söndag 20 oktober 2024

Efterklok.

I fredags den 18/10 så kom utdelningen från Tele 2 in på kontot och därmed passerade jag en ny milstolpe eller som jag föredrar att kalla dem kilometermärke. Denna gången var det 400 000 kronorsvallen som sprängdes i ackumulerade utdelningar! Det är numera, tyvärr skulle jag vilja säga, inte lika roligt att passera dessa linjer i kalkyler och staplar. De kommer med lite tätare intervall och glädjen står inte lika högt i tak som den gjorde i min egen ekonomiska resas "ungdom". Det låter som att man har hållit på i en halv mansålder men så är verkligen inte fallet. 

PP började sitt sparande från noll vid 51 år ålder, bara det borde ju borga för en massa mål som är ouppnåeliga. Men spanar jag under fliken milstolpar här på sidan så ser det ändå rätt bra ut och jag är otroligt nöjd med min insats så här långt. 9 års envist sparande och investerande har gett resultat. Faktum är att jag själv får nypa mig i armen när jag ibland kikar in på vad den totala portföljen är värd. Lika så med vad utdelningsaktierna ger mig på ett år. Jag kan bara erkänna att jag trodde aldrig att jag skulle nå så här långt. Inte utifrån det perspektivet jag hade när jag började 2016.

Men med detta kan jag samtidigt konstatera att man blir lite mer försiktig. Feg? Jag kommer bara att skriva en enda gång till under fliken milstolpar och det är när jag nästa år passerar 500 000kr i utdelningar sedan får det vara bra. Jag ser varken nytta eller nöje för andra att läsa om sådant. Bloggen skapades egentligen bara för att jag skulle kunna hålla reda på mig själv och min resa. Men i all upphetsning över utdelningar som kom in på kontot så var det samtidigt en morot åt mig själv. Skulle jag kunna passera 25t, 50t, 75t osv. ? 

Nu känns det bara som att slutmålet är det viktiga, att kliva av från arbetslivet. Mina ekonomiska mål är uppfyllda så det är egentligen ett halvårs väntan.......

Jag lovade i ett svagt ögonblick att stanna för att tilllse att min efterträdare fick riktigt bra förutsättningar att ta över mitt jobb. Och jag lovade mig själv att jag skulle avsluta min karriär på våren och ha halva våren och hela sommaren ledig, ja och resten av livet också naturligtvis, detta kan jag nu när hösten är här och vintern närmar sig ångra. Det hade nog inte spelat någon roll om jag knallat hem redan idag. Det är ju trots allt känslan av att sluta för gott som ger mest inte när den inträffar på året. Ja, alltid lätt att vara efterklok.


Mvh // PP





6 kommentarer:

  1. Bra jobbat, PP! Ett halvår kommer att rusa förbi och tänk att din första arbetsfria tid kommer att kantas av grönska och fågelkvitter, istället för mörker och slask.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.
      Just nu känns det inte så men i backspegeln så kommer troligen de sista 6 månaderna att svischa förbi! Ja exakt det du skriver om att våren är grön o fin och det är en perfekt tid att logga ut är säkert sant men jag har alltid varit lite otålig och hade helst velat sluta NU! :-)

      Tack för din kommentar!

      Mvh // PP

      Radera
  2. Hej PP och starkt jobbat!

    Det är alltid roligt att ta del av dessa positiva nyheter.

    Keep it up!

    //Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristofer.
      Ja det är en fin resa jag gjort och snart blir den ännu bättre :-)
      Att nå uppsatta mål är trevligt och kan man sedan gå under den ribban man satte från början så är det ännu bättre. Mina första planer låg på 63år som utgång men med tiden, och jag fattade nog inte riktigt vad ränta på ränta kan åstadkomma, så har min exitålder sänkt och nu är det alltså 60 som gäller, helt galet kul!

      Tack för din support.

      Mvh // PP

      Radera
  3. Instämmer i ovanstående talare. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FIRE.
      Jag tackar för den kortfattade kommentaren :-)
      Ja du är väl i stort sett redan i mål medan jag ska igenom den sista mörka tunneln..

      Mvh // PP

      Radera