tisdag 27 februari 2018

Is i magen

Jag funderar över mina räknekunskaper och agerande de senaste dagarna. Jag har ju öppnat upp min sommarstugeportfölj igen och därmed asfalterat en raksträcka för fortsatta investeringar i preferensaktier. Jag ville öka upp mina utdelningar i den portföljen från 500kr till 1000kr/månad.
Den 24 januari skrev jag ett inlägg om varför jag anser att det är korkat att betala för mycket för preferensaktier när de har en fast inlösen. Det var många reaktioner och en del teorier om varför man köper för mer än vad man skulle få tillbaka om aktien löses in. Jag kunde inte för mitt liv se logiken i att betala 338kr för något som egentligen bara var värt 330kr. I detta specifika fallet Akelius preferensaktie.
Det finns en viss rytm eller vad man ska kalla det inom preferensvärden. Den lär man sig rätt snabbt om man inte är helt ignorant. Denna rytm består i att (precis som för vanliga aktier) att några veckor, upp till en månad innan aktien har utdelning, så börjar den stiga i pris. När sedan X-dag varit så börjar den sjunka igen och efter utbetalningsdagen så sjunker den oftast ner lika mycket som utdelningen i kronor, oftast ännu mer. Eftersom många aktier har 5kr i utdelning så är det oftast runt detta belopp som aktierna varierar. Naturligvis så varierar det ännu mer beroende på hur börsen i övrigt går och hur konjukturen går. Har man hållit på ett tag och varit insatt i hur aktierna pris varierar så kan man vinna på att ha lite is i magen då aktierna börjar nå (i mina ögon) mindre prisvärda nivåer.


Jag ska ge lite exempel. Jag har följt en specifik aktie under två år och har lärt mig mellan vilka nivåer den brukar variera. Det är lite enklare att förutse detta på preferensaktier eftersom vi aldrig kommer att få någon utdelningshöjning. Vanliga aktier ska ju över tid öka i värde då företaget ökar sin omsättning/vinst, gör förvärv och ökar sin utdelning. Detta gör att priset på aktien naturligvis följer med uppåt i pris. Det är inte riktigt samma regler som gäller för preferensaktier. Att företaget går och mår bra skapar naturligvis ett litet mervärde och ökar stabiliteten i preffen men utdelningen är densamma. Alltså kan inte heller priset öka lika mycket. Sedan har vi ju den magiska inlösenssumman som en gång är satt och den fungerar i praktiken som ett tak för hur mycket aktien egentligen är värd. Ibland sprängs taket och folk betala över detta värde.
Tillbaka till mitt exempel som är preferensaktien K2A (ni vet väl varför den heter K2A? Annars gå in under fliken Sexy-Lexi och läs) Den brukar variera runt 280kr och ökar upp mot 287-289 när det drar ihop sig till utdelning. Om jag nu springer och köper innan utdelningen så får jag betala ett högre pris eftersom det finns människor som spekulerar i aktier. 5kr är inprisat skulle man kunna säga. Jag ställer upp ett räkne-exempel. Då du köper innan resp efter en utdelning. Jag har tagit dagens högsta pris som någon/några har betalat. Jag har lagt in det pris som jag själv brukar köpa K2A på, 280kr. Det är ju faktiskt inte mer än tre månader till nästa utdelning. Jämför med när du köper en stamaktie efter utdelning, då är det ett helt år.



Innan utdelning:


20st K2A  pris 289kr/st = 5780kr + courtage 16kr = 5796kr


Efter utdelning:


20st K2A  pris 280kr/st = 5600kr + courtage 16kr  = 5616kr


Skillnaden i pris är 180kr. Då ska vi räkna in utdelningen på 100kr som du får om du köper vid det dyrare tillfället. Vi drar bort "vinsten" 100kr och får en slutsumma på 80kr.
Så egentligen ingen big deal kan man tycka. Du betalade bara 80kr mer för att få utdelningen. Preferensaktier har utdelning 4 gånger om året. Köper du hela tiden precis innan utdelning så har du i princip slarvat bort 320kr. Om du tänkt bygga upp en liten bra preferensutdelningsportfölj och inte redan har massa pengar och kan köpa vid ett enda tillfälle, utan som jag, sakta men säkert får bygga från början så har jag på två år faktiskt skrapat ihop till två gratis aktier i Akelius. Så skulle man kunna se det. 640kr på två år! Vem vill inte ha aktier gratis? I sanningens namn så är det inte så enkelt som jag beskriver, det är ännu enklare. Under dessa två åren så har det flera gånger hänt att alla preferensaktier dippat under kortare perioder. Då har jag passat på oavsett om det är en vecka eller tre månader till nästa utdelning.
Vissa preferensaktier varierar mer i pris än andra. Akelius är ett bra exempel på en Aktie som legat högt i pris länge. I januari var den uppe på 338kr och bara några veckor senare så kom det ett ras på börsen och jag passade på att handla den för 321,50kr. Det är 16.50kr mindre /aktie. På de 20 aktierna jag köpte så kan man säga att jag gjorde en vinst på en hel aktie jämfört med om jag handlat till överpriset 338kr.


Vad vill jag egentligen ha sagt med detta inlägget? Jo jag tycker att många betalar allt för mycket för sina preferensaktier. Går räntorna upp, vilket de kommer att göra, så kommer också priset på preffar med automatik att gå ner. Bra att ha i åtanke. Det kommer alltid bra köptillfällen när det dippar lite och du gör en bättre affär än att köpa precis innan utdelning. Viss fasen är det kul med utdelningar men inte till vilket pris som helst.

2 kommentarer:

  1. Hoppla hej vad synd att jag inte läste det här inlägget innan jag öppnade plånboken och köpte K2A för 290:-

    Du är en klok man du Naturfotografen ;)

    Tack för bra inlägg.


    /Guldfirren

    SvaraRadera
  2. Ha ha, ja det är ju typiskt! Men kika gärna på hur kurserna rör sig över tid så ser du vad jag menar. Ingen fara, på många år så har du tjänat ifatt de kronorna som du betalade extra. Nja klok vet jag inte om jag är men jag försöker använda sunt förnuft i alla fall. Kul att du gillar mina bilder, jag har faktiskt uppdaterat sidan nu och det tillhör ju inte vanligheterna :-)

    http://nickesnaturfoto.blogspot.se/

    SvaraRadera