torsdag 13 juni 2024

10 av 11

Maj månad brukar vara en hektisk och aktiv månad för mig. Det är många saker som ska skötas om, dels i trädgården hemma runt huset men sedan har jag ju mitt torp där det finns i stort sett hur mycket jobb som helst, om jag vill. Jag har en hyggligt stor trädgård och odling där och det är också där jag lägger mest tid och energi.

Jag brukar också sedan många år tillbaka vara ledig en vecka eller så i maj månad. Så även i år. Det slumpade sig så att jag i år fick 11 dagars semester. Att vara ledig när det är som finast ute med ljusgrön grönska och ofta fint väder är guld värt för en arbetarsjäl.

Jag valde att paddla kanot i 10 av dessa 11 dagar. först en tur på 4 dagar på Ätran, hem och "resupplaja" och sedan ut igen för ett 6 dagar långt äventyr på Värendsleden. Jag har gjort många färder genom åren men dessa var en av de tuffaste. Jag har nog aldrig känt mig så sliten efter ett äventyr. Inte ens när jag 2020 under 10 dagar gjorde C2C här i Sverige.

En avstämning så här halvårsvis så har portföljvärdet ökat med 270 600kr från 1:e jan till igår. Jag ligger plus 13,37% mot OMX 30GI som ligger lägre. Det är väl kul att ligga plus men det kunde lika väl varit det motsatta. Jag lägger inte så himla stor vikt vid detta, för mig är det viktigare vad portföljen presterar ut totalt i riktiga pengar. Det är ju de jag ska leva på. Hade jag legat mycket minus så hade jag troligen inte varit lika benägen att skriva om det, det är så vi människor fungerar. Det ska se fint ut!

Jag passerade igår 375 000kr i utdelningar totalt. Alltid kul när man passerar nya kilometermärken på sin resa. Det blir trots fin utveckling och fina utdelningar inget utdelningsrekord. Det gamla rekordet från 2022 är det en liten bit upp till. Men det finns också en rimlig förklaring. Tele2 kom ju med en sjuk extrautdelning det året och eftersom T2 är mitt näst största enskilda innehav så blev det en rejäl slant där och det skevar till den årliga utdelningskurvan. Hade jag räknat bort denna extrautdelning hade min utdelningskurva varit jämna och fin som en asfalterad uppförsbacke.

Jag har nått en annan brytpunkt i totalportföljen. Över 30% ligger nu i ETF:er. Det känns väldigt bra. Ja det kändes bra innan också med mina vanliga indexfonder som riskspridare men nu när jag de facto kan se och känna utdelningen i riktiga pengar blir det extra roligt! Det är skillnad. Fonderna ligger ju bara där och tuggar på och växer sina procent varje år. Väldigt bekvämt sätt att tjäna pengar om du fråga mig MEN det är fasen så mycket roligare när det kommer utdelning som jag kan investera. Ibland dyker det ju upp tillfällen när enskilda aktier sjunker till vettiga nivåer och jag blir sugen på att öka ett innehav. Jag hade ev. tvingats sälja av en del fondandelar för att finansiera ett köp. Nu slipper jag det, nu kommer pengarna in utan att jag behöver göra denna säljmanöver.

Jag köpte mig en Gopro kamera för att i fortsättningen filma mina äventyr. Jag lånade av en kompis och testade på mc-hjälmen för några år sedan och det blev bra videos men sedan har jag inte fått tummarna ur ändan förrän nu. Jag har redan en sådan här äventyrskamera... 

Men den har några år på nacken och är egentligen inte bra på varken att ta foto eller filma med. Dess största förtjänst är att den är tålig och vattentät. Men jämfört med mina andra kameror så tar den skitbilder. Nu blev det en sådan här istället..


Utvecklingen går ju framåt och den nyaste modellen heter 12 men jag klarar mig galant med 9:an.
Så nu kommer en del vandringar, cyklingar och kanotäventyr att filmas. Närmast till hands står ju den där lilla saken på PP:s "bucketlist" som jag tänkte göra redan förra året men som blev inställd pga dåligt väder, segelflyg. Om jag kommer upp i cockpit i år så lovar jag att lägga ut en sekvens här på bloggen.

Nej nu ser jag fram emot midsommar och hoppas på bra väder!

Mvh // PP

7 kommentarer:

  1. Låter härligt! Då även jag uppskattar ett rikt friluftsliv är det stor igenkänningsfaktor. Även på den underbara månaden maj. Utan att veta tror jag att trenden med fler EFT-er i portföljen gäller många i investerar/FIRE-Sverige. Även jag ökar successivt i utdelande EFT-er som ex. Xacts olika versioner. Ha nu en härlig sommar och njut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo trenden med ETF:er har nog ökat markant, det är min magkänsla. Det var lite knepigare innan med att ha KF och utländska ETF:er för att få tillbaka källskatt men nu när många ETF-bolag har sin hemvist på Irland blir det enkelt att ha dem på ISK och man slipper den biten med källskatt.
      Jag skrev ett mejl till Sven Hagströmer om varför Avanza inte ser till att ha en egen billig ETF, de har ju andra fonder men fick inget svar, tyvärr.
      Jag önskar dig också en trevlig sommar!

      Mvh // PP

      Radera
  2. Smart ta lite ledigtci maj, har velat göra så i många år men inte skett än. Maj och december vore trevligt. +13.4% mot omx30 är ju riktigt bra!
    Låter härligt med kanotande, gjort en del sådant jag med och vill göra mer framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja den där ledigheten i maj upptäckte jag för 27år sedan, alltså att man missar den finaste perioden på året för att man jobbar så jag började då med detta att vara ledig en vecka och så har det fortsatt...
      Ja OMX30GI har ändå gått 10,2% mot mina 13 så det är inte så stor skillnad. Det är inte 13% bättre, det kanske var dåligt skrivet/förklarat av mig?
      Just do it! Livet är för kort för att man ska skjuta upp trevliga saker man vill göra.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Det lät lite väl bra men såg ingen anledning att inte tro på vad du skrev så ja lite dåligt uttryckt!... Maj, ja, får nog ta och lägga in den där efterlängtade veckan i maj. Anledningen till att så inte gjorts är att väl i maj återstår inte mycket innan det är juni och då i slutet tar man med fördel semester!

      Radera
  3. Ja, utomhusvistelse är det bästa som finns, det gör under för välbefinnandet.

    Som pre-FIRE har jag knappt varit inomhus alls på dagtid den senaste månaden. Är det inte fix i den alldeles för stora trädgården så är det långutflykter i naturen. Jag stortrivs med att slippa jobbstressen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väldigt trevligt det där med att slippa jobbstress. Jag har bestämt för mig att det finns undersökningar som visar att just trädgårdsarbete och då främst odling är enormt läkande psykiskt för personer som är stressade, gått i väggen osv..
      Nu har jag inte de problemen men känner ändå ett lugn och en tillfredställelse med att gå och pilla i mina odlingar på torpet. Det är en frihetskänsla inblandad och den kulminerar om 10,5 månad :-)

      Mvh // PP

      Radera