onsdag 30 november 2016

Julafton i förtid!


För mig så blev det julafton nästan en månad för tidigt. Det som hänt är att jag nådde upp till "kilometermärket" 10.000:- i min tredje fond av fem möjliga. Den fjärde kommer att nå upp till målet i December.
Den femte, spiltan investmentbolag globalfond får vänta ett tag, den startade ju inte förrän den 4:e oktober i år och jag var där från dag 1. Precis som alla andra var jag lite skeptisk i början. Skulle den fungera lika fint som Spiltan investmentbolag Sverige?
Jo då, till dags datum har den stigit 5,58% inte illa pinkat av en nystartad fond och den kommer, med början redan nu i december, att få större viktning av mig då två andra fonder väger lite Sverigetungt. Bäst att sprida riskerna mer globalt.
Så i morgon när Avanza automatiskt handlar andelar i mina fonder så kommer det att se ut så här:


DNB Global Indeks      11.000:-
SPP aktiefond Sverige 10.000:- liten boom !
Spiltan invest. Sverige 10.000:-
Länsf. Tillväxt.               9.000:-
Spiltan invest. Global     3.700:-


Nästa mål att uppnås blev att det totala sparande på börsen klev upp på 100.000:- Lite större boom!
Rätt kul faktiskt, När jag började i Mars så visste jag att mitt fondsparande skulle rendera i 48.000:- detta året men jag hade ingen aning om att jag skulle bli så biten av börsen att jag började spara även i aktier. Nu blev det så och den som inte är helt bakom flötet kan ju då räkna ut att resten är investerat i aktier. OK, jag ska göra det lätt för er, 52.000:- hit tills och vi får väl se om det hinner bli mer innan året är slut?


Det känns kul och inspirerande att nå upp till utsatta mål även om man tycket att tiden stundtals går förbaskat långsamt så kan jag redan nu se att det faktiskt ger resultat att vara envis och inte ge upp.
Det som är minst en lika stor morot för kommande år är att för första gången få se frukterna av det jag har investerat, dvs utdelningarna. Flera av aktierna jag har köpt under 2016 hade redan haft sin utdelning så det är inte konstigt att resultatet blir magert. 1074:- är inte mycket att skryta med men jag vet redan nu att utdelningen för 2017 kommer att vara minst 3000:- och det ser jag fram emot.


Ännu fler trevliga nyheter är att jag fick löneförhöjning och istället för att slarva upp den och leva mer utsvävande så bestämde jag mig för att öka sparandet på börsen i motsvarande mån. Tro nu inte att det var några gigantiska summor. 600:- och efter skatt 400:- men på ett år blir det 4800:- mer.
På 10 år blir det 48.000:- och då känns det som om cirkeln är sluten. Jag började ju min "karriär" i fondsparande år 2016 och lyckades det året spara ihop 48.000:-

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar