiva initiativ/beslut? Med mera.

    Jag är mer positiv än negativ till indexfonder (och uppmuntrar de som vill, men ej kan/orkar bry sig, få exponering mot börsen att investera i dem), men ser även de risker som kommer med dem.

    Önskar dig allt gott och all välgång!

    Mvh

    SvaraRadera