måndag 27 april 2020

Väntas tider är över...

Lite mer än en månad innan boken skulle släppas så anmälde jag på adlibris att jag ville förboka den och få meddelande därom. Detta fungerade tydligen inte och när jag plötsligt läser att någon annan i bloggsvären gör en recension på boken så blir jag lite förvirrad. Jag går in och tittar på adlibris sida men inte fan har jag fått några meddelanden och inte till min mejl heller. Ja ja, så kan det gå så jag fick beställa boken på vanligt vis och det tog några dagar att få hem den. Nu har jag läst den en första gång och jag tycker mycket bra om boken. Den växer på ett fint sätt efter en väldigt självutlämnande inledning. Jag tror ärligt inte jag själv hade vågat vara så utlämnande som Christoffer är, starkt gjort och det tyder på ett bra självförtroende tycker jag. Boken innehåller det som en bra börspsykologibok ska innehålla. De målande exemplena med Nicklas och Kajsa (lite extra kul att det manliga exemplet är min namne vilket naturligvis bara är en otrolig slump) är precis så pedagogiska som många behöver för att förstå de komplicerade fenomen som vår hjärna utsätter oss för.
Jag kommer under sommarens semester plocka fram och läsa boken igen. Det gäller att hela tiden bli påmind och att uppdatera sig om att "jag är inte bättre än en femteklassare". Det är ändå rätt skönt när man får lite confirmation bias på att jag dock gör och har gjort många saker rätt på min resa. Jag skrev tidigt ner mina mål och mina investeringskriterier samt att jag lärt mig att inte impulsköpa utan vänta ofta till dagen efter även om det är redan befintliga bolag i  min portfölj. Impulskontroll. Numera är det sällan jag är inne mer än en eller max ett par gånger i veckan om det är något speciellt för att titta till portföljerna. Det går sin gilla gång och jag har lärt mig att börsen svänger. Nu har det visserligen varit extra turbolent men jag har fortfarande samma intervall på inköp och Avanzabesök, trots coronakrisen.

I allt elände som händer så fick vi i alla fall lite bonus från jobbet. Naturligvis så gick alltihopa till nyinvesteringar. Men som den supertråkiga investerare jag är så blev det inga överraskningar. Vad sägs om: 100st Telia, 25st Castellum och 50st Tele2. Inga överraskningar där inte. Påfyllning i befintliga bolag. Var har jag hört det uttrycket förut? Ja säkert svintråkigt att läsa om men sådan är jag. Nu har jag i alla fall nått upp till de gränser som gäller för både Castellum och Telia. Där blir det inga påfyllningar förrän andra bolag uppnått sina gränser. 


Cristoffer Andersson flankerad av Peter Lynch i min bokhylla..


Mvh // PP

3 kommentarer:

  1. Hej PP och tack för denna fina recension! Jag blir mycket glad att läsa att du dels upplever dig redan ha vissa mentala fallgropar som du är vaccinerad mot, dels att du kände att du fick ord/begrepp på andra som du ännu inte riktigt fullt ut är "skyddad" mot.

    Önskar dig allt gott!

    //Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Nja helt vaccinerad blir man nog aldrig, det är så lätt att få hybris :-) Därför kommer denna boken att bli läckert sliten av att åka in och ut ur bokhyllan det än så man använder den bäst enligt mig.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Stoppa skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Graviditet spell
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera