fredag 27 april 2018

Fix, avkoppling och investering





I dag är det fredag och oftast är man på bra humor för man vet att en skön helg stundar. I mitt fall så blir det faktiskt fyra dagar ledigt från jobbet. Måndag blir en sk. klämdag och på tisdag är det 1:a maj. En eller flera av dagarna kommer jag att åka till stugan för lite fix och avkoppling.
Nu åter till dagens event. Lönen har ju kommit och det är dags att sätta sprätt på pengarna. Jag följer min plan som jag har skrivit om och Akelius preff stod på inköpslistan men den är just nu sjukt övervärderad och dyr så jag passar där. Jag siktar in mig på K2A istället där jag får bättre DA och fler aktier. Investor ökar jag lite i även om det inte är superbilligt just nu. Lite Tele2 där jag redan har en fin post men jag siktar på att nå 200st totalt, 170 just nu.


K2A  18st
Investor 10st
Tele2     10st


Trevlig helg på er alla härliga bloggare!

4 kommentarer:

  1. Roligt att kika på vad du har för innehav. Jag har lite tips som jag måste följa upp och kolla in närmare. Just nu har inläggen handlat lite mer om politik, snarare än enskilda bolag. Jag rör mig väldigt snabbt mot nästa milstolpe nu, det går verkligen snabbare och snabbare.

    Investor har jag velat öka i, men gillar inte kursen just nu. Fick nyligen tipset att: "de bästa affärerna du kan göra, är när du inte gör några". Tyckte det var tänkvärt :)

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Jag har problem med att hålla kassa, alltså, jag vill alltid investera istället för att bygga kassa även om det kanske hade varit en klok ide. Man blir alltid lika irriterad när det blir en dipp eller sättning och man inte har något att handla för. Nej frågan är om man ska ta paus i investerandet och låta det som är vara och sedan fortsätta köpa när det gått ner lite? Men ingen vet hur länge det kan dröja :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Procentpanik! Roligt att läsa dina inlägg som vanligt. Även jag brukar ha svårt att låta bli att sätta sprätt på pengarna: de skall investeras bara :)

    Kunskaperna om hur börsen fungerar har fördjupats, även om jag tillsynes ytligt plöjer bloggar och inte betar av litteratur direkt kopplat till ekonomi. Men jag läser SVD Näringsliv ganska regelbundet, och det tycks hjälpa. Någonstans har jag prickat mina innehav, och jag tycker överlag att jag gjort ganska förnuftiga köp.

    På sistone har en del av mina inlägg handlat om den kommande valrörelsen. Jag förvånas av dubbelmoralen hos etablerade partier, och hur snabbt allt kan skifta.
    Jag passerade en efterlängtad milstolpe nyligen, du kan läsa om det på min sida.
    Idag blir det att springa ned på stan, men denna gång handlar det om "Anna Heberlein", du kan kolla upp henne på Youtube "Den Banala Godheten".

    Hoppas du svänger förbi min sida snart igen, vi har följt varandra en tid nu.


    MVH VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte annat än hålla med dig om att erfarenhet och fördjupning ökar förståelsen för börsen. Förhoppningen är att man i största möjliga mån ska undvika de stora missstagen. Men ju fler böcker man läser desto mer inser man att det också har väldigt mycket med tur/tajming,slump osv att göra. Vi har lätt för att slå oss på bröstet när det går bra och sedan skyller på helt andra saker när det går sämre. Man får kanske inse att så länge man gör mer rätt än fel över längre tid så kommer det att gå bra.
      Ja det är klart att jag tittar in din sida då och då, gamla bloggvänner förgås inte så lätt! :-)

      Radera