lördag 24 februari 2018

Läsvärt tips

Somliga böcker gör mer avtryck än andra. somliga böcker lämnar efter sig ett spår eller ett minne. Detta är en sådan bok. Jag lägger den på min topp tre lista över riktigt bra börsböcker. Jag skulle vilja påstå att den innehåller väldigt mycket av det som är värt att veta. Mycket detaljerad och utförligt beskrivet. Jag snappade upp ett par tre detaljer jag inte visste förut så jag läste verkligen denna bok med god behållning och kan inte annat än rekommendera er att läsa den. Jag anser att den kanske inte passar om man är alldeles färsk på investeringar men definitivt om du kommit igång lite grand. Har lagt in den under bokfliken.

Så, Fredagen innebar lönedag för många av oss. Ett litet överskott från förra månadens lön fördes över till Avanza som ett extra tillskott utöver de 6000:- som jag autosparar varje månad. Jag tyckte inget av mina ordinarie innehav var rätt i pris (helt förståeligt med tanke på kommande utdelningssäsong som börjar i mars) förutom ett litet bolag och det var Hemfosa som glidit ner en liten bit under hundralappen så jag passade på där. Hemfosa kom med en stabil rapport och bolaget fortsätter att utvecklas i rätt riktning. En höjning av utdelningen i linje med det förväntade gjorde också att det inte var svårt att fatta detta beslut. Jag gillar Hemfosa och jag gillar verkligen att de har utdelning fyra gånger om året. Det gör att jag kan återinvestera utdelningen fler gånger än jag kan göra med andra bolags utdelningar. Nästa vecka är det dags för nya investeringar. Ni hänger väl med? 

2 kommentarer:

  1. För mig kom lönen idag, måndag. Får se om det blir nåt köp när pengarna landar på Avanza. Hoppas på en dipp denna vecka.

    SvaraRadera
  2. Man hoppas alltid på en dipp :-) Nej man måste ju tycka att det är prisvärt om man ska investera. Och som jag skrev, nästa månad inleds ju utdelningssäsongen och redan nu marks det på aktiepriset på väldigt manga aktier.

    SvaraRadera