torsdag 26 september 2024

Sämre tider, bättre tider.

En gång för många år sedan hamnade jag i en livssituation jag varken räknat med eller såg komma. En bit in i livet men ännu inte fyllda 30 hade jag hus, 3 barn, bil och fast jobb sedan 10 år tillbaka. Det var ett bra liv och jag saknade ingenting förutom lite mer fritid kanske. Men så blir det som det ibland blir vi gick skida vägar. Ja ska man vara krass så blev jag lämnad, så enkelt var det.

Att ensam dra runt ett hus, bil och tre barn var kämpigt men det gick bra. Det som var mindre bra var min ekonomi. Det blir helt andra månadskostnader när man är ensam. Jag minns att jag en gång satt o lipade efter att jag betalat alla räkningar och hade 800 kronor kvar av lönen. Jag var som de flesta andra lite för stolt för att be mina föräldrar om hjälp men vissa månader så när min mor var på besök så stack hon till mig en 500-hundring. -Jag har inte bett om några pengar, sa jag till min mor. -Man känner sina löss på gången var hennes svar. I backspegeln var det några tuffa år innan jag fick lite ordning på livet och jag är tacksam för att mina föräldrar fanns där som stöd.

Om vi nu hoppar fram 30 år i tiden så ser saker o ting verkligen annorlunda ut. Jag är definitivt en "late bloomer" och vill alltid testa själv först innan jag lyssnar på andra. Sedan mer än 10 år tillbaka har jag faktiskt utvecklat min förmåga till eftertänksamhet och klokskap. Erfarenheten lägger som en lök, lager på lager och man blir lite visare med åren. Sedan jag började spara och investera så har mitt liv förändrats i positiv mening. Idag sover jag gott om nätterna och vet att jag klarar mig rent ekonomiskt oavsett vad som händer. Det känns tryggt. Jag kommer aldrig mer att gråta över att jag saknar pengar MEN vi människor är lustiga varelser som ofta har svårt med att vara förnöjda. Vi längtar ofta efter mer. Har man 3 miljoner vill man ha fem. Har du 25 mille vill du nog ha 50 osv..

Kukmätartävlingen mellan jordens miljardärer är väl ett typexempel. Idag leder Sheikh Khalifa bin Zayed al-Nahyan med en Yacht på 180m! Bara salongen är 522 m2. Den näst största jollen är "bara" 162,5m lång. Flera av miljardärerna äger mer än en yacht.

Källa: 25 Largest Yachts in the World: The World's Biggest Boats (boatinternational.com)

AZZAM

Men det är naturligtvis spännande att tänka tanken vad man själv skulle spenderat pengar på om man hade i stort sett obegränsat och det fylls på hela tiden. Jag har själv en dröm om att få bygga mitt egendesignade hus. Jag drömmer också om att få äga en riktigt stor markbit med skogar o sjöar. Jag vet inte varför men så är det. Sedan är det alla äventyr jag hade velat testa och alla länder o platser som jag fortfarande inte har varit i/på. Det hade nog kunnat uppta mycket tid om man som miljardär råkar ha tråkigt....

Vad drömmer du om?


Mvh // PP


4 kommentarer:

  1. Vilken resa du gjort, både mentalt och ekonomiskt. Klart imponerande och tycker verkligen att du ska belöna dig själv för att ha fått detta att fungera.

    Själv har jag inga högt flygande planer eller drömmar för tillfället, är faktiskt ganska nöjd med att bara äga min tid. De senaste månaderna under min pre-FIRE har varit väldigt avkopplande.

    Jag har lekt med tanken med att sälja villan, flytta till en billig hyresrätt och sen bo utomlands under den mörka årstiden, och kanske blir det så på sikt.

    Men just nu känner jag mig som en fat lazy cat och är nöjd med att bara sitta vid brasan och läsa en god bok. :-)






    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ha ha, tack, jo jag belönar mig själv med att gå 4 år tidigare än planerat från jobbet :-)
      Ja det måste bara vara oerhört skönt att äga sin egen tid, det är faktiskt det jag mest ser fram emot. Vad jag sedan gör av min tid är upp till mig.

      Låter som en bra ide att dra till varmare breddgrader under de mörka vintermånaderna. Satt faktiskt senast igår och youtubade på folk som flyttat till Thailand, Vietnamn och Filipinerna. Det verkar som om de flesta trivs. Fast flytta helt hade jag inte pallat, jag hade saknat mina barnbarn för mycket.

      Tack för din kommentar.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Hej PP!
    Ja plötsligt så där vänder livet, det har hänt och det kommer att hända igen!... Barn är mycket jobb men också en sak jag aldrig skulle velat vara utan. Att hamna med 100% av driften för 3 barn är respekt att ha klarat av, verkligen!

    Måste varit en fruktansvärd känsla att sitta där med 800 kr kvar efter att lönen precis ramlat in och räkningarna betalts... Mina studieår var extremt slitiga och med extremt lite pengar men går inte att jämföra på något sätt. Nu med flera barn är det tufft, mest tufft att få tiden samt orken att räcka till därav att jobb#2 mest sköts på sena kvällar och helger. Förstår ibland inte alls hur jag orkat och orkar med jobb#1+#2, det har definitivt inte varit en picknick att ta den Kalkylska Pengamaskinen dit där den nu är.

    Delar till stora delar din dröm om att äga en hel del mark med sjöar. Har i många år närt drömmen om att bygga mitt egna hus med mina egna händer. Vet inte om det ens går att göra nuförtiden. Går väl inte ens att bygga nåt i ens egen skog? Iband nyktrar drömmarna till och jag inser hur härligt jag redan bor och att skogen med mark mest kan bli problem samt hyfsat öde... Jag vet varken ut eller in i denna och närliggande frågor, har funderat mer och mer under ett år nu men egentligen inte kommit nånvart alls i funderingarna...
    Om jag varit singel hade jag troligtvis flyttat utomlands NU då kapitalet som singel hade räckt och blivit över, ett annat alternativ hade varit att flytta långt norrut i Sverige. Båda alternativen har uppenbara brister och problem, norra Sverige är problematiskt på flera sätt, bl.a. då jag avskyr mygg... Norra Sverige endast pga av vinter och snö, sommaren och våren säkert bättre mera i söder där jag redan befinner mig. Nej inte lätta frågor inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Tack för din fylliga kommentar och ja visst är det så att barn kräver en hel del och under ensamåren kunde jag känna ett sting i hjärtat när jag inte kunde köpa vissa saker mina barn ville ha. Nu är ju ungarna vuxna och jag har ett väldigt bra förhållande till dem. Vi har pratat om den tiden och själva säger de att de aldrig saknade någonting under sin uppväxt. Ja lite tröst är det ju ändå att höra.

      Jag har ju en stuga med stor tomt mitt i skogen och det det räcker egentligen. Det är så tyst där ute att det nästan gör ont i öronen. Men det är mitt ställe till 100% och jag älskar att vara där. självvald ensamhet men ibland bjuder jag dit kompisar för lite roliga aktiviteter.
      Nej fy fan, hatar mygg o knott så norrland går fetebort. Jag har semestrat där ett par gånger. Ska man dit så är hösten efter första frosten bäst i mitt tycke. Nej jag slår ett slag för södra Sverige, mina vindruvor var stora och många i år!

      Mvh // PP

      Radera