söndag 3 juli 2016

Att göra en lång historia kort...


– Äntligen! I brevet från Kronofogdemyndigheten står det att det här är sista påminnelsen, så nu slipper vi betala!


Motvilligt får jag nog erkänna att jag har fastnat i träsket, aktieträsket. Jag har nog utvecklat något som liknar ett beroende. Fast ett bra beroende skulle jag vilja påstå. Att spara kan ju inte vara fel och att gå in på Avanza och titta till att besparingarna växer kan väl inte heller vara fel. Jag vet ju att så kommer att ske oavsett om mina aktier i investerade bolag sjunker så kommer jag ju ändå att få mina utdelningar OCH naturligtvis följer jag goda aktiemänniskors råd om att återinvestera för att få igång snöbollseffekten.

Det som retar mig är att jag inte har MER pengar att investera. Man önskar sig säkert alltid mer hur mycket man än har men visst hade det varit kul att ha 100.000:- att panga in på aktier men jag får surt månadsspara ett tag till..

Liten redovisning om mitt innehav så här långt. Jag läste bloggaren Petrusko och har förtroende för honom och insåg efter mitt eget analytiska huvud att det kan vara en god investering i preferensaktier nu när räntorna är låga. så jag satsade en slant i Heimstaden pref. veckan innan brexit.
så kom då midsommar och britterna röstade för ett utträde ur EU. Måndag morgon rasar den svenska börsen och det blev köpfest och REA på den svenska börsen. Jag passade på att köpa Investor, jag har velat göra det sedan dag 1 men tyckt att de varit för dyra, nu fanns en möjlighet och jag slog till.

Så här ser innehavet ut idag:


Företag Innehav Utd.i % 2016 Utd.månad




Swedbank 20st 6.63% april
Tele2 60st 7.57% maj
Swedish match 20st 7.13% maj
Axfood 30st 5.87% mars
Heimstaden pref. 20st 7.37% april/juli/okt
Investor 20st 3.51% maj


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar