fredag 1 juli 2016

Mycket snack och lite siffror...



– Är det sant som alla säger? Att du blev tillsammans med mig för jag hade mycket pengar?
– Nej, det är rent nonsens. Det var ju för att jag själv inte hade några.



Som helt grön och nybörjare i aktie och fondvärlden blir det mycket snack om och kring detta ämne.
Men läsare av bloggen är naturligtvis intresserade av siffror också annars vore det väl konstigt.
-Pocenten Helge, Glöm inte pocenten!  (alla födda på 60-talat har väl sett filmen Sällskapsresan med bla. Lasse Åberg och Sven Melander)
Innehavet för tusan, man kan ju inte ha en välrenommerad blogg utan att presentera sitt innehav.

Och så återstår då den lilla men inte oviktiga biten OM jag ska presentera belopp på satsade investeringar. Flera bloggare har inget emot att visa vart enda öre de satsar respektive förlorar, andra väljer att endast presentera innehav och ev. utdelning.
Jag bestämmer mig för att presentera det mesta. Mitt beslut grundar jag på att jag har relativt små summor att satsa och att visa att man kan börja i liten skala. Jag behöver inte skrapa ihop 30-40 tusen innan jag börjar, utan börjar från noll så att säga. En inspiration och hyllning till småspararen.

Jag vet ju redan nu att jag aldrig kommer att bli mångmiljonär MEN jag vet att jag kommer att ha så pass mycket framgång med mina investeringar att jag kan sätta ordentlig guldkant på min tillvaro när jag blir pensionär (om jag får leva så länge).

Den långsiktiga strategin var att investera 4000 kronor i månaden i olika fonder som finns att tillgå på Avanza. Man gör små misstag hur mycket man än läser på. Idag tycker jag mig ha en mer diversifierad fondportfölj än när jag började i mars månad. Vissa fonder är idag utbytta eller avslutade då jag inte tyckte de presterade något. Alla fonder har gått plus utom Avanza zero som backat -24 kr. (16-06-30)  Totalt har fonderna stigit med 84 kronor.

Så här såg alltså den allra första 4 månaders investeringen ut.  


Fond

mars

april

maj

juni

tot.

Värde efter 4 mån.








Avanza zero

2000

1000

1000

1000

5000

4976     (-24)

DNB Global indeks

200

400

         1000

         1400

         3000

3081    (+81)

SPP Sverige

400

400

1500

2700

5000

5016    (+16)

SPP Europa

400

1000

900

 600

         2900

2911    (+11)

Öhman obligationsfond

200

 200

 200

 avslutad

 0

0

AMF lång räntefond

200

 200

 200

 avslutad

 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar